Отстрененият от АПИ Иван Досев: 470 млн.лв. са дадени авансово за магистрали

България 28.05.2021 11:26 Снимка: ДНЕС+

Отстрененият от АПИ Иван Досев: 470 млн.лв. са дадени авансово за магистрали

Мотивите за отстраняване на Иван Досев, член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), са получени на 26-и май в 17.40 ч. и са описани "по преценка на министъра".

Това заяви самият той пред БиТиВи. По думите му, в това няма проблем, по закон заповедта е допустима, тъй като новият министър иска свой собствен екип, следва уговорка със зам.-министъра на регионалното развитие да се предаде властта на новото ръководство.

"Когато излизах от АПИ научих от прессъобщение, че са посочени други причини за отстраняването - плащане на аванси за строителство, които нямат проектна готовност и разрешение за строеж. Не е коментирана с нас такава причина, среща с регионалния министър не съм имал. От прессъобщението не става ясно кой договор се визира, говорят за договори, в които се дават значително суми като аванси", обясни Досев.

Има авансови плащания и по други договори с "Автомагистрали", но те били съгласно клаузите на договора, допълни той. "Накъде се отива, не разбирам, договорите са за инженеринг, проектиране и строителство и е нормално да се плати с такава клауза и след това да се извършват проектите. Това са суми, които част от тях отиват за строеж", обясни още експертът.

На въпроса защо се плаща авансово за нещо, което не е свършено, той уточни, че авансът допринася да се извършат в разумни срокове всички дейности по извършване на строителството. "Не може да се обвинява АПИ, че е извършила авансови плащания, средствата за конкретните договори се гласуват с МС, стоят в сметка, а не постъпват в АПИ и има разрешение за пари от тази сметка", категоричен е Иван Досев.

Той съобщи сумата - 470 млн.лв. са дадени за авансови плащания - около 30% от половин милиард лева. Досев коментира и 5 млрд. лв. за проекти: "Това са твърдения на хора, които имат друга цел. Всички договори към "Автомагистрали" са по надлежния ред, запитвания, сключени договори след спазване на процедурите и закона и последната заповед на министър Петя Аврамова за уведомяване на министерството".

През него са минали по договорите с "Автомагистрали" - три аванса по първия договор 2018 г. - за АМ "Хемус" от 1-ви до 6-ти лот, втори договор 2019 г. за 7-ми, 8-ми, 9-ти, трети договор за геодинамичните процеси.

Избрани фирми не са участвали, увери Досев, който не знае защо има такова обвинение. Който го твърди, да го докаже, поиска Досев.

Той коментира и сумата 3.4 млн. лв. за километър за българска магистрала: Според данни от Камарата на строителите относно стойности на отсечки - най-скъпата автомагистрала е "Люлин", част от АМ "Струма", строена 2011 г. по договор от 2006 г.

"Цената на автомагистрала е относително понятие заради терена, което не бива да се използва", смята той. Иван Досев коментира и ремонта на магистрала Тракия.

"Ремонтът се извършва по договора след открита обществена поръчка, на цени конкурентни, като е имало фирми, които могат да се явят по отворена процедура. Всички цени, постигнати не могат да бъдат оспорвани и претендирани, че са високи", категоричен е експертът.

Досев обясни проблема с отсечката между Стара Загора и Карнобат, където има вълни - 5-годишен е гаранционният срок, консултантите казват, че не са били чути, но има списък с проверки на доклада, направени през 2010 г. - март 2011 г., които след взети проби от материала за насипи, показват, че отговарят на техническата спецификация и които показват, че примеси с насип, с хумус - не са установени.

"В България има проблем в пътното строителство и едно убеждение, че когато нещо се направи, след това не е необходимо никаква поддръжка", смята той.

Все пак Досев обясни, че технологията на ремонта в лот 1-3 е след одобряване на финансов ресурс да се предприемат ремонтните дейности. Проблемът за вълните бил, че навлиза вода в пътното тяло и се появяват вълни, за цената - "би следвало да е по-евтина от ремонта на Тракия, но към миналата седмица н яма предвидени държавни пари за ремонт на този участък, но той трябва да се предвиди в спешен порядък./news.bg

CHF CHF 1 2.00187
GBP GBP 1 2.27203
RON RON 10 3.93076
TRY TRY 100 5.64349
USD USD 1 1.82056