Борисов: 3 млрд.лв. необходими, за да се избегнат задръстванията в София

България 25.11.2007 15:35

Три милиарда лева ще са необходими, за да се изпълни програмата за регулиране на трафика и за преодоляване на задръстванията в София. Програмата е разработена за четиригодишния мандат, който ще свърши през 2011 г., обясни кметът на София Бойко Борисов.

1 милиард и 200 милиона лева ще задели Столична община от собствения си бюджет, за да се справи със затрудненото движение по софийските улици. Кметът поясни, че само през следващата година Столична община ще събере от данъци на работещите над един милиард лева. Всеки, който ни посегне на парите, ще носи отговорност, че нищо не се случва в града, добави Бойко Борисов.

За изпълнение на програмата от държавата ще бъдат отпуснати 900 милиона лева, други 700 милиона лева ще дойдат от еврофондовете и от различни форми на публично-частно партньорство още 300 милиона лева. Целта е да се осигурят на хората, които се движат от софийските квартали, обходни трасета, за да не влизат в центъра на града, обясни главният архитект на Столична община Петър Диков.

Бойко Борисов от своя страна уточни, че едва когато бъде построено метрото ще се проведе дебат дали да се плащат такси за влизане в центъра. Платеното влизане в София може да стане само когато осигурим алтернативно придвижване на хората. Районните кметове ще направят своите предложения къде може да има кръгови движения, които значително облекчават трафика, обясни Бойко Борисов.

Ако не се вземат мерки след две години градът ще бъде блокиран, защото ежедневно в София се движат между 400 и 1000 автомобила, а инфраструктурата не е разчетена за такова натоварване. Министърът на вътрешните работи Румен Петков е поел ангажимент да внесе в правителството предложение да се предоставят на кметовете правомощия за създаване на общинска полиция, която да се занимава основно с трафика. Освен това се подготвя стартирането на общинско предприятие Агенция по трафика, каза столичният кмет.

Основен момент от програмата за преодоляване на затрудненото движение е реорганизация на масовия градски транспорт, метрото от години извозва хората, които живеят в Люлин, но никой не си е направил труда да реорганизира линиите на градски транспорт и в момента има много дублиращи линии, обясни Петър Диков.

Освен това се предвижда купуване на нови транспортни средства, защото автопарка на градския транспорт е изключително остарял. Предвижда се също така да се разкрият и нови трамвайни трасета и също да се осигурят безплатни паркинги особено около метростанциите. В амбициозната програма на Столична община е предвидено да бъдат направени и велоалеи.

В началото на 2009 г. метрото трябва да стигне до Интерпред и вероятно тогава ще бъде готов и участъка от Интерпред до Младост 1. След 2010 г. ще започне изграждането на отсечката от Младост 1 към летището и от Младост 1 към Младост 4. За всяка една от четирите години на програмата ще се правят планове за ремонти и реконструкции на кварталните улици.

В София има над 40 опасни моста, каза Бойко Борисов. Той добави, че през следващата седмица ще се срещне с министъра на държавната политика при бедствия и аварии, защото мостовете в София не са ремонтирани от 20 и 30 години. Бойко Борисов обясни, че технологията, която ще се използва в завода за преработка на отпадъци, ще бъде определена от експерти и се надява в последното тримесечие на следващата година те вече да са изготвили своята оценка.

Северните територии на София ще станат най-атрактивните след затварянето на Кремиковци, коментира още столичният кмет. Той обясни, че жителите на Суходол са поискали на мястото около сметището, където в момента има само зелени площи, да получат разрешение за ниско строителство. Суходолци са поискали още и електронна везна, която ще отчита колко боклук влиза на сметището, каза още Борисов. /БГНЕС

CHF CHF 1 2.09269
GBP GBP 1 2.26763
RON RON 10 3.86688
TRY TRY 100 4.17071
USD USD 1 1.66213