Още снимки:
test

МОН: Училището вкъщи ще се удължи поне до 13 април

24.03.2020 14.35

„Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година. Това ни изправя пред задачата да направим електронната форма на обучение още по-пълноценна“. Това пише в писмо на МОН с указания към учители и директори как да се продължи учебният процес в условията на извънредно положение.

Една от препоръките е да се започне, там където това не е направено, с преподаването на нови знания. Тъй като синхронната форма на дистанционно обучение се сблъсква с редица ограничения (достатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др.), се препоръчва редуването й с асинхронна форма. По преценка на учителите могат да се редуват с уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма.

Друга от препоръките е да се наблегне на проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача – дневна, седмична или с по-дълъг срок.

Необходимо е и подобряване на организацията с оглед оптимална дневна натовареност за учениците и по-координирано възлагане на задачи от различните учители в 5.-12. клас.

Приоритетно МОН призовава да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение.

За удължаването на извънредната ваканция се очаква заповед на министъра на здравеопазването.

Ето и целият текст на писмото от МОН:

Уважаеми учители и директори,

През изминалата седмица стартирахме обучение в електронна среда. През първите дни целта беше да осигурим организационно и технологично обучението и да компенсираме част от пропуснатите вече дни за упражнение и затвърждаване на знания. Никой от нас не беше готов за тази ситуация, но благодарение на вас се справихме. Благодарим ви за усилията, енергията и ентусиазма, които вложихте.

Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година. Това ни изправя пред задачата да направим електронната форма на обучение още по-пълноценна. В тази връзка в следващите дни усилията ни трябва да са насочени към:

1. Да започнем, там където това не е направено, с преподаването на нови знания. Тъй като синхронната форма на дистанционно обучение се сблъсква с редица ограничения (достатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др.), препоръчваме редуването й с асинхронна форма. По преценка на учителите могат да се редуват с уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма. Препоръчвам по-пълноценно използване на възможностите на проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача – дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка – търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници, и е възможност за придобиване и проявление на редица ключови умения.

2. Подобряване на организацията с оглед оптимална дневна натовареност за учениците и по-координирано възлагане на задачи от различните учители в 5.-12. клас. Директорите и класните ръководители е необходимо да направят още веднъж анализ на организацията на работа (кой учител с кои ученици по кое време и колко работи), така че дневната натовареност на учениците 1.-7. клас да е до 6 астрономически часа, а на учениците 8.-12. клас – до 7 астрономически часа, като се има предвид, че част от това време не е в електронна среда. Извън тези часове учениците могат да бъдат насърчени да ползват допълнителни образователни ресурси. Разпределението на часовете от разстояние не е необходимо да повтаря седмичното разписание. Няма необходимост от утвърждаване на това разпределение, целта е да се направи координация между учителите на съответната паралелка, така че да не се допуска струпване на часове.

Препоръчваме приоритетно да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение. Работата в областта на изкуствата и технологиите може да е ефективна и чрез проектно-базирано обучение, при което се поставят индивидуални или екипни задачи за създаване на продукт, за изготвяне на проект, за изработване на презентация и т.н., а в областта на спорта - чрез препоръки за поддържане на физическата активност и изпълнение на леки физически упражнения в домашни условия между отделните уроци по останалите предмети. Необходимо е максимално да се ограничат задачите, които изискват разпечатване на материали.

3. Запазване и усилване на положителните нагласи за учене в електронна среда, като на този етап не се отбелязват оценки в училищната документация, а учителят следи ангажираността и активността на всеки свой ученик. Преподавателите могат да си водят бележки за работата и за напредъка на учениците си и при необходимост да предоставят обратна връзка на родителите.

4. Преминаване към работа с електронни платформи от учителите, които досега не са ги използвали, тъй като те предоставят възможност за по-пълноценно обучение и улесняват отчетността. Интернет приложения, социални мрежи или електронна поща могат да продължат да се използват за връзка с родителите. Училищата по техен избор могат да продължат да работят с познатите им платформи и ресурси.

Обръщаме внимание, че в бъдеще чрез създадените профили на учителите и учениците в домейна на МОН edu.mon.bg ще се осигурява всяка интеграция с информационните системи на Министерството. Ето защо препоръчваме създадените акаунти на учениците и учителите да им бъдат предоставени в разумен срок. Важно е да отбележим, че самите профили са в МОН, а не в Майкрософт. Министерството на образованието и науката осигури интеграция на тези профили и безплатна поддръжка за платформата Майкрософт Тиймс, като ползването й не е задължително в този момент, а възможност.

5. Да създадем още по-интензивна среда за взаимопомощ между учителите и училищата чрез споделяне на опит, практики, електронни ресурси, консултации за работа в електронна среда и др. Директорите следва да намерят подход за подкрепа на учителите, които не са включени (изцяло или пълноценно) в електронна форма на обучение. /tribune.bg

Днес+

Коментирай статията


Последни от Общество
19:38
Ананиев подписа договор за изграждането на Национална детска болница
19:11
Депутат и председателят на ПГ на ГЕРБ с положителна проба за коронавирус
18:35
Спешните медици недоволни, че остават "невидими" в борбата с коронавируса
18:28
Отрицателни са двете съмнителни проби на депутати за коронавирус
17:58
51 лаптопа и 15 таблета изпрати МОН в Хасково
17:14
Случаите на заразени в страната вече са 457
16:58
Държавата: Работодателите да ограничат преките контакти на работниците
15:45
Пуснаха тировете в Смолянско
15:41
Предлагат "Слънчев бряг" да се рекламира като балнеокурорт
15:31
300 000 лв. са вече даренията от прокурори, следователи и служители за болниците
15:21
„Майчин дом“ получи 100 000 лева дарение от Пощенска банка за борбата с COVID-19
14:41
Девет магистрати и служители дариха днес кръв след призива на Гешев
14:13
Как Спешна помощ работи в условията на пандемия
13:15
Въпреки извънредното положение: Лозан Панов реши ВКС да работи
12:55
GP-тата срещу идеята на Валери Симеонов за замяна с генерици на по-скъпите лекарства
12:18
Над 142 хил. българи са се прибрали от началото на кризата до края на март
11:56
Седмица на гората 2020 г. - „Моят разказ за гората“
11:16
Тестват служителите гара „Илиянци“ за коронавирус
11:08
Кантарджиев: Домашните любимци не са преносители на COVID-19
10:25
Подобрява се състоянието на петимата пациенти с коронавирус в Сливен
10:07
56% от българите се притесняват да не останат без работа
10:02
75 тираджии са под карантина преди „Капитан Андреево“
09:52
Матурите се отлагат за 30 май и 1 юни
09:20
Ген. Мутафчийски: Мерките могат да бъдат отслабени, когато намалеят случаите на заразени и болни
08:19
449 са общо заразените у нас, изписаните са 25, а броят на жертвите е 10

Най-четени от Общество

Избор на редактора