България 08.10.2024 11:06 Снимка: ДНЕС+
Градският транспорт стяга протест
Синдикалните организации в столичния градски транспорт подготвят протест срещу отказа на кмета Васил Терзиев да изпълни обещанието си за справедлива бонусна система за водачи и сервизен персонал. По места, вече се прави организация, а от днес голяма част от возилата ще излязат с табела "ПРОТЕСТ", поставена на предното стъкло. В сряда от 14 часа пък е насрочен голям протест пред Столична община, на който ще присъстват служители от трите транспортни дружества - Столичен автотранспорт, Столичен електротранспорт и Метрополитен ЕАД.
Напрежението в сектора идва на фона на все по-голямото обезценяване на доходите, ниските възнаграждения и лошите условия на труд. Има огромен недостиг на водачи, като за столичният автотранспорт, той възлиза на над 250 човека, криза има и за сервизни работници, което води до по-дълъг престой на превозните средства в ремонт поради некомплектност на бригадите. Един сервизен работник взема около 1400 лв нетна заплата, довериха наши източници. Водач без трудов стаж пък би се разписвал срещу малко повече от 2100 лв, ако работи 23-25 дни в месеца.
За справка, в частен сервиз за автобуси и камиони, стартовото възнаграждение за монтьор без опит започва от 2500 лв без бонуса за брой обслужени заявки. Водачи в частния сектор пък масово вземат по около 3000 лв без командировъчните, когато обслужват курсове в страната. Ако работят в международния транспорт, сумите са още по-високи.
"Голяма част от водачите напускат поради липсата на достатъчно междусменни почивки, ниското заплащане, ако не се полага извънреден труд, както и поради това, че техниката се поврежда често, на смяна се налага да подменят по 2-3, по някой път и повече автобуси. Всички тези фактори водят до по-висок стрес и правят работата непривлекателна. Всеки месец, от гаражите си тръгват по 10-на водачи. В сервизите е също много тежко положението: халетата не са ремонтирани от десетки години, бригадите нямат адекватни места за почивка, липсват достатъчно инструменти и специализирано оборудване, което прави работата по-трудоемка, две бригади например чакат за един единствен работещ подемник в едно от халетата на автотранспорта. Като добавим и заплащането, резултатите са видими. Идва кандидат за монтьор, влиза в халето, вижда условията и си тръгва незабавно. Ако някой пък се излъже, то работи месец - два и си намира работа с адекватни условия на труд и заплащане." - разказа за NOVINI,bg експертът в Комисията по транспорт при СОС Марио Евстатиев.
Още по темата
CHF | 1 | 2.09988 |
GBP | 1 | 2.34287 |
RON | 10 | 3.92966 |
TRY | 100 | 5.36592 |
USD | 1 | 1.8588 |
Последни новини
- 23:34 Много българи се оказаха блокирани по турските летища заради срива в системата за паспортен контрол
- 23:14 Трамвай дерайлира, след като го засече кола
- 22:55 Младежи с черни качулки и маски нападнаха деца в магазин в „Люлин“
- 21:12 Хороскоп за сряда, 27 ноември 2024 г.
- 19:31 Перспективата за примирие в Ливан кара жителите на Газа да се чувстват изоставени
- 19:18 ВАС отхвърли жалбата на АИКБ срещу увеличението на минималната заплата
- 19:06 Ограничават движението в тунел "Топли дол" на АМ "Хемус" за четири часа тази нощ
- 18:54 КС допусна преброяване на бюлетините в 1777 избирателни секции