ЕС и Свят 20.08.2024 13:44 Снимка: ДНЕС+
Круизните кораби са освободени от такси, но замърсят най-много
Круизните кораби са удвоили своя размер през последните две десетилетия, пишат повечето екологични групи. Тази новина най-вероятно може да влоши допълнително екологичната картина на океаните, пише CNN. Големите круизни кораби са далеч по-големи, спрямо тези в началото на 2000 г. и тяхната преценка показва, че през 2050 г. корабите ще бъдат около 8 пъти по-големи от Титаник - най-големият пътнически кораб.
Инеса Уличина от лобито на "Транспорт и Екология" посочва, че днес този туристически сектор превръща Титаник в малка рибарска лодка. Въпреки по-сериозните погледи към авиацията, круизните кораби се превръщат в един от най-големите и най-бързо растящи в туристическия сектор.
Коментарът на Международната Асоциация на Круизните Линии посочва че информацията на еколозите има много сериозни конфликти с разглежданата информация и много от същата не отговаря на истината. Те се позовават на нов анализ от ЕС, който посочва, че малките до средни кораби са намалили вредните емисии с 16% средно на кораб през последните 5 години. Това не означава, че броят на лайнерите не се е променил драстично. Статистиката показва, че през 1970 г. са станали от 20 на 21. Днес броят им е 515.
През 1999 г. е пуснат Кралският Карибски Пътешественик с брутен тонаж от 137 276 тона. През 2024 г. е пуснат друг конкурент с брутен тонаж от 248 663 тона. С подобно тегло, лайнерът разполага със седем басейна и воден парк, обявен за един от най-големите кораби в света. Това е осезаемата разлика, която еколозите забелязват. Един от важните фактори тук е, че размерът на кораба не е толкова впечатляващ, колкото трябва да бъдат двигателите, използвани за задвижването на този гигант.
Еколозите отбелязват, че вредните емисии са били с 20% повече през 2022 г. за разлика от 2019 г. Всички лайнери са отговорни за 3% замърсяване всяка година, отново по данни на същата агенция.
Недоволството се изразява на още едно ниво. Всички лайнери са освободени от такси за гориво, заедно с повечето корпоративни и потребителски данъци. Цената на билет е средно около 50 евро, но генерираната печалба на компаниите е от близо 1.6 милиарда евро на година в световен мащаб. Изненадващо е, че еколозите посочват трупането на печалби, докато корабните компании твърдят, че нямат големи плавателни съдове, а само лодки със среден до малък размер. В този случай е важно да се замислим и как трябва да изглеждат големите такива.
Същата корабна асоциация твърди, че е поела всички мерки, за да намали вредните си емисии до абсолютна нула през 2050 г. Посочената година е твърде далече, имайки предвид и факта, че намалените разходи и редуцираните вредни емисии продължават да се наблюдават и сега.
Още по темата
CHF | 1 | 2.08222 |
GBP | 1 | 2.34442 |
RON | 10 | 3.93155 |
TRY | 100 | 5.27384 |
USD | 1 | 1.80844 |
Последни новини
- 12:03 Новият лидер на Хизбула обеща да поддържа военния план на предшественика си Насрала
- 11:55 Клоп за критиките на феновете: Няма как да угодиш на всички в този живот
- 11:52 Съпрузи загинаха при челен сблъсък на пътя край Панагюрище
- 11:46 Защо Лула обърна гръб на Мадуро?
- 11:44 Д-р Орлин Колев: Защо президентът се намесва във вътрешнопартийния живот?
- 11:40 Радев иска обяснения от служебния кабинет за изборите
- 11:37 infoBRICS: Западът оправдава тоталната цензура със "защита на демокрацията"
- 11:29 Нинова: БСП ще клекне на каквото и да е