
България 06.10.2025 18:57 Снимка: ДНЕС+
Забраняват рекламата по покриви, промените на път да скарат бизнеса и Спаси София в СОС
Да се забрани рекламата по покривите на сградите в столицата, а на фасади и калкани на стени размерът й да се отграничи до 60 квадратни метра, предлага доклад за промени в Наредбата за преместваемите обекти, внесен от Спаси София и подкрепен от БСП, ПП-ДБ и Синя София.
Основната цел е да се изчисти градската среда от безразборното им поставяне и да се намали т. нар. визуален и светлинен шум, твърдят вносителите Иван Виделов, Станислав Младенов, Грети Стефанова, Андрей Зографски, Росица Николова, Иван Сотиров.
Освен естествените естетически съображения, забраната за поставяне на рекламни елементи по покривите произтича от оплаквания на живеещи в съседство със съоръженията за прекомерно светлинно замърсяване нощем. С това се нарушава правото на почивка на гражданите. От друга страна, забраната не засяга фирмените надписи, условията за поставяне на които са уредени в чл. 48 и сл. от Наредбата. Тяхното поставяне върху покриви на сгради не се ограничава с оглед на по-малките им размери, фиксираното съдържание и специфичното им предназначение. Покривите предоставят една неограничена рекламна площ, която много трудно може да се регулира и контролира поради особеностите на достъпа и условията за функциониране на етажната собственост по реда, предвиден в Закона за управление на етажната собственост. Покривната реклама, която е по правило свързана с електрическите инсталации, създава по-високи рискове от обикновените както за конструкцията на сградата, така и за безопасността на обитателите на сградата и за минувачите, обясняват още вносителите на промените.
Забраната ще намали съществено рисковете за причиняване на вреди върху сградите и минувачите в случаите на некачествено проектиране и изпълнение на конструкцията, както и в зачестяващите природни събития с висока интензивност (бурен вятър, мълнии и др.). Тя ще намали и рисковете за безопасността на движението по пътищата и ще намали светлинното замърсяване в жилищните зони. Забраната се отнася само за рекламните елементи. Тя не засяга правото на собствениците на сгради да поставят свои и на наематели фирмени надписи върху фасадите и покривите на тези сгради по реда на чл. 48 от наредбата, обясняват от Спаси София.
Лобистки промени във външната реклама на София се правят зад гърба на кмета Васил Терзиев, заявиха днес от Националната асоциация за външна реклама. Те са изпратили писмо до Терзиев, до председателя на Столичния общински съвет Цветомир Петров и до главния архитект Богдана Панайотова, в което изразяват "своето крайно възмущение от провеждането на изменения в нормативната база, регулираща бизнеса с външна реклама, обявени на единния електронен портал на Столична община, без обществен и професионален дебат, както са правени предходните промени в Наредбата за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоратилните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община (НПОРИМДЕРДТСО)".
Още по темата
![]() |
1 | 2.09336 |
![]() |
1 | 2.24138 |
![]() |
10 | 3.84219 |
![]() |
100 | 3.99861 |
![]() |
1 | 1.66681 |
Последни новини
- 19:33 Китай отговори на F-22 на САЩ - на какво е способен новият безопашен стелт изтребител J-50
- 19:26 55-годишен мъж подпали линейка в двора на здравно заведение в Казанлък
- 19:19 Хванаха над 30 деца без придружители в нощни заведения в "Студентски град" и "Младост"
- 19:12 Американската армия започва да тества автономни бронирани машини
- 19:07 Ким Чен-ун посети военно изложение и разгледа ескадрен миноносец
- 19:04 След 25 години мълчание Ейми Озбърн проговаря за семейството си и за последните години на Ози
- 19:00 Най-тежкият изтребител в света – Русия се въоръжава със Су-34М
- 18:57 Забраняват рекламата по покриви, промените на път да скарат бизнеса и Спаси София в СОС