България 12.11.2024 12:55 Снимка: ДНЕС+
Адв. Шаркова: Най-често пациентите се оплакват от некачествена медицинска помощ
Най-често пациентите ни търсят с твърдения, че не им е оказана качествена медицинска помощ във всичките ѝ аспекти. Това каза за "Фокус" адвокатът по медицинско право Мария Шаркова.
По думите ѝ някои пациенти се оплакват, че медицинската помощ е била несвоевременна, или че не отговаря на необходимите стандарти за качество.
"Има пациенти, които се оплакват от лошо отношение от страна на медицинския персонал или от липсата на каквато и да е информация - формално предоставяне на различни по вид документи, без да им се разясняват техните права и задължения, както и без да бъдат информирани за предстоящото лечение, без да им се отговаря на зададените въпроси", допълни Шаркова.
Адвокатът по медицинско право посочи, че няма таван за заплащането и ценообразуването на медицински услуги. "Всеки един медицински специалист и всяко едно лечебно заведение има право да оказва медицински услуги извън тези, които се заплащат от НЗОК, на цени, които самото лечебното заведение преценява. Задължение на лечебното заведение обаче е да постави на публично място ценоразписа, за да могат пациентите да се запознаят с тези цени", каза още Шаркова.
"Всеки пациент, който е здравноосигурен, има право на определени медицински услуги, които се заплащат от НЗОК. Ако се изискват някакви допълнителни суми за заплащане в лечебното заведение, пациентът има право да бъде информиран какви са тези услуги и защо се заплащат от него, а не от Здравната каса", обясни тя.
Адвокат Шаркова заяви, че пациентите следва да знаят, че във всеки един случай, в който заплащат дадена услуга или медицинско изделие, имат право да получат разходнооправдателен документ. "Не се плащат пари на ръка - категорично. В случай, че смятат, че неправомерно са им били изискани определени парични суми, могат да подадат сигнал до изпълнителна агенция "Медицински надзор", за да извърши проверка и да прецени дали това е било така", допълни тя.
Адвокатът по медицинско право е на мнение, че в здравеопазването следва да се подобри, както отношението към пациента, така и условията на работа на медицинските специалисти - техните възнаграждения.
"Да се обсъди дали не следва да се разшири пакетът от медицински дейности, лекарствени продукти, медицински изделия, които се заплащат от НЗОК и разбира се, да има по-адекватен контрол за спазването правата на пациентите, тъй като към момента бих казала, че този контрол не е оптимален и не е достатъчно ефективен", заключи Шаркова.
Още по темата
CHF | 1 | 2.1044 |
GBP | 1 | 2.3487 |
RON | 10 | 3.92974 |
TRY | 100 | 5.38858 |
USD | 1 | 1.85809 |
Последни новини
- 19:34 Климатологът Симеон Матев: Циклонът Ренате преобръща времето
- 19:22 Айфеловата кула затвори временно заради обилен снеговалеж във Франция и Германия
- 19:13 Човечеството никога не е преживявало това, което предстои да преживее
- 19:04 Министерски съвет изменя пакета за здравни дейности, гарантирани от НЗОК
- 18:53 Най-трудният сезон за стайните растения е зимата: ето как да се погрижите за тях
- 18:41 С над 58,6 млн. лева ще бъдат подпомогнати малките земеделски стопани
- 18:31 Нетаняху благодари на Унгария за поканата и приветства „моралната яснота“ на Орбан
- 18:22 Учените бият тревога: приближаваме „необратима точка“