ЕС и Свят 20.08.2024 13:44 Снимка: ДНЕС+
Круизните кораби са освободени от такси, но замърсят най-много
Круизните кораби са удвоили своя размер през последните две десетилетия, пишат повечето екологични групи. Тази новина най-вероятно може да влоши допълнително екологичната картина на океаните, пише CNN. Големите круизни кораби са далеч по-големи, спрямо тези в началото на 2000 г. и тяхната преценка показва, че през 2050 г. корабите ще бъдат около 8 пъти по-големи от Титаник - най-големият пътнически кораб.
Инеса Уличина от лобито на "Транспорт и Екология" посочва, че днес този туристически сектор превръща Титаник в малка рибарска лодка. Въпреки по-сериозните погледи към авиацията, круизните кораби се превръщат в един от най-големите и най-бързо растящи в туристическия сектор.
Коментарът на Международната Асоциация на Круизните Линии посочва че информацията на еколозите има много сериозни конфликти с разглежданата информация и много от същата не отговаря на истината. Те се позовават на нов анализ от ЕС, който посочва, че малките до средни кораби са намалили вредните емисии с 16% средно на кораб през последните 5 години. Това не означава, че броят на лайнерите не се е променил драстично. Статистиката показва, че през 1970 г. са станали от 20 на 21. Днес броят им е 515.
През 1999 г. е пуснат Кралският Карибски Пътешественик с брутен тонаж от 137 276 тона. През 2024 г. е пуснат друг конкурент с брутен тонаж от 248 663 тона. С подобно тегло, лайнерът разполага със седем басейна и воден парк, обявен за един от най-големите кораби в света. Това е осезаемата разлика, която еколозите забелязват. Един от важните фактори тук е, че размерът на кораба не е толкова впечатляващ, колкото трябва да бъдат двигателите, използвани за задвижването на този гигант.
Еколозите отбелязват, че вредните емисии са били с 20% повече през 2022 г. за разлика от 2019 г. Всички лайнери са отговорни за 3% замърсяване всяка година, отново по данни на същата агенция.
Недоволството се изразява на още едно ниво. Всички лайнери са освободени от такси за гориво, заедно с повечето корпоративни и потребителски данъци. Цената на билет е средно около 50 евро, но генерираната печалба на компаниите е от близо 1.6 милиарда евро на година в световен мащаб. Изненадващо е, че еколозите посочват трупането на печалби, докато корабните компании твърдят, че нямат големи плавателни съдове, а само лодки със среден до малък размер. В този случай е важно да се замислим и как трябва да изглеждат големите такива.
Същата корабна асоциация твърди, че е поела всички мерки, за да намали вредните си емисии до абсолютна нула през 2050 г. Посочената година е твърде далече, имайки предвид и факта, че намалените разходи и редуцираните вредни емисии продължават да се наблюдават и сега.
Още по темата
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 11:17 Австрийската партия на свободата е срещу разширяването на Шенген
- 11:06 Васил Тончев: ДБ може да направи пробив и да премине към другия лагер, за да заработи парламента
- 10:55 Нови скандали в щангите: Бавят премии, а олимпийски медалист предпочете работа в строителството
- 10:46 Версиите за смъртта на Шкляров - от наркозависимост до политическо убийство
- 10:36 Издирват 77-годишен мъж от Ямбол
- 10:27 Патрашкова:Естественият интелект не само на младите хора и не само у нас достига цивилизационно дъно
- 10:16 В Лом откриха крепостна стена, ровове и римски казарми от първи век след Христа
- 10:06 BBC: Русия доставя на Северна Корея петрол въпреки санкциите на ООН