Шишков чака да минат изборите, за да пусне 14 км нови магистрали

България 23.03.2023 11:28 Снимка: ДНЕС+

Шишков чака да минат изборите, за да пусне 14 км нови магистрали

Пробите, които излязоха, станаха повод за политически обстрелвания. Не смятам, че трябва да стана част от предизборна кампания, коментира регионалният министър

За Великден имаме амбицията да пуснем движението в две части по две магистрали. Това заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков пред БНТ.

Едната е частта от Ботевград към Мездра, 7 км и половина, обходът на Новачене – движението там е изключително интензивно, посочи той. Другият участък е от магистрала „Европа“, участъкът е също около 7 км и това е частта, която е непосредствено пред КПП „Калотина“.

Обходът на Бургас също е "под прицел" да бъде пуснат за великденските празници, когато хората ще се движат повече - да почувстват облекчение, каза още министърът на регионалното развитие.

Много е важно да строим повече магистрали, посочи той, но отбеляза, че трябва да се строят по различен начин в икономически аспект.

„Трябва да се замислим да променим икономическия механизъм. Неслучайно говоря, че една от възможностите е част от магистралите да бъдат строени на концесия. Тогава концесионерът не може да краде от себе си. Тогава става наистина изключително прост контролът на магистралите и няма да харчим огромни средства от бюджета на държавата“, обясни Иван Шишков.

Според него при бъдеща концесия на практика концесионерът ще инспектира сам себе си. Ако построи магистралата некачествено и я поддържа 30 години – едно е да направи един ремонт за 30 години, друго е да направи пет, обясни регионалният министър.

Проектите, които могат да бъдат направени по този начин, според министъра са тунелът под Петрохан и магистрала „Рила“ – връзката между Ихтиман, Самоков, Дупница и продължението към границата с Република Северна Македония.

„Темата с пробите е по-добре да я отложим във времето. Пробите, които излязоха, станаха повод за политически обстрелвания. Не смятам, че трябва да стана част от предизборна кампания. Ние правим пробите, виждаме какво е състоянието на пътя и спрямо това предвиждаме проектите за пътищата. Когато пътя се строи, фирмата е длъжна да взима тези проби“, обясни Шишков.

По отношение на пътя Девин - Кричим - Стамболийски той коментира, че кметът не иска да подпише с АПИ, за да бъде ремонтиран.

„Кметът не желае да подпише с АПИ. Цялостният път е в добро състояние. Даже бях учуден, че той се оплакваше. Когато един път минава през населено място, се подписва споразумение. Ние сме на негово разположение“, каза Шишков.

Той добави, че размерът на тол таксите ще зависи от километрите, които изминават камионите.

„Тези, които карат по-малко по нашите пътища, на практика ще плащат повече от тези, които изминават повече километри. Тези камиони, които захранват основно нашите магазини, на практика ще плащат по-ниска такса, а транзитните ще плащат по-висока такса. Отлагане на това решение не може да има повече. Хората, които ползват определена инфраструктура, е логично да я плащат, за да може тя да се самофинансира и издържа“, категоричен е министърът.

Един милиард и сто хиляди лева са отделени за новата програма за енергийна ефективност, каза още Шишков. Парите са разпределени по региони. За да кандидатстват за финансиране, представителите на етажната собственост трябва да представят технически паспорт на сградите, като той може и да е стар, но трябва да има енергийно обследване по новата наредба.

Междувременно продължава ремонтът на водопровода в град Омуртаг, като целта е до лятото да бъде осигурена вода за местните жители. За да се реши окончателно проблемът с водата обаче, е нужно изграждането на нов довеждащ водопровод, уточни регионалният министър.

CHF CHF 1 1.97419
GBP GBP 1 2.29625
RON RON 10 3.931
TRY TRY 100 5.59253
USD USD 1 1.80194