Тревожна статистика: Всеки пети загинал на пътя е пешеходец

България 25.07.2025 09:37 Снимка: ДНЕС+

Тревожна статистика: Всеки пети загинал на пътя е пешеходец

Камерите на общините вече са свързани с МВР и това е добра мярка, според специалистите

Промените в Закона за движение по пътищата със сигурност ще имат положително отражение. Това заяви в „Тази сутрин“ бившия заместник-председател на Агенцията на пътна безопасност Димитър Илиев. Според него обаче няма да се изкорени проблемът, защото не се работи върху основните фактори за пътно-транспортния травматизъм.

„Хората загиват по извънградските пътища – при неправилно изпреварване, при удар в дърво. Всеки пети загинал е пешеходец. 

Припомняме, че високата и несъобразена скорост е основна причина за смъртта на пътя.


"Промените, които са направени ще засегнат главно най-безопасните пътища – магистралите. Има разбира се и някои много добри поправки като небрандирани полицейски автомобили да могат да локализират в трафика проблеми“, допълни Илиев.

Според Илия Тодоров от Асоциацията за пострадали при катастрофи обхватът на камерите, следящи за средна скорост трябва да се увеличи: „Трудно ще се заобиколи това, ако камерите са достатъчно и на кратки интервали. Трябва да се надгради тази система и да мери не само средна скорост, но и моментна скорост“.

Илиев обясни, че камерите на общините вече са свързани с МВР и това е добра мярка. Тодоров допълни, че е много важно да се използва пълния ресурс на тези камери в борбата с нарушителите, като трябва да следят за преминаване на червено, неправилно пристрояване и отнемане на предимство.

Експертите коментираха, че трябва да се затегне контролът при Годишните-технически прегледи.

Едно от новите правила за движение на тротинетките, е да не може да се карат в тъмната част на денонощието. Според Владислав Стоицов, председател на Българската асоциация за електромобилност, подобна мярка няма никъде по света като практика.

„Държавата вместо да насърчава екологичния транспорт, за да живеем в по-чисти градове, виждаме как държавата демонстрира нежелание за справяне с проблема и налага рестриктивни мерки“, каза още Стоицов.

Напомняме, че в обществото ни се водят разговори за пълна забрана на тротинетките.

Друго ограничение е лица под 16 г. да нямат право да управляват ел. тротинетка. Ще се налага глоба на родителя, който позволи на детето му да се качи на подобно превозно средство.
Стоицов потвърди, че в законовата уредба има текстове, които регламентират тротинетките да имат регистрационни номера, но предстои да се уточни процесът на регистрация и застраховки в общините.

CHF CHF 1 2.09336
GBP GBP 1 2.24421
RON RON 10 3.85712
TRY TRY 100 4.11361
USD USD 1 1.66823