Близо 40% от нарушителите на средна скорост са чуждестранни МПС, които няма да платят глобите си

България 09.09.2025 11:46 Снимка: ДНЕС+

Близо 40% от нарушителите на средна скорост са чуждестранни МПС, които няма да платят глобите си

Институтът за пътна безопасност (ИПБ) излезе с анализ на резултатите от засичането на средна скорост в периода от 00:00 ч. на 7 септември до 16:00 ч. на 8 септември.

Ето какво гласи той:

• Общо 5541 МПС са засечени в нарушение на средната скорост.

• От тях 448 са тежкотоварни (8.1% от всички нарушители).

• 2080 МПС (37.5%) са с чуждестранна регистрация.

• От тях 375 са тежкотоварни – 18% от всички чуждестранни нарушители.

• 1856 МПС (33.5%) са превишили средната скорост с до 10 км/ч, т.е. вероятно техническа грешка без умисъл.

През ГКПП „Капитан Андреево“ за същия период са влезли:

• 22 045 чуждестранни МПС, от които:

• 1860 тежкотоварни (8.4% от общия брой влезли чуждестранни МПС).

Какво показват числата?

• Близо 40% от нарушителите са чуждестранни МПС, които почти със сигурност няма да платят глобите си.

• Около 85% от всички тежкотоварни МПС в нарушение са също чуждестранни – извън реалния обхват на санкции.

• Над 1/3 от нарушенията са за незначително превишение – без обществена опасност, но използвани за статистическа „шумотевица“.

Извод: Симулация на контрол, пиар вместо управление

„В МВР очевидно кипи безсмислен труд, а контролът е превърнат в празен медиен театър. В обществото се подава сензационна информация за единични случаи, за да се създаде илюзия за дейност. Така се раждат „герои“ от типа Емили с тротинетката, докато реалните проблеми се замитат под килима“, пишат от ИПБ.

„Прави се неуспешен опит да се прикрие управленската немощ чрез скъпи PR кампании, а не чрез реални решения. Впечатлението е, че безопасността по пътищата се търгува – за ефирно време, рейтинг и властови комфорт.

Институтът за пътна безопасност отново настоява:

• Да се прекратят медийните манипулации;

• Да се предприемат структурни и кадрови промени в контролните органи;

• Да се спре симулацията на контрол и да се въведе реална, ефективна и справедлива пътна политика.

Защото, както е видно и за цялото общество – контролният механизъм е в мозъчна смърт.“

CHF CHF 1 2.08289
GBP GBP 1 2.25378
RON RON 10 3.85112
TRY TRY 100 4.05968
USD USD 1 1.67208