България 21.03.2025 18:57 Снимка: ДНЕС+
Красимир Вълчев: Обмисляме повече часове по "Математика" и "Природни науки" в гимназиите
Голямото отстъпление на нашата образователна система в последните 25 години след първата реформа е в математиката и природните науки. Там трябва да увеличим часовете, да мотивираме повече учители, да има повече време за учене, затвърждаване на знания, свързване на умения. Това коментира в Плевен министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, цитиран от БТА.
Той допълни, че трябва да се направи цялостна промяна в учебните програми, а дотогава ще има една междинна, която ще се отрази по-скоро в облекчаване на профилираната подготовка така че да не са толкова амбициозни и трудни профилите, в това число и профил „Математика".
В гимназиален етап се обмисля увеличение на часовете по математика и природни науки, малко по български език и литература, по история и гражданско образование.
Министърът подчерта, че е публикувана концепция за цялостна промяна в учебните програми.
"Предишните пъти, когато се направиха промени в учебните програми, не се направи достатъчно добре. Свали се материал от висшето образование, направиха се едни тежки профили, материалът от горни класове се свали в по-долен. Сега имаме чисто количествен проблем - малко са часовете от една страна, а от друга съдържанието, което трябва да се усвои, е много. Това налага учители и ученици да препускат, няма време за затвърждаване на знания, за упражнения, оттам страда формирането на умения. Възпроизвежда се културата на заучаване, а не толкова на дълбокото учене и осмисляне. Това се опитваме да променим", категоричен е министърът.
Според него новите учебни програми трябва да бъдат по-рамкови, в тях да има повече възпитателен елемент.
"Българските учители и сега възпитават, но го правят, защото винаги са го правили. Ние трябва да акцентираме върху възпитателния елемент в програмите и върху това да има по-широка база от компетентности", обясни министърът.
По повод дискусията в обществото за или против повече часове по математика, министър Вълчев каза, че математиката развива умения, които са ценни за децата – логично мислене, концентрация, дисциплина на мисленето, абстрактна интелигентност.
"В ерата на изкуствения интелект базовите умения ще бъдат все по-важни и на това трябва да стъпим – добрата хуманитарна основа плюс умения за логично мислене, абстрактната интелигентност, концентрацията, която според много хора ще бъде умението на 21 век, защото тя най-много страда заради продължителното взаимодействие с екрани и телефони", подчерта Вълчев.
Той каза още, че министерството ще предложи пълна забрана за телефоните в училище, което според него ще доведе подобряване на училищната среда. Ще има и изключения – за строго образователни цели и по медицински причини.
"По-важно е телефоните да бъдат ограничени в семейството, защото колкото са по-малки децата, толкова е по-вредно въздействието върху тях", категоричен е министърът.
Още по темата
CHF
|
1 | 2.11441 |
GBP
|
1 | 2.21674 |
RON
|
10 | 3.84726 |
TRY
|
100 | 3.99948 |
USD
|
1 | 1.68956 |
Последни новини
- 14:48 "Информационно обслужване": 2,4 млн. електронни съдебни дела са образувани за 5 години у нас
- 14:40 Годежният пръстен – символ на обещание, любов и вечност
- 14:33 Упи Голдбърг на 70: Винаги има причина за това, което правя
- 14:25 Казусът Ямал: Как федерацията и Барса ще стопят ледовете?
- 14:22 За два часа утре ще е затруднено движението по Аспарухов мост
- 14:17 Борисов не отговори на въпроса: Петко Николов ли ще е ОТУ на "Лукойл"
- 14:11 Депутатът от "Величие" отхвърли обвиненията на лидера на МЕЧ в документна измама
- 14:04 Нова среща Тръмп-Путин: Условието е само едно -„реална възможност“ за прекратяване на войната