България 09.12.2023 16:54 Снимка: ДНЕС+
Белобрадова "прозорливо": PISA не е оценка за образованието, а за липсите му
PISA е тест на икономическата общност, която измерва определени практически умения у 15-годишните в 81 държави по света. Тя мери нещо, което нашето образование не предоставя, коментира в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ.
"PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му. Защото българското образование доставя други неща. Големият проблем е, ние как преподаваме знанията на децата си и с каква цел го правим. Ние не сме поставили това изискване пред учителите - децата да могат да прилагат знанията си и нямаме никакви критерии за това при подготовката на учителите във факултетите", поясни тя.
По думите ѝ, имаме изключително консервативна в това отношение система, в сравнение с другите страни и допълни, че у нас образованието е станало жертва на политически борби - всеки път когато се опитват политиците да се харесат на избирателите, започват да спекулират с образованието.
"Трябва да има политически консенсус, тази тема да бъде оставена "на мира" от гледна точка на политически манипулации и да започнем да подкрепяме учениците, учителите и тези, които подготвят учителите, за да може образованието ни да достигне тази насоченост, децата да заобичат знанието и да го прилагат правилно."
Според Белобрадова, няма как да изискваме от учителите нещо, за което те не са подготвени - ние не подготвяме качествено учителите си. От години няма цялостна реформа, все се променя нещо дребно, "на парче". Нещо положително в тази посока беше стабилизирането на доходите на учителите, подчерта тя.
"Има млади кадри, но за да мотивирате един млад учител, трябва да го научите да разбира и да обича професията си, за да бъде свободен и силен в нея. Ако не е подготвен добре, той чувства нестабилност, независимо от дохода."
Белобрадова обясни, че подобряване на резултатите на PISA не трябва да е самоцел, а важната цел е да се повиши функционалната грамотност на учениците, чрез промяна на учебните програми, олекотяване откъм фактология, което не значи децата да спрат да учат факти, но да се научат да боравят с тези факти, промяна на оценяването т.е. въпросите и начинът на изпитване.
Още по темата
CHF | 1 | 2.00413 |
GBP | 1 | 2.2865 |
RON | 10 | 3.93029 |
TRY | 100 | 5.64706 |
USD | 1 | 1.82822 |
Последни новини
- 21:15 Хороскоп за понеделник, 6 май 2024 г.
- 19:36 "Няма да се извиня на някого, който си измисля": Нова атака срещу Кевин Спейси
- 19:27 Инциденти с пиротехника белязаха Великден в Гърция
- 19:15 Италианското правителство "оковава" изкуствения интелект в законови рамки
- 19:02 "Уолстрийт джърнъл": Кредиторите на Украйна губят търпение и искат Киев да си плати лихвите по дълга
- 18:49 Politico: Европа е далеч от забрана на TikTok
- 18:36 Синагоги и музей в Ню Йорк са получили бомбени заплахи, обявиха местните власти
- 18:25 "Ал Джазира" ще трябва да прекрати работа в Израел