
ЕС и Свят 20.08.2024 13:44 Снимка: ДНЕС+
Круизните кораби са освободени от такси, но замърсят най-много
Круизните кораби са удвоили своя размер през последните две десетилетия, пишат повечето екологични групи. Тази новина най-вероятно може да влоши допълнително екологичната картина на океаните, пише CNN. Големите круизни кораби са далеч по-големи, спрямо тези в началото на 2000 г. и тяхната преценка показва, че през 2050 г. корабите ще бъдат около 8 пъти по-големи от Титаник - най-големият пътнически кораб.
Инеса Уличина от лобито на "Транспорт и Екология" посочва, че днес този туристически сектор превръща Титаник в малка рибарска лодка. Въпреки по-сериозните погледи към авиацията, круизните кораби се превръщат в един от най-големите и най-бързо растящи в туристическия сектор.
Коментарът на Международната Асоциация на Круизните Линии посочва че информацията на еколозите има много сериозни конфликти с разглежданата информация и много от същата не отговаря на истината. Те се позовават на нов анализ от ЕС, който посочва, че малките до средни кораби са намалили вредните емисии с 16% средно на кораб през последните 5 години. Това не означава, че броят на лайнерите не се е променил драстично. Статистиката показва, че през 1970 г. са станали от 20 на 21. Днес броят им е 515.
През 1999 г. е пуснат Кралският Карибски Пътешественик с брутен тонаж от 137 276 тона. През 2024 г. е пуснат друг конкурент с брутен тонаж от 248 663 тона. С подобно тегло, лайнерът разполага със седем басейна и воден парк, обявен за един от най-големите кораби в света. Това е осезаемата разлика, която еколозите забелязват. Един от важните фактори тук е, че размерът на кораба не е толкова впечатляващ, колкото трябва да бъдат двигателите, използвани за задвижването на този гигант.
Еколозите отбелязват, че вредните емисии са били с 20% повече през 2022 г. за разлика от 2019 г. Всички лайнери са отговорни за 3% замърсяване всяка година, отново по данни на същата агенция.
Недоволството се изразява на още едно ниво. Всички лайнери са освободени от такси за гориво, заедно с повечето корпоративни и потребителски данъци. Цената на билет е средно около 50 евро, но генерираната печалба на компаниите е от близо 1.6 милиарда евро на година в световен мащаб. Изненадващо е, че еколозите посочват трупането на печалби, докато корабните компании твърдят, че нямат големи плавателни съдове, а само лодки със среден до малък размер. В този случай е важно да се замислим и как трябва да изглеждат големите такива.
Същата корабна асоциация твърди, че е поела всички мерки, за да намали вредните си емисии до абсолютна нула през 2050 г. Посочената година е твърде далече, имайки предвид и факта, че намалените разходи и редуцираните вредни емисии продължават да се наблюдават и сега.
Още по темата
-
Круизният туризъм в Турция отбелязва най-силния си сезон
преди 1 месец
-
-
![]() |
1 | 2.09583 |
![]() |
1 | 2.23779 |
![]() |
10 | 3.85142 |
![]() |
100 | 4.03096 |
![]() |
1 | 1.67566 |
Последни новини
- 21:19 Хороскоп за понеделник, 29 септември 2025 г.
- 21:16 Джанлоренцо Бленджини: Гордея се с този отбор, България също трябва да се гордее
- 21:13 Симеон Николов: Италия е по-добрият отбор, заслужено ни победиха
- 21:11 Александър Николов: Този медал тежи повече от 25 000 индивидуални награди
- 19:37 Жечо Станков: "Топлофикация София" не е подменила нито един линеен метър мрежа за 2024 г.
- 19:18 Един съвсем не случаен успех - българският волейболен бум идва логично
- 19:07 DeepState: Руснаците напредват в Запорожка, Днепропетровска и Донецка области
- 18:56 Лена Бориславова, пропуснала форума на ПП: Бях на обучение с вдъхновяващи политици от АЛДЕ