Румен Миланов: НСО са със специален режим на движение, но не трябва да застрашават безопасността

България 12.11.2025 11:26 Снимка: ДНЕС+

Румен Миланов: НСО са със специален режим на движение, но не трябва да застрашават безопасността

Колите на НСО са със специален режим на движение, което означава, че могат да нарушават правилата, но без да застрашават безопасността. Това коментира в ефира на Нова тв бившият директор на НСО Румен Миланов по повод появилите се вчера кадри на коли на НСО, които карат в насрещното с висока скорост.

„Една от рисковите ситуации в НСО по правило е движението по еднолентови пътища. В случая сигурно са бързали, но аз лично не бих ги оправдал за този клип. Да, има протоколи, има графици, но има и опасности. А те винаги са двустранни – никога не са едностранни. Опасност има както за пътуващите, така и за тези водачи. Те са със специален режим на движение, което означава, че могат да нарушават правилата, но без да застрашават безопасността. При ПТП обаче носят отговорност и подлежат на военно следствие, защото са военнослужещи. А всеки от тях също има семейство. Така че този подход – да се бърза, особено по еднолентови пътища – е изключително опасен, и аз никога не съм го оправдавал".

Това обясни в студиото на „Здравей, България” бившият директор на НСО.

Адвокат Силвия Петкова също коментира случая. "Има класическо закононарушение. Автомобилите със специален режим имат право да нарушават правилата за движение – да се движат с превишена скорост, да изпреварват неправилно, практически да нарушават почти всички правила, но само когато има реална необходимост. И има една абсолютна забрана – да не създават опасност за движението. Тук тази забрана е нарушена", подчерта тя.

И заяви, че за да се движат със специален режим подобни коли - трябва да има конкретна необходимост. По думите ѝ при охранителни автомобили такава има само, ако охраняваното лице е в непосредствена опасност. "Аз на конкретните кадри не виждам такава необходимост. Още повече, ако говорим за такъв сериозен дипломатически гост като президента на Ливан - службите би трябвало предварително да знаят, ако има риск, и обществото да бъде уведомено", обясни тя.

Миланов обясни и правилата за останалите шофьори при подобна ситуация на пътя. "В миналото беше задължително всички да спират при преминаване на специален кортеж – но това създаваше предпоставки за катастрофи. Сега законът казва – трябва да се даде предимство, но не е задължително със спиране. Важно е да дадат път на тези, които се движат със специален режим - така, както се дава път на линейката", заяви ексшефът на НСО.
Според него по-рисковото движение на автомобила на НСО на кадрите е неоспоримо. Има дисциплинарна отговорност. 
"Ще се изясни защо са се движили така – заради скоростта, маневрите и т.н. Ако няма основателна причина, се налага дисциплинарно наказание. Президентът на Ливан не може да нареди да се кара по този начин. Ако е имало реална заплаха – това вече е друго, но доказателства няма", подчерта той.

От НСО твърдят неофициално, че един от придружаващите автомобили е застанал в позиция „готов да поеме удар“, за да защити чуждестранния държавен глава. Но не знаем какво точно е било поведението на насрещния водач.
Според Миланов има записи в колата със специален режим, но не са публични.
Адвокат Петкова обясни, че по закон, когато водач види автомобил със специален режим на движение - трябва да направи път. Но без да създава опасност за себе си и за другите участници в движението.
На въпрос може ли този шофьор, който не е отбил достатъчно вдясно, да бъде санкциониран, тя отговори: "В България – всичко е възможно. Не бих се изненадала".

CHF CHF 1 2.10803
GBP GBP 1 2.22152
RON RON 10 3.84703
TRY TRY 100 4.00074
USD USD 1 1.6897