България 12.12.2025 08:59 Снимка: ДНЕС+
Предложение за промени в образованието - по 4 години за начално, основно и средно образование
От ключово значение е как ще се структурира цялата образователна система
През 2016 година основното образование беше свалено с една година и се завършваше след 7-ми клас. Почти 10 години по-късно експертите отчитат негативни последици от промяната и налице е готовността системата да се върне към модела 4 – 4 – 4, тоест 4 - години начално, още 4 - основно и 4 - средно образование, предава Нова тв.
Бившия образователен министър проф. Галин Цоков заяви съгласие с тази промяна в предаването "Социална мрежа". Според него тя стъпва на международни сравнения. Проведеното, съвместно с проф. Цоков, изследване показва, че българското основно образование е най-краткотрайното в Европа – едва седем години, докато масово моделът е деветгодишен, а в пет държави – дори десетгодишен.
Това по-кратко обучение води до рязко намаляване на общообразователната подготовка.
"Стремим се към международен стандарт от около 7800 часа, а при нас са около 4200–4900. Това води до пресоване на материала и претоварване в прогимназията и гимназията", коментира професорът.
Според него именно това е една от причините за демотивацията на учениците, която "логично се прехвърля и към учителите". Промените в разпределението на годините биха дали пространство за по-равномерно натоварване и реално учене, вместо "припускане по учебния материал".
Проф. Цоков подчерта, че от ключово значение е как ще се структурира цялата образователна система. Той даде пример с Полша, която преди 15 години увеличава основните класове и само след десетилетие бележи рязък напредък в резултатите от тестовете на програмата PISA.
Специалистът смята, че претоварването на програмите е резултат и от стара политика на МОН, която трябва да се трансформира – учебните програми не бива да се променят в посока още повече съдържание, а към развиване на умения:
"Повече практически задачи, повече природонаучни дисциплини и насоченост към компетентности, а не към възпроизвеждане на факти".
Според него е важна функционалната грамотност. Според него проблемът не е, че учениците "не знаят", а че не могат да работят с текст, да задържат внимание, да мислят критично.
"Много често решението на задачата е в самия текст, но учениците не го откриват, защото не умеят да четат функционално", обясни бившият образователен министър.
Според проф. Цоков бъдещето на образованието е в холистичния модел, в който не се променя само един елемент, а всички части на системата – учебно съдържание, методи на преподаване, оценяване и подготовката на учители – се развиват синхронно.
Още по темата
CHF
|
1 | 2.09561 |
GBP
|
1 | 2.23498 |
RON
|
10 | 3.84257 |
TRY
|
100 | 3.91787 |
USD
|
1 | 1.66965 |
Последни новини
- 11:18 Захарова: ЕC саботира всякакви усилия, които биха довели до мир в Украйна
- 11:11 В. Мицов до Т.Йорданов: Не мога да схвана кога и къде заминаха последните грамове мозък в главите ви
- 11:03 Висш шеф от НАТО в България: Черно море е от стратегическо значение
- 10:56 Роберт Фицо: Няма да подкрепя финансирането на военните разходи на Украйна
- 10:50 "Възраждане" внесе в НС предложение за отлагане на присъединяването ни към еврозоната с 1 година
- 10:48 Андрей Райчев: "Разграждане" е новата модерна дума след "изчегъртване", ще гласуват над 3 милиона
- 10:42 Как ще продължи процедурата по приемане на бюджета: Няма яснота!
- 10:39 Зеленски се съгласил Донбас да е свободна икономическа зона, заговори за референдум