Брекзит и избирането на Тръмп са кошмар за Зукърбърг 6 години по-късно

ЕС и Свят 29.12.2022 12:59 Снимка: ДНЕС+

Брекзит и избирането на Тръмп са кошмар за Зукърбърг 6 години по-късно

725 милиона долара - толкова ще трябва да плати онлайн гигантът Meta, за да уреди извънсъдебно колективен иск на засегнати от злоупотреба с личната им информация потребители. Новината идва във възможно най-лошия момент за собственика на Facebook, Instagram и WhatsApp и е важен епизод в продължаващия вече 6 години онлайн сюжет с геополитически последствия.

Обезщетението, което е най-голямото, което Meta някога е изплащала, трябва да сложи точка на скандала "Cambridge Analytica", който е в дъното на всички промени, които виждаме в най-популярната глобална социална мрежа.

Малко предистория

В първите си години Facebook беше верен на корените си на мрежа за свързване на познати от реалния живот. Протестната вълна на "Окупирай Уолстрийт" в САЩ след 2008 г. и Арабската пролет през 2011 г. обаче показаха силата на платформата като среда за информиране и за мобилизация по актуални проблеми. Така социалната мрежа започна да привлича все повече медии и създатели на съдържание, които можеха да разчитат на голяма аудитория.

Освен новини, потребителите имаха достъп до различни игри, тестове и приложения. Именно чрез пропуски в сигурността им британската консултантска компания Cambridge Analytica събра данни за 87 млн. души и насочи към тях таргетирани послания по време на кампаниите преди референдума за Брекзит и изборите в САЩ през 2016 г. И в двата случая невероятното стана факт - Великобритания напусна ЕС, а Доналд Тръмп стана президент.

През 2018 г. служител на Cambridge Analytica публично оповести, че Facebook е позволил на компанията да събере данните на милиони потребители и да ги използва за политическа агитация. В хода на скандала тя прекрати съществуването си.

Какво се разбраха

Според "Файненшъл Таймс" в съдебните документи Meta не признава вина и защитава позицията, че е "подобрила подхода си по отношение на личната неприкосновеност, като е внедрила комплексна програма за нейната защита". Размерът на сумата по споразумението е без аналог в съдебната практика по отношение на личната информация в САЩ.

Първоначално тезата на социалната мрежа беше друга - че потребителите нямат легитимен интерес информацията, която споделят с приятели, да бъде защитена. През 2019 г. обаче тази теза беше отхвърлена в американски съд и това даде възможност на колективния иск да направи следващите си стъпки.

Обхватът му даже беше разширен, като вече включва между 250 и 280 млн. потребители, за които се смята, че Meta не е направила достатъчно по линия на защита на личната информация. Колко ще получи всеки от тях зависи от това колко ще са тези, които предявят претенции. Адвокатите настояват да им бъдат присъдени 25% от парите като хонорар - или 181 млн. долара.

Какво следва

Съдия трябва окончателно да потвърди извънсъдебното споразумение, което ще е нов много тежък удар за компанията на Марк Зукърбърг.

Заради Cambridge Analytica през 2019 г. тя вече плати 5 млрд. долара на Федералната комисия по търговията и 100 млн. долара на регулаторите, които разследваха дали е подвела инвеститорите си по отношение на защитата на личните данни. Във Великобритания Meta плати 500 000 паунда глоба.

Освен финансови, репутационните щети за Facebook бяха огромни. Докато Зукърбърг трябваше да дава обяснения пред сенатори и регулаторни органи, социалната мрежа започна да се променя. Постепенно тя изостави всичките си по-значими съвместни проекти с медиите, намали обхвата на публикациите им и първо обяви, че се връща към акцента върху комуникацията с близки и приятели, а после реши да копита TikTok и да бомбардира потребителите с алгоритмично подбрани кратки видеа от непознати потребители.

Самият Зукърбърг преименува цялата компания на Meta, вложи милиарди в разработката на платформа за метавселена, но все още тя не е нито работеща, нито припозната от потребителите. Това накара и някои наблюдатели да се усъмнят в способността му да се върне по пътя на успеха.

Конкуренцията особено в лицето на TikTok привлече голяма част от младата аудитория, а дигиталната реклама значително намаля след пандемията и при сегашната глобална икономическа ситуация е малко вероятно скоро да се върне към старите нива. Преди месец 11 000 служители на Meta бяха освободени, а не е изключено скоро да има и следваща вълна на съкращения./money.bg

CHF CHF 1 1.98461
GBP GBP 1 2.28258
RON RON 10 3.93116
TRY TRY 100 5.59045
USD USD 1 1.80361