
България 09.12.2023 16:54 Снимка: ДНЕС+
Белобрадова "прозорливо": PISA не е оценка за образованието, а за липсите му
PISA е тест на икономическата общност, която измерва определени практически умения у 15-годишните в 81 държави по света. Тя мери нещо, което нашето образование не предоставя, коментира в студиото на "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ.
"PISA не е оценка за образованието, а е оценка за липсите му. Защото българското образование доставя други неща. Големият проблем е, ние как преподаваме знанията на децата си и с каква цел го правим. Ние не сме поставили това изискване пред учителите - децата да могат да прилагат знанията си и нямаме никакви критерии за това при подготовката на учителите във факултетите", поясни тя.
По думите ѝ, имаме изключително консервативна в това отношение система, в сравнение с другите страни и допълни, че у нас образованието е станало жертва на политически борби - всеки път когато се опитват политиците да се харесат на избирателите, започват да спекулират с образованието.
"Трябва да има политически консенсус, тази тема да бъде оставена "на мира" от гледна точка на политически манипулации и да започнем да подкрепяме учениците, учителите и тези, които подготвят учителите, за да може образованието ни да достигне тази насоченост, децата да заобичат знанието и да го прилагат правилно."
Според Белобрадова, няма как да изискваме от учителите нещо, за което те не са подготвени - ние не подготвяме качествено учителите си. От години няма цялостна реформа, все се променя нещо дребно, "на парче". Нещо положително в тази посока беше стабилизирането на доходите на учителите, подчерта тя.
"Има млади кадри, но за да мотивирате един млад учител, трябва да го научите да разбира и да обича професията си, за да бъде свободен и силен в нея. Ако не е подготвен добре, той чувства нестабилност, независимо от дохода."
Белобрадова обясни, че подобряване на резултатите на PISA не трябва да е самоцел, а важната цел е да се повиши функционалната грамотност на учениците, чрез промяна на учебните програми, олекотяване откъм фактология, което не значи децата да спрат да учат факти, но да се научат да боравят с тези факти, промяна на оценяването т.е. въпросите и начинът на изпитване.
Още по темата
![]() |
1 | 2.0974 |
![]() |
1 | 2.30749 |
![]() |
10 | 3.82088 |
![]() |
100 | 4.4813 |
![]() |
1 | 1.73128 |
Последни новини
- 22:26 Хороскоп за петък, 9 май 2025 г.
- 20:37 Концепцията на МОН за задължителния час по ДОБРОДЕТЕЛИ И РЕЛИГИИ
- 20:35 ЕК: Твърденията за саботаж или чужда намеса при българския F-16 трябва да бъдат взети сериозно
- 20:33 Новият папа е американецът Робърт Превост, който е избрал името Лъв XIV
- 19:33 Бил Гейтс дарява 200 милиарда долара до 2045 г., обвинява Мъск, че вреди на бедните по света
- 19:25 Жителите на постройките в "Захарна фабрика" отново блокираха бул. "Сливница"
- 19:16 МВР работи по съвместни мерки срещу инцидентите с тротинетките за общините
- 19:07 Съдът пусна тримата биячи от Пловдив за по 2000 лв.