Разширението на столичното метро - приоритет за кметството

България 28.01.2008 10:49

Разширението на столичното метро е приоритет за столична община, каза кметът Бойко Борисов по време на юбилейната международна научно-техническа конференция “Тунелно и метростроителство”.

Конференцията е посветена на 10-та годишнина от пускането на софийското метро. Нуждата от бърз и ефективен транспорт прави столичното метро приоритет и строителството трябва да приключи до 2009 г., каза още кметът. Той акцентира и върху възможностите, които дава т.нар. леко метро или бърз трамвай.

От своя страна главният архитект на София Петър Диков изтъкна, че трамвайният транспорт е едно от най-добрите наследства за столицата и поема значителна част от градския транспорт. Общината ще работи за преориентирането му до метростанциите Люлин, Обеля и Надежда. Трамваите ще водят пътникопотока до метростанциите, каза Диков и изрази надежда, че трети метродиаметър ще бъде довършен до 6-8 години. Тролейбусният транспорт ще работи там, където не могат да бъдат построени трасета и ще влиза в центъра на града.

Автобусите ще обслужват малките квартали до възловите спирки на метрото, като те постепенно трябва да започнат да излизат от централната част на града. Ще бъдат построени паркинги до спирките на метрото в крайните квартали с цел срещу минимална такса жителите на столицата да карат автомобилите си само до тях, след което да се качат на метрото. Ще се наблегне на велосипедното движение предимно около крайните метростанции – отново за да се поощри използването на метрото.

Гара Дупница и Искър могат да бъдат крайни гари, а в последствие – междинни гари на метрото, каза главният архитект на София.

Излизането на метрото извън града ще включи Кремиковци и Банкя, които също могат да станат междинни спирки в последствие. Лекото метро или бързият трамвай са най-добрият начин за решаване проблема с транспорта на столицата, каза още Бойко Борисов.

Лекото метро ще бъде от булевард “Княз Борис Трети” до Ботевградско шосе по наземен път, а от Руски паметник до улиците “Васил Левски” и “Дондуков” – ще бъде под земята. Осигурени са част от средства. Предстои да бъдат подготвени и проекти за допълване на финансирането му. То ще бъде построено 2012-2013 г.

Кметът каза още, че е по-трудно да бъде проектирано, отколкото построено. Функцията на лекото метро е да бъде околовръстен трамвай, който е бъдещето. Според Борисов има много свободни пари, които не могат да се усвоят поради липса на закони като този за публично-частните партньорство, а цялото метро на Лисабон е построено по този начин.

В момента върви работа по маршрута на метрото “Надежда”-Черни връх, като се очаква строителството да започне в средата на годината и се очаква да завърши в края на 2011 г.

Друга част от ломско шосе ще започне да се строи догодина. Проектите “Деница-бизнес парка” и “Деница-аерогарата” най-вероятно ще бъдат построени чрез публично-частно партньорство.

Притеснен съм от скандала във фонд “Републиканска пътна инфраструктура”, защото посочените обекти ще се изграждат преимуществено с пари от еврофондовете, а скандала може да забави отпускането им, каза главният архитект на столицата. /БГНЕС

CHF CHF 1 2.09157
GBP GBP 1 2.23166
RON RON 10 3.84031
TRY TRY 100 3.88827
USD USD 1 1.66086