
България 09.12.2023 16:54 Снимка: ДНЕС+
Белобрадова "прозорливо": PISA не е оценка за образованието, а за липсите му
PISA е тест на икономическата общност, която измерва определени практически умения у 15-годишните в 81 държави по света. Тя мери нещо, което нашето образование не предоставя, коментира в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ.
"PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му. Защото българското образование доставя други неща. Големият проблем е, ние как преподаваме знанията на децата си и с каква цел го правим. Ние не сме поставили това изискване пред учителите - децата да могат да прилагат знанията си и нямаме никакви критерии за това при подготовката на учителите във факултетите", поясни тя.
По думите ѝ, имаме изключително консервативна в това отношение система, в сравнение с другите страни и допълни, че у нас образованието е станало жертва на политически борби - всеки път когато се опитват политиците да се харесат на избирателите, започват да спекулират с образованието.
"Трябва да има политически консенсус, тази тема да бъде оставена "на мира" от гледна точка на политически манипулации и да започнем да подкрепяме учениците, учителите и тези, които подготвят учителите, за да може образованието ни да достигне тази насоченост, децата да заобичат знанието и да го прилагат правилно."
Според Белобрадова, няма как да изискваме от учителите нещо, за което те не са подготвени - ние не подготвяме качествено учителите си. От години няма цялостна реформа, все се променя нещо дребно, "на парче". Нещо положително в тази посока беше стабилизирането на доходите на учителите, подчерта тя.
"Има млади кадри, но за да мотивирате един млад учител, трябва да го научите да разбира и да обича професията си, за да бъде свободен и силен в нея. Ако не е подготвен добре, той чувства нестабилност, независимо от дохода."
Белобрадова обясни, че подобряване на резултатите на PISA не трябва да е самоцел, а важната цел е да се повиши функционалната грамотност на учениците, чрез промяна на учебните програми, олекотяване откъм фактология, което не значи децата да спрат да учат факти, но да се научат да боравят с тези факти, промяна на оценяването т.е. въпросите и начинът на изпитване.
Още по темата
![]() |
1 | 2.09921 |
![]() |
1 | 2.25456 |
![]() |
10 | 3.86009 |
![]() |
100 | 4.00136 |
![]() |
1 | 1.6523 |
Последни новини
- 17:30 Кенийски спортист, заловен в Украйна, заявява, че е измамен и вербуван в руската армия
- 17:21 ЕС търси как да използва руските активи за Украйна без спънки от Унгария
- 17:12 Ултраортодоксални демонстранти нападнаха израелски военен конвой
- 17:03 Токсични гъсеници проникват в Северна България
- 17:02 И петият вот срещу срещу кабинета "Желязков" не мина
- 16:58 Египет и Турция провеждат съвместни военни учения в Средиземно море
- 16:49 Пожарна и полиция едва събудиха заспал авиодиспечер на остров Корсика
- 16:40 Трима арестувани във Великобритания - помагали на руското разузнаване