Европа подготвя удар в сърцето на технологичните гиганти - рекламите, които ни следят

ЕС и Свят 27.10.2020 14:35 Снимка: ДНЕС+

Европа подготвя удар в сърцето на технологичните гиганти - рекламите, които ни следят

Европа се прицелва към най-големия източник на приходи на компании като Google и Facebook - интернет рекламите, които следят потребителите навсякъде в интернет, пише европейското бюро на Politico.

Няколко депутати от Европейския парламент подкрепиха законодателни промени, които забраняват този тип следене с рекламни цели. Очаква се в началото на декември Брюксел да представи документ с по-широк обхват и цели, с които да регулира дигиталното пространство.

Подобен ход, ако бъде подкрепен и от Европейската комисия, ще накара компании като Google да спрат да следят потребителите в интернет и да им показват реклами възоснова на личните им профили. Накратко, ще унищожи ключов източник на приходи, който е в сърцето на технологичните гиганти.

Засега Силициевата долина може да диша спокойно. Въпросната поправка може и да не бъде приета, а пълна забрана върху този тип реклами остава в далечното бъдеще. Но гласуването трябва да събуди технологичните компании и издателите, които разчитат на тези реклами. Тя повдига и друг въпрос, насочен не само към технологичните компании, но и за всеки, който разчита на безплатните интернет услуги (като Google Search или Instagram) в замяна на лични данни: ако сложим край на интернет рекламите по начина, по който ги познаваме, кой ще плаща тези услуги?

Регулаторите в ЕС не се оставят подобни въпроси да ги забавят.

По-рано този месец регулаторът, който се занимава с опазването на личните данни в Белгия, публикува предварителен доклад за състоянието на интернет рекламата на Стария континент. Според него, практиките на технологичните гиганти нарушават стандартите за защита в съюза. Ирландия пък вече разследва Google.

Във Великобритания бе публикуван друг доклад, който показва как рекламният свят прави каквото си пожелае с личните данни на потребителите. Засега действия от страна на Лондон няма, като оправданието е Covid-19. Но антимонополната комисия в страната, която публикува свое разследване това лято, описва подобна ужасяваща картина. И ще даде своите предложения на парламента през декември.

Германия също не изостава. Властите в страната водят собствено разследване от почти две години относно практиките на големите технологични компании, които доминират интернет рекламата.

Очакват се и нови европейски стандарти за поверителността на личните данни, които ще направят по-трудно използването на информацията за потребителите без изричното им съгласие.Интернет гигантите и традиционните рекламодатели събират и използват личните данни на потребителите - какво харесват и какви страници посещават, например - по непрозрачен начин. В същото време самите потребители почти нямат контрол върху случващото се. Голяма част от тях нямат и представа какви точно данни се събират и как се използват.

Но ако регулаторите и законодателите искат да променят бизнес модела на интернет, някой трябва да каже каква ще бъде алтернативата./money.bg

CHF CHF 1 1.99738
GBP GBP 1 2.28285
RON RON 10 3.93045
TRY TRY 100 5.61254
USD USD 1 1.82447