ЕС още не се справя с проверките по фонда за възстановяване от COVID-19

ЕС и Свят 10.03.2025 19:38 Снимка: ДНЕС+

ЕС още не се справя с проверките по фонда за възстановяване от COVID-19

Европейската комисия все още няма увереност, че държавите от ЕС разполагат с ефективни системи, за да следят за спазването на правилата за обществените поръчки и държавната помощ по Механизма на ЕС за възстановяване и устойчивост (МВУ) с бюджет от 650 млрд. евро. Това се посочва в специалния доклад на Европейската сметна палата (ЕСП).

Отбелязва се, че системите за контрол в някои държави от ЕС показват значителни слабости. Освен това има пропуски в обхвата на проверките, извършвани от Европейската комисия. Одиторите предупреждават, че в резултат на това има риск със средствата за възстановяване от COVID-19 да се финансират мерки, за които не са извършени надеждни проверки на обществените поръчки или държавната помощ.

В качеството си на бенефициенти на средствата за възстановяване от пандемията 27-те държави членки на ЕС трябва да следят за спазването на приложимото право на Съюза и националното право, включително на правилата за обществените поръчки и държавната помощ. За тази цел държавите от ЕС трябва да извършват проверки и одити, за да потвърдят, че техните системи са ефективни. От своя страна Европейската комисия трябва да получи увереност, че националните органи редовно и ефективно проверяват спазването на правилата.

Неспазването на правилата за обществените поръчки и държавната помощ е продължаващ проблем при бюджетните разходи на ЕС и както показват нашите констатации, Европейската комисия и държавите членки не са отделили достатъчно внимание на този проблем в началото, заяви г-н Йорг Кристиян Петрович от ЕСП, който ръководи одита. Той изрази надежда, че предвид стотиците милиарди евро, които все още предстои да бъдат инвестирани до края на 2026 г., одитът ще допринесе за по-ефективна защита на финансовите интереси на ЕС.

Въпреки че правилата дават възможност за прилагане на различни системи за контрол по МВУ, ЕСП установи, че в повечето от одитираните държави има слабости в проверките на обществените поръчки. Националните органи действително са срещнали проблеми, свързани с обхвата, качеството и/или графика на извършваните от тях проверки. Ситуацията обаче е по-добра при държавната помощ. Констатирано е, че необходимите проверки са въведени почти във всички случаи и обхващат основните рискове. Националните одитни органи по МВУ обаче не са имали увереност относно спазването на правилата за държавната помощ при получаването на исканията за плащане.

Одиторите считат, че това се дължи отчасти на неясните правила, тъй като на държавите от ЕС не са предоставени подробни насоки за това как да се проверяват правилата на ЕС за обществените поръчки и държавната помощ. В резултат на това одитната дейност на Европейската комисия първоначално е била съсредоточена върху измамите, корупцията и конфликтите на интереси, а не върху обществените поръчки и държавната помощ. Оттогава ЕК е подобрила своята одитна стратегия. Въпреки това обаче одиторите все още констатират проблеми. Например системите за контрол и одит на обществените поръчки не са били проверени еднакво задълбочено във всички държави от ЕС, получили финансиране по МВУ.

Освен това се посочват недостатъци в корективните действия, предприети от държавите от ЕС, което може да намали възпиращия им ефект. Отбелязва се, че на практика държавите от ЕС невинаги събират дължимите от крайните получатели средства, а когато средствата все пак бъдат събрани, те не се връщат в бюджета на ЕС, нито се приспадат от следващи плащания по МВУ. Одиторите отчитат факта, че това е така заради модела на фонда на ЕС за възстановяване, при който задоволителното изпълнение на ключовите етапи и целите е основното условие за извършване на плащания. Те обаче предупреждават и че на практика това означава, че плащания по МВУ могат да се извършват в пълен размер дори когато правилата за обществените поръчки или държавната помощ са били нарушени.

Механизмът за възстановяване и устойчивост предоставя подкрепа за реформи и инвестиции в страните членки на ЕС от началото на пандемията от COVID-19 през февруари 2020 г. Периодът му на действие ще продължи до 31 декември 2026 г. Поети са задължения на стойност 650 млрд. евро, от които 359 млрд. евро са отпуснати под формата на безвъзмездна финансова помощ и 291 млрд. евро — под формата на заеми.

CHF CHF 1 2.04649
GBP GBP 1 2.32593
RON RON 10 3.93076
TRY TRY 100 4.94156
USD USD 1 1.80145