България 21.02.2024 19:49 Снимка: ДНЕС+
Мария Габриел: Няма да подпиша Меморандума. Няма да допусна разделянето на държавата
"Този Меморандум предопределя две политически сили да се разберат в разрез с Конституцията да си поделят регулатори и служби". Това заяви на извънреден брифинг в Министерски съвет вицепремиерът и външен министър Мария Габриел.
"Меморандуматъ нарушава основни принципи и условия, на които трябва да отговарят хората, кандидатстващи за тези позиции", категорична беше още тя.
"Меморандумът е ултиматум - опит да променяме закони, според партийните си интереси. А един по - дълбок прочит показва само едно - политическо овладяване на независимата съдебна система, контролните органи и регулаторите, прикрита зад привидни лозунги за спазване на принципи".
"Мемурандумът е опит за политическа търговия, прикрита зад привидни лозунги за спазване на принципи", заяви още Габриел.
"Правовата държава се ръководи отп принципа за върховенството на закона, създава правна изаконодателна уредба. Реформите се правят чрез изменение на законодателството, каквито са единствените възможности на Народното събрание. Без да се намесват правомощията на останалите власти".
Този документ, заяви Габриел, предлага 2 политически сили да се споразумеят в абсолютно противоречие с демокрацията, правовата държава и европейските ценности за подялба на служи, регулатори и съдебна система. Прочитът на вицепремиера е, че ПП-ДБ поставят ултиматум на ГЕРБ-СДС и правят опит да променят закони според партийните си интереси.
"Защо подобен документ не е бил подписан още през месец юни"?, попита видцепремиерът..
"Това е саботиране на процеса на разговорите и е проява на всичко друго, но не и желание за продължаваме на съвместното управление", каза още Габриел.
Ето и цялото изявление на Мария Габриел:
Търпеливо дни наред и абсолютно умишлено не коментирах предложенията за ротация както от страна на премиера Николай Денков, така и от страна коалицията ПП-ДБ. Достатъчно дълго слушах коя е подходящата позиция за Мария Габриел и как трябва се случат нещата. Чух предложения да си разменим местата с Денков, чух екзотика да добавим още едно ново министерство, за да има за всички място. Време е да кажа какво направих и какво няма да направя:
Излизам от среща с посланиците на страните от Европейския съюз и САЩ, на която ги запознах как разбирам аз управлението на държавата и какво смятам да правя и да НЕ правя.
Преди всичко НЯМА да подпиша така наречения меморандум. Ще обясня защо:
Всичко има граници. Моите са, че не приемам държавата да се управлява при тотално неспазване на фундаментални принципи на демокрацията.
Обезпокоително е, че този документ е изработен с крайна цел държавата да бъде разделена между 2 коалиции, а независими регулатори, съдебна система, службите и контролните органите да бъдат поделени в нарушение на законодателството на държавата за сметка на лични цели и партийни интереси.
Текстовете от меморандума ясно и категорично сочат, че по същество този документ предлага забележете: две политически сили да се споразумеят в абсолютно противоречие на Конституцията, демокрацията и европейската практика за подялба на регулатори, съдебна система и служби за сигурност.
Всеки закон, свързан с избора на съответните регулатори и контролни органи съдържа ясни правила и точни изисквания за заемане на съответната длъжност. Там категорично са посочени условията на които съответното лице трябва да отговаря.
Меморандумът влиза в противоречие с българската Конституция, която е основно ръководно начало на правовата държава и нейните разпоредби се спазват безусловно.
Намирам меморандумът като ултиматум и опит да променяме закони според партийните си интереси, а по-подробен прочит показва една-единствена цел – политическо овладяване на независимата съдебна система, контролните органи и регулаторите.
Меморандумът е опит за политическа търговия, прикрита зад привидни лозунги за спазване на принципи.
Правовата държава се ръководи от принципа за върховенството на закона, създава правна и законодателна уредба, реформите се правят чрез изменение на законодателството, каквито са единствените възможности на Народното събрание, без да се намесват в правомощията на останалите власти.
Ще си позволя да коментирам някои от предложенията по-подробно:
За Съдебната реформа: безспорно тя е приоритет. Но така предложеният документ и за най-големия лаик е ясно, че всички амбициозни цели трудно ще бъдат постигнати в рамките на 9 месеца. Това е програма за цял управленски мандат. Ако беше толкова лесно защо не ги заложихме и не ги постигнахме до този момент? Или ще се изискват от мен с ясното съзнание, че няма да могат да бъдат изпълнени?
За службите: Какво налага тези промени и защо е фиксиран този срок 1 юни 2024 г., който съвпада с предизборната кампания за избор на членове на Европейския парламент? Липсват аргументи, мотиви и ясни правила как ще станат тези промени, без това да застраши националната сигурност. Липсата на тези аргументи е доказателство, че е това е пореден опит за заемане на постове, чрез които да бъдат овладявани и службите.
За електронното управление: Не е ясно какво налага тази амбициозна дейност в рамките на следващите 9 месеца, свързана с електронното управление. Действащият министър на МЕУ от няколко месеца се движи с охрана, в резултат от заплахи и натиск от страна на народни представители. Заплахите касаят възлагането на обществени поръчки. Този казус все още няма яснота и предложението за реформа в това министерство навежда на мисли за опит за замазване на корупционен скандал или за овладяване на министерство.
За КЗК: Предлага се законът да се променя всеки път в зависимост от това от колко партии се състои коалицията, която управлява в даден момент. Това е недопустимо и грубо погазване на демократичните ценности на обществото. Така разписано предполага политическо овладяване на КЗК, а не политическа неутралност на регулатора.
За външната политика: черно на бяло е документирано, че външната политика ще се води на два гласа. Искам, обаче, да подчертая, че външната политика се базира на национални интереси и приоритети. Те трябва да бъдат изразявани в един глас.
На последно място т. нар. проект на меморандум е изготвен с хоризонт до декември 2024 г., но за период от 4 години!? И аз не разбирам на всеки 9 месеца ли ще се подписват меморандуми или само за 9-те месеца, в които премиерът ще е от ГЕРБ?
Огромна част от управленската програма – Еврозона, икономика, образование, енергетика, здравеопазване, регионална политика липсват от този меморандум! Те по-малко важни ли ще бъдат за управлението на страната през този период?
Ако целта наистина беше документ, около който управляващото мнозинство да се обедини и по който да управляваме, защо не подписахме през юни 2023 г., както ние от ГЕРБ предложихме още тогава? Напомням, че споразумението и управленската програма, по която и сега правителството работи, бяха изготвени съвместно от двете коалиции. Върху тях дни наред работиха депутатите по ресори от двете коалиции. За всички е ясно, че документ, разработен само от едната страна и изпратен на другата по приложение за чат НЕ ЦЕЛИ постигане на съгласие. Това е саботиране на процеса по разговорите и е проява на всичко друго, но не и на желание за продължаване на съвместното управление.
Заради всичко това информирам българските граждани, всички партии от българския парламент и международните ни партньори, че АЗ НЯМА ДА СЛОЖА ПОДПИСА СИ под т. нар. меморандум, предложен от ПП-ДБ.
Още по темата
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 19:41 Задържаха над 300 мигранти в пустиня в Либия
- 19:15 Румънският премиер отпада от надпреварата за президент
- 19:02 В САЩ виждат Хонконг като център за нарушения на американските санкции
- 18:49 Проливни дъждове увеличават страданията в Газа
- 18:36 Слави Трифонов: Борисов премиер, Атанасов шеф на НС - твърдо не!
- 18:24 Доналд Тръмп гони трансджендър войниците от американската армия
- 18:11 Мъж е в кома след катастрофа край Банкя
- 17:56 МЗ стартира разговори за повече противогрипни ваксини за свободния пазар