България 13.04.2022 14:41 Снимка: ДНЕС+
КНСБ: В Плана за възстановяване има ангажименти, притеснителни за енергийната сигурност
Според КНСБ в енергийната част на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) има редица ангажименти, които будят притеснения за енергийната сигурност на страната и не могат реално да допринесат за възстановяване и устойчивост в сектора. Това пише в становище относно нови предложения на синдиката в НПВУ в сектор „Енергетика“.
От Конфедерацията са на мнение, че в рамките на текущата ценова и ресурсна кризи, които няма изгледи да бъдат преодолени скоро, е недопустимо да се спират надеждни енергийни мощности на собствени въглища.
Те посочват и, че не са били обсъдени с тях последните промени в Плана и неговият окончателен вид, а преди това са участвали в процеса с менения и становища.
Ето и цялото становище на синдикалната организация:
КНСБ активно участваше с мнения и становища в периода на представяне на различните версии и проектни фишове от Плана за възстановяване и устойчивост. За съжаление, окончателната версия на Плана не беше представена за обсъждане, а новите проекти, за които бяхме информирани под формата на „обществено обсъждане“, не бяха подложени на обществени консултации, тъй като не получихме своевременен достъп до тях. В одобрения вече от ЕК План за възстановяване и устойчивост и сега липсва информация на ниво проектни фишове и приложението Мilestones and Тargets, което отразява в детайли поетите ангажименти пред ЕК за провеждане на дълбоки секторни реформи. Според нас в енергийната част на Плана има редица ангажименти, които будят притеснения за енергийната сигурност на страната и не могат реално да допринесат за възстановяване и устойчивост в сектора:
1. Поетият ангажимент за намаляване на въглеродните емисии от производството на електроенергия с 40% до 2026 спрямо 2019 г. включва обвързващи краткосрочни стъпки за поетапно затваряне на енергийни мощности през 2024 и 2026 г., като са посочени всички въглищни централи. Не става ясно какви реформи ще има в сектора след 2030 г. и 2035 г. ,а крайният срок от 2038 г. изглежда по-скоро пожелателен.
КНСБ настоява да се преразгледа ангажиментът за осигуряване на 40% намаление на годишните емисии на СО2 от сектор електроенергетика до 2026 година спрямо 2019 година, защото това ще ни обвърже с условия за дълбока промяна в комплекса “Марица изток” още в следващите 3 години.
В рамките на текущата ценова и ресурсна криза, които няма изгледи да бъдат преодолени скоро, е недопустимо да се спират надеждни енергийни мощности на собствени въглища!
2. Предвидената реформа за подобряване на корпоративното управление на държавните компании в енергийния сектор, при което те да бъдат отделени от БЕХ, ще породи тежки административни и финансови проблеми, които ще рефлектират върху производствените и инвестиционни програми на ключови енергийни предприятия, в които работят хиляди хора.
3. Премахване на ролята на НЕК като обществен доставчик и премахване на квотите за регулирания пазар през 2022 година ще имат значителни последици върху цените за крайните потребители. Недопустимо е в настоящото състояние на ценова криза да се планира либерализация на пазара на дребно, която включва първи етап още през следващата година 2023 година и ще продължи през 2025 г.!
КНСБ счита, че отпадането на т.н. кръстосано субсидиране за дружествата в рамките на БЕХ, комбинирано с либерализацията на пазара през 2023 и 2025 г. ще доведе до изравняване на цените за бита с тези на свободния пазар, което ще бъде непосилно за по-голяма част от домакинствата.
4. Заложеният проект за национална инфраструктура от съоръжения за съхранение на електрическа енергия с общ заряден енергиен капацитет от 6000 MWh не намери подкрепата на професионалните среди и не е включен като опция в нито един стратегически анализ за развитие на електроенергийния сектор у нас, които ние обсъждахме в последните три месеца. КНСБ счита за целесъобразно да се ограничи обхвата на проекта за „батерийните масиви“, който в настоящия си вид ще натовари финансово ЕСО, ще се реализира много по-рано, спрямо ВЕИ централите, които би трябвало да обслужва, и ще създаде предпоставка за конкуренция с ПАВЕЦ на НЕК.
5. Териториалните планове за справедлив преход са споменати бегло в НПВУ и са прехвърлени към нова Комисия по енергиен преход и Консултативен съвет за Европейската зелена сделка. За осъществяване на действително справедлив преход във въглищните региони, КНСБ предложи да се извърши картографиране на уменията на работещите в засегнатите предприятия, както и създаване на държавно предприятие „Конверсия на въглищни региони”. И към двете предложения според нас не се демонстрира необходимото разбиране и ангажимент за реализация. По същия начин ангажиментът за разполагане на производство на батерии в комплекса “Марица изток” не намира място в общия план за действие.
В заключение, КНСБ счита, че в най-кратки срокове трябва да бъде приета Национална енергийна стратегия за 2030 г. с хоризонт до 2050 г., която да гарантира запазването на енергийната сигурност на страната, справедлив енергиен преход и справяне със социалните и икономическите предизвикателства в сектора.
КНСБ ще настоява за предприемане на стъпки към промяна на модела в сектор Енергетика само след задълбочено обсъждане със социалните партньори.
Още по темата
CHF | 1 | 1.99554 |
GBP | 1 | 2.27467 |
RON | 10 | 3.93068 |
TRY | 100 | 5.61747 |
USD | 1 | 1.81162 |
Последни новини
- 16:48 Мощна серия от земетресения разлюля Турция
- 16:39 Русия ще унищожи американско военно оборудване, изпратено в Украйна
- 16:27 След голямата победа в "Денсинг старс" Щонова призна: Цяла нощ не съм спала, за да чета коментарите!
- 16:16 Икономист: Можем да приемем еврото 2025 г.
- 16:08 Турция предотвратила преврат срещу Реджеп Ердоган?
- 15:56 ЕК очаква растеж на БВП на България от 1,9% за 2024 г. и 2.9% през 2025 г.
- 15:47 Хампарцумян: Политиците нямат желание да влезем в еврозоната
- 15:38 Лъчезар Борисов: Срив при данъците в реално изражение през първото тримесечие на 2024