Магистрала "Струма" ще минава изцяло извън Кресненското дефиле, АПИ търси проектант

България 30.03.2024 12:39 Снимка: ДНЕС+

Магистрала "Струма" ще минава изцяло извън Кресненското дефиле, АПИ търси проектант

Магистрала "Струма" ще минава изцяло извън Креснеското дефиле, става ясно от обявената от Агенция "Пътна инфраструктура" обществена поръчка за проучване на нови трасета и проектирането на второ платно в посока от София към Кулата.

На 27 март АПИ обяви обществената поръчка за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на трасе на автомагистрала "Струма" в посока София - Кулата, като посочи, че то ще преминава извън Кресненското дефиле. Срокът за подаване на офертите е 29 април т. г. Прогнозната стойност на поръчката е 1 млн. лв. без ДДС и средствата са от републиканския бюджет. Предметът на обществената поръчка е обсъден и консултиран с Европейската комисия, съобщиха от пътната агенция.

Избраният изпълнител ще трябва да изготви предпроектни проучвания, с които да се осигурява движението от София към Кулата извън дефилето в две направления. Едното е дублиращо двупосочно трасе на път I-1 извън Кресненското дефиле, а другото е дясно платно на автомагистрала "Струма", лот 3.2 извън дефилето. Прогнозната дължина на всяко от двете трасета е между 20-25 км, като те ще преминават в близост до Симитли, Черниче и Кресна.

Предпроектното дублиращо трасе на път I-1 условно ще започва северно от пътен възел "Симитли", където завършва изграденият лот 3.1 - участъкът Благоевград - Крупник, а краят му ще е при пътен възел "Кресна", където пък започва въведеният в експлоатация лот 3.3 Кресна - Сандански, посочва БТА. 

Предпроектното дясно платно на магистрала "Струма", лот 3.2 ще започва при пътен възел "Симитли", а краят му ще е при обходния път на Кресна, който е част от проекта лот 3.2.

Срокът за изпълнение на прединвестициионното проучване и проектиране е 180 календарни дни и ще се извърши в три етапа.

Първият ще започне от датата на подписване на договора и ще включва времето за изработване на оценка на въздействието върху пътната безопасност и предаване на разработката на АПИ.

Вторият етап ще е от датата на приемане на доклада за оценка на въздействието върху пътната безопасност и ще включва времето за изработването на прединвестиционното проучване с проектиране и предаване на разработката. Във втория етап е разглеждането и приемането на разработката (вариантни решения) от Експертен технико-икономически съвет. Въз основа на разработените вариантни решения за двете трасета, от страна на Възложителя ще се проведат относимите екологични процедури.

В третия етап е предаването на предпроектната разработка, като се представи и извършеното инженерно-геоложко и хидрогеоложко проучване по одобрените от компетентния орган по околна среда и води трасета, които трябва да се изпълнят във фаза "Идеен проект".

АПИ обяви и обществена поръчка за провеждане на мониторинг на четири вида влечуги в участъка на първокласния път I-1 (Е-79) през Кресненския пролом. Изследването ще обхваща шипобедрена и шипоопашата костенурка, ивичест и леопардов смок, които са предмет на опазване в защитена зона за местообитанията "Кресна-Илинденци".

Срокът за подаване на офертите е 29 април т.г. Индикативната стойност е 400 хил. лв. без ДДС и средствата са осигурени от републиканския бюджет. Изследването ще се проведе в три периода: пролетен, летен и есенен. Въз основа на данните от мониторинга върху популациите на различните видове влечуги ще се анализира числеността на популациите в района на Е-79, оценка на ефикасността на съоръженията за смекчаване на негативните ефекти върху фауната и т. н. Мониторингът ще се осъществи за срок от 4 години.

През първата половина на март министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Андрей Цеков в телевизионно интервю окачестви като голям успех в работата си вдигнатото от Европейската комисия 5-годишно негласно ембарго върху реализацията на източното трасе на магистрала "Струма". За довършването на аутобана предстои допълнителна работа по изграждане на дублиращо трасе и трафикът да се изнесе от Кресненското дефиле.

"Най доброто решение е да бъде изградено трасето по източния склон. Но трябва да се разработи идеен проект, да се прецени дали отговаря на екологичните изисквания и тогава да се пристъпи към реализация", допълни тогава Цеков.

Правителството на Бойко Борисов беше заложило трасето в посока към гръцката граница да минава по съществуващия сега път през Кресненското дефиле. Това предизвика протести на екологични организации и на местни хора. От обявената сега поръчка става ясно, че този път няма да се ползва като магистрален, а само за обслужващи нужди на местното население.

CHF CHF 1 1.9984
GBP GBP 1 2.28811
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.63567
USD USD 1 1.82481