
ЕС и Свят 18.10.2021 10:33 Снимка: ДНЕС+
Британските деца остават без играчки по Коледа
Медии и търговци предупреждават: Пазарувайте сега, по празниците може да няма нови доставки
Отчаяни британски купувачи са докарани до сълзи, след като магазините на Острова обявиха, че играчките за коледни подаръци са на привършване и е възможно преди празниците да няма нови зареждания. Родители в паника звънят на търговците с въпроса: ще имат ли децата ни подарък за Коледа? Избухналата криза в доставките, която започна с паника по бензиностанциите, няма да приключи скоро, пишат британските издания “Дейли мейл” и “Сън”. Много от вестниците в Обединеното кралство дори излязоха с големи заглавия: “Купете коледните си подаръци отрано!”
Затова и клиентите масово атакуват търговските пространства още отсега, за да изкупят онова, което все още се намира в тях. Макар да се опитват по всякакъв начин да превъзмогнат логистичните предизвикателства, собствениците на магазини за играчки предупреждават, че някои от най-желаните и най-търсените за подарък вече не се намират в складовете два месеца преди Коледа.
Цените също са в неспирен възход. За една година разходите за транспорт с кораб са скочили с 900%, което означава, че за камионче от 15 паунда отиват за разходи за превоз от 7 паунда от Далечния изток, основно Китай, до Великобритания, което е ръст от 70%, пише в. “Дейли мейл”. Доставчици на играчки за големи магазини като “Хародс” и “Селфриджис” разказват пред вестника, че получават обаждания на родители, които плачат на телефона заради невъзможността да зарадват децата си с онова, което са поръчали на Дядо Коледа. Според най-новите проучвания тази година на мода са играчките, които развиват въображението, както и такива, които дават възможност на семействата да се забавляват заедно след миналата година на рестрикции и изолация заради COVID-19.
Производителите на играчки в самата Великобритания опитват да наваксат дефицита, но самите те страдат от липсата на доставка на някои части. Алън Симпсън, собственик на голям магазин за играчки в Шотландия, предупреждава, че сега е моментът да се пазарува, докато все още има възможности, макар и ограничени. Пред в. “Сън” той заявява, че Брекзит, пандемията и липсата на шофьори в търговския транспорт са създали “перфектната буря”, която прави доставките илюзорни за празничния период в края на годината.
Огромни опашки се извиват и пред британските супермаркети заради решението им някои храни в тях да бъдат продавани в ограничени количества, за да не се изпразнят напълно щандовете в дните преди новата година. Това се отнася най-вече за пуйките и за зеленчуците. Хората се запасяват с дефицитните продукти и ги замразяват дълбоко, за да са сигурни, че ще има какво да сложат на празничната трапеза.
Защо трябва да се бърза с доставките за Коледа, обяснява и радио “Дойче веле”. Доставките в цяла Европа се бавят - струпали са се много контейнеровози, а персоналът в спедиторските фирми не достига. Затова е добре поръчките за Коледа да се направят колкото може по-рано.
Безброй кораби са задръстили пристанището на Ротердам в очакване да бъдат разтоварени. “Времето за изчакване в пристанището варира от 24 до 163 часа в пиковите моменти. А търсенето на кораби и транспорт не намалява, напротив - увеличава се”, разказва пред медията собственик на спедиторска фирма в Нидерландия. Той поема контейнерите от големите кораби вече от четвърт век насам. След това наема речни кораби и стоката се разпределя из Европа
Но бизнесът в момента е изключително муден заради дългото чакане по пристанищата. “Това оскъпява доставките. А клиентът ще трябва да чака много повече”, обяснява мъжът. Според него и колегите му в момента много контейнерни пристанища не са в състояние да се справят с потока от кораби.
По време на първата COVID вълна през 2020 г. компаниите в бранша ограничиха сериозно броя на корабите си покрай спада на производството в Китай. “А когато нещата отново потръгнаха, нямаше достатъчно капацитет”, обясняват те. И подчертават, че професиите капитан на кораб, служител на пристанище или шофьор на камион просто трябва да станат по-атрактивни.
За Ливия Спера, генерален секретар на Федерацията на европейските транспортни работници, това е изключително важно. Професията просто вече не е така привлекателна, както преди 20 г.: “Използват се все повече гигантски контейнеровози, които вече пренасят не 10 000, а 25 000 контейнера
Това води до задръствания във вътрешността на страната по шосе, по вода и по релси. Към това се добавя недостигът на шофьори на камиони в цяла Европа.” Работата е тежка и е свързана с много чакане.
Забавянията вероятно ще продължат и през първото тримесечие на 2022 г., смятат нидерландските спедитори. Затова препоръчват също като британците: “Този път поръчките трябва да се направят много по-рано от обикновено, за да не възникне сериозен проблем с подаръците под елхата.”
И клиентите в САЩ изнервени от липси в края на годината
Десетки кораби чакат ред за разтоварване, стоките идват в магазина след 3-4 месеца
Ако Дядо Коледа чете това, значи шейната и елените му се нуждаят от спешна помощ. Така медиите и в САЩ описват кризата с доставките.
Проблемът е, че в последните месеци се наблюдава безпрецедентно струпване на товарни кораби в най-натоварените американски пристанища. Повечето играчки за Коледа в Щатите идват от Китай, но ако доскоро доставката им е отнемала около месец, сега са необходими по два, три, а понякога и четири месеца.
Президентът Джо Байдън вече разпореди разтоварването на корабите да премине в денонощен режим, като така ще спомогне за облекчаване на всички по веригата. Тази стратегия обаче е временно решение на кризата в краткосрочен план. Занапред логистиката на храни и горива в световен мащаб се нуждае от преосмисляне, убедени са експертите.
Лонг Бийч и съседното пристанище на Лос Анджелис в Калифорния са двете най-натоварени в САЩ, а вече седмици наред корабите с контейнери са принудени да чакат на котва в морето. Понякога се събират по 70-80 наведнъж. Много от проблемите, пред които е изправена индустрията на веригата за доставки в САЩ, са същите като тези, наблюдавани във Великобритания и Европа: има недостиг на шофьори на камиони и забавянията, причинени от закъснението, са твърде скъпи на собствениците на транспортни фирми.
С наближаването на празничния сезон в САЩ и бизнесът, и клиентите се изнервят поради възможността да заварят празни рафтове по магазините. Едри търговци на дребно обмислят да наемат собствени кораби с по-малък обем контейнери, за да могат да разтоварват в по-малки пристанища. Това обаче ще означава много по-високи цени, отколкото през миналата година.
Други търговци избраха да внесат стоките си за празниците по-рано от обичайното. Някои пък изтеглиха напред промоциите за Коледа, а други изоставиха морския транспорт за сметка на въздушния./24 часа
Още по темата
![]() |
1 | 2.10146 |
![]() |
1 | 2.25664 |
![]() |
10 | 3.85059 |
![]() |
100 | 4.15961 |
![]() |
1 | 1.67308 |
Последни новини
- 21:16 Хороскоп за сряда, 16 юли 2025 г.
- 19:37 Петер Сиярто: Страните от ЕС не успяха да приемат нов пакет санкции срещу Русия
- 19:28 Украинският парламент одобри удължаване на военното положение и на мобилизацията с още три месеца
- 19:22 Лавров: Тръмп е подложен на огромен натиск от страна на ЕС и НАТО да изпълнява исканията на Зеленски
- 19:14 Фицо поставя условие за подкрепа на новите санкции срещу Русия
- 19:06 ООН: Най-малко 875 палестинци са убити близо до пунктове за помощи в Газа
- 18:58 Росен Йорданов: Трябва да обединим усилия и да направим България по-привлекателна за живеене
- 18:51 DW: Ще доведат ли системите "Пейтриът" до обрат в Украйна?