Патриотите настояват за приоритетно държавно финансиране на българското филмопроизводство

България 22.01.2021 18:40 Снимка: ДНЕС+

Патриотите настояват за приоритетно държавно финансиране на българското филмопроизводство

„Обединените патриоти“ настояват за приоритетно държавно финансиране на българското филмопроизводство. За отпускането на средства следва да се прилагат прецизни културни критерии, а в контролиращите дейността комисии да се назначават хора, отговарящи на определени критерии, съобщиха от коалицията.

Това са част от предложенията на народните представители Мария Цветкова (ВМРО) и Христиан Митев (НФСБ). Промените са внесени между първо и второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия.

Идеите идват от Съюза на българските филмови дейци. Промените трябва да дадат фокус при държавното финансиране на българските филмови проекти.

По отношение на държавната помощ, предоставяна по схемата за възстановяване на част от разходите за филми, произведени на територията на България, включително и чужди, следва да се прилагат същите културни критерии за оценка на кандидатстващите проекти като тези, които се изискват за производството на филми с държавни средства, се казва в предложението.

Ето и останалата част от мотивите на внесените изменения в Закона за филмовата индустрия:

Функциите на Националния съвет за кино следва да бъдат запазени и след изменението на закона, тъй като създават гаранции за упражняване на граждански контрол в процеса на вземане на решения от администрацията, свързани с определяне на политиката в сферата подпомагането и развитието на филмовата индустрия. Предложението за въвеждане на нови правомощия на изпълнителния директор на ИА „НФЦ“ отнема функциите на  Националния съвет за кино, с което се обезсмисля съществуването на такъв орган.

Предложението цели запазване на досегашната законодателна уредба при извършване на финансова оценка на кандидатстващите за държавна подкрепа проекти.  

Функциите на НСК по сега действащия закон следва да се запазят, тъй като са гаранция за упражняване на граждански контрол върху дейността на администрацията.

Относно състава на комисията по чл. 10, ал. 1 считаме, че е недопустимо в закона да не се съдържа никаква регламентация относно състава и начина на формиране на националните художествени комисии. По тази причина предлагаме в закона да бъдат въведени поне минимални изисквания - гарантиращи, че в комисиите ще бъдат включени представители на основните участници в художествено-творческия процес по създаването на филми.

В предложената промяна на чл. 13 на ИА „НФЦ“ са предоставени твърде общи правомощия за извършване на финансовата оценка на проектите. Липсват ясни правила как точно ще се извърши и организира финансовата оценка. Считаме, че не следва принципни положения да се регламентират в подзаконов акт, тъй като това създава предпоставки за превратно упражняване на правомощия и занижава възможностите за ефективен контрол върху администрацията, която на практика сама ще създаде правилата за своята работа, тъй като Правилникът за прилагане на закона се изготвя и приема от изпълнителната власт. По тази причина настояваме да се запази сега действащата законодателна регламентация по отношение на финансовата оценка на кандидатстващите за държавна помощ проекти – чрез финансова комисия, определена по прозрачен начин и действаща по ясни правила.

В предложения законопроект са отпаднали голяма част от изискванията към състава на националните художествени комисии, което създава несигурност как точно ще бъдат определяни членовете на тези комисии. Считаме, че значителен пропуск в закона е липсата на конкретна регламентация относно начина на формиране на комисиите по чл. 8, ал. 1, т. 2, както и липсата на законови изисквания за професионална квалификация и опит  на техните членове. Предлагаме в закона поне да бъде предвидено тази материя да бъде уредена в Правилника за прилагане на закона.

Считаме, че липсата на регламентация на изисквания към организациите в областта на филмовата индустрия, които се вписване в регистъра по чл. 19 е пропуск на законопроекта. Въвеждането просто на регистрационен режим – без никакви критерии (като например изискване за активна дейност на организацията за период от поне 5 години; изисквания за определен минимален членски състав; за реален опит на членовете на организацията в сферата на филмовата индустрия – като автори и продуценти и др.) създава предпоставки в регистъра да бъдат вписани неограничен брой НПО, между които, по напълно неясни правила, Изпълнителният директор на НФЦ ще избере 12 членове на НСК. По тази причина смятаме, че е изключително важно в закона поне да бъде предвидено такава регламентация да се въведе с Правилника за прилагане. В правилника трябва да се предвиди също така и механизъм за заличаване от регистъра на организация ако тя не отговаря на критериите за представителност.

Отлагането на влизането в сила на закона ще осигури достатъчно време за изработването на правилника за неговото прилагане, без който законът не би могъл на практика да бъде приведен в действие поради значителните промени спрямо досегашната уредба.

CHF CHF 1 2.02049
GBP GBP 1 2.28431
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.63146
USD USD 1 1.83594