Британските деца остават без играчки по Коледа

ЕС и Свят 18.10.2021 10:33 Снимка: ДНЕС+

Британските деца остават без играчки по Коледа

Медии и търговци предупреждават: Пазарувайте сега, по празниците може да няма нови доставки

Отчаяни британски купувачи са докарани до сълзи, след като магазините на Острова обявиха, че играчките за коледни подаръци са на привършване и е възможно преди празниците да няма нови зареждания. Родители в паника звънят на търговците с въпроса: ще имат ли децата ни подарък за Коледа? Избухналата криза в доставките, която започна с паника по бензиностанциите, няма да приключи скоро, пишат британските издания “Дейли мейл” и “Сън”. Много от вестниците в Обединеното кралство дори излязоха с големи заглавия: “Купете коледните си подаръци отрано!”

Затова и клиентите масово атакуват търговските пространства още отсега, за да изкупят онова, което все още се намира в тях. Макар да се опитват по всякакъв начин да превъзмогнат логистичните предизвикателства, собствениците на магазини за играчки предупреждават, че някои от най-желаните и най-търсените за подарък вече не се намират в складовете два месеца преди Коледа.

Цените също са в неспирен възход. За една година разходите за транспорт с кораб са скочили с 900%, което означава, че за камионче от 15 паунда отиват за разходи за превоз от 7 паунда от Далечния изток, основно Китай, до Великобритания, което е ръст от 70%, пише в. “Дейли мейл”. Доставчици на играчки за големи магазини като “Хародс” и “Селфриджис” разказват пред вестника, че получават обаждания на родители, които плачат на телефона заради невъзможността да зарадват децата си с онова, което са поръчали на Дядо Коледа. Според най-новите проучвания тази година на мода са играчките, които развиват въображението, както и такива, които дават възможност на семействата да се забавляват заедно след миналата година на рестрикции и изолация заради COVID-19.

Производителите на играчки в самата Великобритания опитват да наваксат дефицита, но самите те страдат от липсата на доставка на някои части. Алън Симпсън, собственик на голям магазин за играчки в Шотландия, предупреждава, че сега е моментът да се пазарува, докато все още има възможности, макар и ограничени. Пред в. “Сън” той заявява, че Брекзит, пандемията и липсата на шофьори в търговския транспорт са създали “перфектната буря”, която прави доставките илюзорни за празничния период в края на годината.

Огромни опашки се извиват и пред британските супермаркети заради решението им някои храни в тях да бъдат продавани в ограничени количества, за да не се изпразнят напълно щандовете в дните преди новата година. Това се отнася най-вече за пуйките и за зеленчуците. Хората се запасяват с дефицитните продукти и ги замразяват дълбоко, за да са сигурни, че ще има какво да сложат на празничната трапеза.

Защо трябва да се бърза с доставките за Коледа, обяснява и радио “Дойче веле”. Доставките в цяла Европа се бавят - струпали са се много контейнеровози, а персоналът в спедиторските фирми не достига. Затова е добре поръчките за Коледа да се направят колкото може по-рано.

Безброй кораби са задръстили пристанището на Ротердам в очакване да бъдат разтоварени. “Времето за изчакване в пристанището варира от 24 до 163 часа в пиковите моменти. А търсенето на кораби и транспорт не намалява, напротив - увеличава се”, разказва пред медията собственик на спедиторска фирма в Нидерландия. Той поема контейнерите от големите кораби вече от четвърт век насам. След това наема речни кораби и стоката се разпределя из Европа

Но бизнесът в момента е изключително муден заради дългото чакане по пристанищата. “Това оскъпява доставките. А клиентът ще трябва да чака много повече”, обяснява мъжът. Според него и колегите му в момента много контейнерни пристанища не са в състояние да се справят с потока от кораби.

По време на първата COVID вълна през 2020 г. компаниите в бранша ограничиха сериозно броя на корабите си покрай спада на производството в Китай. “А когато нещата отново потръгнаха, нямаше достатъчно капацитет”, обясняват те. И подчертават, че професиите капитан на кораб, служител на пристанище или шофьор на камион просто трябва да станат по-атрактивни.

За Ливия Спера, генерален секретар на Федерацията на европейските транспортни работници, това е изключително важно. Професията просто вече не е така привлекателна, както преди 20 г.: “Използват се все повече гигантски контейнеровози, които вече пренасят не 10 000, а 25 000 контейнера

Това води до задръствания във вътрешността на страната по шосе, по вода и по релси. Към това се добавя недостигът на шофьори на камиони в цяла Европа.” Работата е тежка и е свързана с много чакане.

Забавянията вероятно ще продължат и през първото тримесечие на 2022 г., смятат нидерландските спедитори. Затова препоръчват също като британците: “Този път поръчките трябва да се направят много по-рано от обикновено, за да не възникне сериозен проблем с подаръците под елхата.”

И клиентите в САЩ изнервени от липси в края на годината

Десетки кораби чакат ред за разтоварване, стоките идват в магазина след 3-4 месеца

Ако Дядо Коледа чете това, значи шейната и елените му се нуждаят от спешна помощ. Така медиите и в САЩ описват кризата с доставките.

Проблемът е, че в последните месеци се наблюдава безпрецедентно струпване на товарни кораби в най-натоварените американски пристанища. Повечето играчки за Коледа в Щатите идват от Китай, но ако доскоро доставката им е отнемала около месец, сега са необходими по два, три, а понякога и четири месеца.

Президентът Джо Байдън вече разпореди разтоварването на корабите да премине в денонощен режим, като така ще спомогне за облекчаване на всички по веригата. Тази стратегия обаче е временно решение на кризата в краткосрочен план. Занапред логистиката на храни и горива в световен мащаб се нуждае от преосмисляне, убедени са експертите.

Лонг Бийч и съседното пристанище на Лос Анджелис в Калифорния са двете най-натоварени в САЩ, а вече седмици наред корабите с контейнери са принудени да чакат на котва в морето. Понякога се събират по 70-80 наведнъж. Много от проблемите, пред които е изправена индустрията на веригата за доставки в САЩ, са същите като тези, наблюдавани във Великобритания и Европа: има недостиг на шофьори на камиони и забавянията, причинени от закъснението, са твърде скъпи на собствениците на транспортни фирми.

С наближаването на празничния сезон в САЩ и бизнесът, и клиентите се изнервят поради възможността да заварят празни рафтове по магазините. Едри търговци на дребно обмислят да наемат собствени кораби с по-малък обем контейнери, за да могат да разтоварват в по-малки пристанища. Това обаче ще означава много по-високи цени, отколкото през миналата година.

Опашки от огромни контейнеровози чакат за разтоварване в калифорнийските пристанища.

Други търговци избраха да внесат стоките си за празниците по-рано от обичайното. Някои пък изтеглиха напред промоциите за Коледа, а други изоставиха морския транспорт за сметка на въздушния./24 часа

CHF CHF 1 1.81583
GBP GBP 1 2.29719
RON RON 10 3.97502
TRY TRY 10 1.95612
USD USD 1 1.6448