ЕК поиска здравна профилактика у нас и прозрачност при пациентските организации

България 03.12.2021 17:58 Снимка: ДНЕС+

ЕК поиска здравна профилактика у нас и прозрачност при пациентските организации

Здравната система трябва да е насочена към отделния човек. Пациентите са основна заинтересувана страна и ЕК, И СЗО подкрепят виждането, че здравната система трябва да е към човека, не само за лечение и профилактика, а и пациентите трябва да имат думата и да са създатели на политики. Това каза по време на онлайн пресконференция "Здравеопазването след пандемията: политики, инвестиции, технологии, човешки капитал" - Генерална дирекция "Здравеопазване и безопасност на храните", организирана от Българска стопанска камара - Филип Домански, представител на Европейската комисия.

Той коментира няколко идеи, след като посочи, че следи какво се случва в страната ни - установено е, че заради липса на инфраструктура пациенти от отдалечените места нямат еднакъв достъп до медицинска помощ и в тази връзка препоръча да се обсъди "пациентска винетка".

Домански се обърна и към новото правителство за това, че се надява то да разгледа здравната система, както и да определи средствата в Плана за възстановяване и развитие и да вкара профилактиката в здравеопазването. Европейският експерт отбеляза още, че няма отделен фонд за пациентски организации, но сравни с проблеми в други страни, където вече е възникнал въпросът защо пациентските организации се финансират от фармацията. За проблеми с прозрачността в България не е чул, но поиска да има правила за това и отбеляза, че няма и пациентска организация за деца у нас.

В дискусионната сесия на тема "Правата на пациентите и ролята на пациентската общност в справяне с пандемията" Стефан Попвасилев, главен експерт в отдел "Социални права, образование, здравеопазване и околна среда" към омбудсмана на Република България, посочи няколко проблема: Труден достъп до медицинска помощ за хората от малките населени места и голяма разлика в услугите между малките болници, общинските и частните. Той повдигна и темата с медицински изделия - жизненоважни, които не се заплащат от НЗОК. Попвасилев смята още, че всички контролиращи органи в системата не може да са под шапката на МЗ и посочи неизпълнени обещания като липса на Фонд за обезщетение, система за жалбо-обезщетение, непостроената все още детска болница, както и факта, че директори еднолично определят правилата в болниците, като например пациент да се храни за 2 лв. при престой там.

Искания от страна на омбудсмана бяха спиране на клиничните пътеки и превенция на заболяванията. За пациентските организации Стефан Попвасилев коментира, че не може такава организации да стоят до министъра, давайки пример с такъв случай от времето на здравният министър Кирил Ананиев (по време на управление на ГЕРБ).

От страна на пациентски организации присъстваха Наталия Цекулова, БХК, Наталия Маева, председател на Национална пациентска организация. Тя посочи проблем с отчитането на смъртността при родилки в България и даде пример, че се знае за седем починали при или около раждането жени, а според статистиката на НСИ има нула починали родилки. "МЗ отказва да отговори на въпроса защо се стига до това размиване", съобщи Маева. По темата се намеси европейският експерт Домански, който посочи, че очевидно има проблем с прозрачността в този случай.

От пациентските организации искат още новото правителство да ги впише в официален регистър, както и срещи с експерти на МЗ. Представителят на Министерство на здравеопазването д-р Цветолюба Генкова, директор на дирекция "Права на пациентите" към Министерство на здравеопазването, уточни, че пациентски организации са канени многократно, но не се отзовавали всички./news.bg

Още по темата

CHF CHF 1 1.89243
GBP GBP 1 2.34167
RON RON 10 3.95517
TRY TRY 10 1.22252
USD USD 1 1.79648