Могат ли китайските технологични компании да се справят без потребители

ЕС и Свят 20.08.2024 12:58 Снимка: ДНЕС+

Могат ли китайските технологични компании да се справят без потребители

Финансовите отчети на китайските технологични компании от миналата седмица трябва да бъдат ясен сигнал за пробуждането на Пекин, пише Катрин Торбек за Bloomberg.

Alibaba Group Holding и JD.com направиха всичко по силите си да привлекат клиентите и да ги накарат да харчат по време на фестивала 618, който напомня на Черния петък, и се провел се през тримесечието до края на юни. Те предложиха по-високи от всякога отстъпки за всичко - от iPhone до бански, привличайки знаменитости като Риана, за да популяризират продукти. Дори експериментираха с дигитален аватар на директор, който да продава стоки на живо. Въпреки това приходите на Alibaba от нейните основни платформи за онлайн търговия спаднаха с около 1,4%, докато тези от търговия на дребно на JD.com, която предлагаше едни от най-големите намаления, се повишиха с 1,5%.

Въпреки намаляването на цените и инициирането на някои от най-агресивните си кампании, това не беше достатъчно, за да накара китайските потребители да харчат парии. Това може и да не е голяма изненада, тъй като страната още се бори с трудната икономическа обстановка, белязана от продължителен спад на продажбите на жилища и висока безработица сред младите хора.

Междувременно Tencent Holdings отчете силен ръст на печалбата, който надмина очакванията на анализаторите. Това обаче се дължи на пускането на хитовата игра Dungeons & Fighter Mobile през май. Фактът, че приходите на най-високо оценената китайска технологична компания бяха подкрепени от отдела ѝ за игри, е още един червен флаг за по-широката икономика. Разходите за дигитални развлечения в миналото са били антициклични, което означава, че потребителите ще продължат да харчат пари за това, дори и да спестяват по-големи покупки. Безработните също могат да прекарват повече време в игри. И не е ясно дали Tencent ще успее да превърне пускането на Dungeons & Fighter Mobile в устойчив бизнес растеж.

Възможно е тези компании да направят много, за да привлекат предпазливия потребител в тази среда. Тъй като проблемите в онлайн търговията и макроикономическите затруднения се задълбочават, те трябва да започнат да се фокусират повече върху иновациите и алтернативите за генериране на приходи.

Китайските технологични дружества може да се стремят да инвестират повече в изкуствен интелект (AI), въпреки предизвикателствата. Tencent и Alibaba направиха значителни залози в изкуствен интелект, но още не е ясно дали те се отплащат. Прави впечатление, че ръководителите на Tencent не говориха много за AI с анализаторите след представянето на финансовия отчет, като казаха, че компанията ще използва тази технология там, където вижда "значителни търговски резултати".

Една област, в която AI е обещаващ за Tencent, е да помага с препоръки за съдържание, което поддържа ангажираността на потребителите във видео и социалните платформи. Освен това копанията използва технологията за подобряване на таргетираната реклама. Tencent изглежда гледа в дългосрочна перспектива, когато става въпрос за изкуствен интелект, и разумно се фокусира върху това как да го използва за увеличаване на печалбите, вместо да следва рекламата.

Ръстът на свързаните с AI продажби на продукти на Alibaba беше трицифрен, а приходите от облачното ѝ подразделение нараснаха с около 6%. Но това отчасти беше подсилено от договорите за Олимпийските игри. Растежът на облака "може да не е устойчив, като се има предвид нарастващата корпоративна несигурност и продължаващите ценови войни" в сферата на облачните услуги и AI сектора в Китай, посочват анализатори на Bloomberg Intelligence. По време на разговора си с анализаторите обаче ръководителите на Alibaba заявиха, че не очакват корпоративното търсене на AI продукти да бъде възпрепятствано от макроикономическите условия и всеки бизнес, който разчита на дигитализация "трябва да инвестира в AI".

Китайските технологични компании вече са изправени пред тежка битка, когато става въпрос за AI, поради наложените от Вашингтон ограничения върху модерните чипове и оборудване. А инвеститорите в световен мащаб започват да се питат как огромните инвестиции в изкуствения интелект в крайна сметка ще се отплатят. Въпреки че не изглежда, че изкуственият интелект ще се превърне в незабавен спасителен пояс за технологичните фирми в Китай, тези инвестиции са поне стъпка в правилната посока, тъй като те разчитат най-вече на корпоративни клиенти, а не само на разходите на отделни потребители.

Друга опция, предвид вътрешните трудности, е китайските компании за електронна търговия да търсят повече източници от приходи в чужбина. Това даде добри резултати при Alibaba и конкурента на JD.com PDD Holdings (компанията майка на Temu). Разрастването на Temu наскоро помогна на основателя Колин Хуанг да се превърне в най-богатия човек в Китай. Същевременно конкуренцията става все по-голяма, като дори американският гигант Amazon.com планира да пусне уеб магазин за стоки, предлагани с отстъпки и доставяни директно от Китай. За Alibaba и JD.com ще е голямо предизвикателство да се конкурират в този план.

В крайна сметка за тези водещи технологични компании ще е много трудно да растат без подобряване на условията на вътрешните пазари, които възстановяват потребителското доверие. Китайското правителство направи големи стъпки през последните години, като намали регулаторната несигурност и отслаби репресиите срещу технологичния сектор. Но ако Пекин иска да подкрепи истинското възстановяване на своите компании в онлайн търговията и икономиката като цяло, той трябва да започне да прилага политики, които стимулират потребителските разходи.

CHF CHF 1 2.09785
GBP GBP 1 2.26264
RON RON 10 3.85507
TRY TRY 100 4.19305
USD USD 1 1.68912