
ЕС и Свят 12.06.2024 19:36 Снимка: ДНЕС+
ЕК удря китайските електромобили с до 38% мита
Европейската комисия обяви днес, че ще наложи мита на китайските електромобили от до 38 на сто, предаде Ройтерс. Ходът се очаква да предизвика гневната реакция на Пекин, посочва агенцията.
Комисията, която определя общата търговска политика на ЕС, обяви, че новите мита вероятно ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители. Така например за Би Уай Ди (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за "Джийли" (Geely) - от 20 на сто, а за Ес Ей Ай Си (SAIC) - от 38,1 на сто.
За други компании, които сътрудничат във воденето от ЕК разследване за получавани незаконните държавни субсидии е предвидено мито от 21 на сто, а за тези, които не сътрудничат - от 38,1 на сто.
ЕС има стандартно мито от 10 на сто върху вносните електромобили, но е предвидено временно да повиши ставката за вноса от Китай от идния месец.
Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, се посочва в съобщение на ЕК.
Според главния икономист за Европа в "Кепитъл икономикс" (Capital Economics) Андрю Кънингам, цитиран от Ройтерс, ефектът от налагането на митата ще бъде ограничен в макроикономически план.
През последните 12 месеца в ЕС са били внесени 440 000 електромобила от Китай на обща стойност 9 милиарда евро, което се равнява на около 4 на сто от разходите за автомобили на европейските домакинства.
Целта на митата не е блокирането на търговията, а ограничаване на бъдещия растеж на вноса на китайски електромобили, посочва експертът.
По думите му решението показва важна промяна в търговската политика на ЕС, който макар и досега да е ползвал подобни мерки по отношение на китайския дъмпинг, не го е правил за такава важна индустрия, а и като цяло не е прибягвал до истински протекционистични мерки като настоящата.
Европейският автомобилен сектор е изключително важен сектор, който трябва да навакса трансформацията и да продължи по този път, посочи министърът на енергетиката на Испания Тереса Рибера. Очевидно, ако има нарушения в международните търговски правила, ние трябва да подкрепим предложенията на Комисията.
От друга страна стоят експертни мнения, според които китайските производители са толкова ефективни и напреднали, че тарифите няма да повлияят твърде много на ценообразуването. Те ще продължат да бъдат по-конкурентоспособни от колегите си в ЕС, смята Антъни Сасин, старши стратег в компанията за инвестиционен мениджмънт "Крейншеърс" (Kraneshares), специализирана за Китай, цитиран в анализ на Си Ен Би Си от вторник.
Още по темата
![]() |
1 | 2.10078 |
![]() |
1 | 2.25925 |
![]() |
10 | 3.85112 |
![]() |
100 | 4.16705 |
![]() |
1 | 1.67408 |
Последни новини
- 10:27 Разривът между УЕФА и ФИФА вече е явен: Чеферин игнорира и финала на турнира на Инфантино
- 10:20 Вигенин за Северна Македония: С историята и с правата на българите компромис няма да има
- 10:13 Четирима са загинали при станалите 24 тежки катастрофи в страната през денонощието
- 10:04 Норма ли е в раждането навикването? Д-р Шикова от "Майчин дом" отрече да е раздавала шамари
- 09:56 Нов нощен автобус до летището в София тръгва от днес
- 09:49 15 000 дка са изгорели в пожара край Белоградчик, кметът призова за помощ и още доброволци
- 09:41 Германският президент подкрепи въвеждането на задължителна военна служба
- 09:32 Тръмп: Ще изпратим системи "Пейтриът" на Украйна. Путин говори хубаво, а после бомбардира