От 40 000 км пътища 50% са платени

България 09.01.2019 11:26

От 40 хил. километра пътища у нас половината са платени - това са републикански шосета и те се поддържат от държавата. Дължината им е 19 861 км и за преминаването по тях се изисква винетка. Останалите са общински и не трябва такса за ползването им.

Поддръжката на държавните пътища и строежът на нови става основно чрез парите от продажбата на винетки. През последните няколко години приходите са около 300 млн. годишно.

Тези пари обаче

стигат само за

превантивен и

текущ ремонт

и за зимно поддържане, за което отиват към 50 млн. лева годишно. Това означава, че на практика за ремонти остават към 250 млн. Към това от бюджета годишно се отпускат около 50 млн. допълнително. Миналата година сумата бе по-голяма - от хазната се дадоха 150 млн. лв. За общините от бюджета по пътни проекти годишно се отпускат около 100 млн. лв.

Парите от продажбата на винетки са в пъти по-малко от необходимите, за да се поддържа пътната мрежа в добро състояние, показва анализ на Световната банка. Затова около 35% от републиканската и 65% от общинската мрежа у нас са в лошо състояние.

Според Световната банка, за да може да се ремонтират всички пътища и да се поддържат в добро състояние, са необходими над 1 млрд. лева годишно за републиканските и 400 млн. за общинските.

Необходимо било още разходите за пътищата да бъдат поне удвоени до 2022 г., за да може 75% от шосетата да са в добро състояние. Запазването на сегашните бюджети за поддръжка и рехабилитация ще доведе до влошаване на състоянието на мрежата, твърдят още анализаторите от Световната банка. И посочват, че от поддръжка на шосета има икономически полза -

на всеки лев,

вложен в

навременен

ремонт, се

спестявали

11 лева,

които щели да бъдат похарчени за основна рехабилитация, ако има закъснение.

Държавата се кани да увеличи бюджета за пътища през следващите 5 г., показват обявените поръчки за поддръжка. През юни миналата година търговете бяха стартирани от пътната агенция, а общата стойност на поръчките за 5-те района - Северозападен, Северен централен, Югоизточен, Южен централен и Югозападен, е близо 480 млн. лв., като средно за 650 000 кв. км се отпускат по 17 млн. лв.

По съществуващите досега договори средногодишната сума е 61,5 млн. лв., или общо 245,9 млн. лв. за 4-годишен период, а планираните разходи са 95,1 млн. лв.

Преди въвеждането на новото таксуване с толсистема

От 40 000 км

пътища 50%

са платени

35% от държавните шосета и 65% от

общинските са в лошо състояние

Заради редица жалби обаче търговете за поддържане на пътищата са блокирани и още няма подписани нови договори. Поради това се наложи пътната агенция да подписва анекси с настоящите изпълнители, за да няма проблеми сега.

За да бъде преодолян недостигът на средства за ремонти и строеж на нови шосета, от средата на лятото влиза в сила толсистемата. От 16 август всички превозни средства с тегло над 3,5 тона ще плащат за изминато разстояние. За леките автомобили остава винетката, която вече е електронна.

С въвеждането на новото таксуване се очаква

годишните

приходи да

достигнат поне

600 млн. лева,

а в оптимистичните варианти и до 1 млрд. лева годишно. Още за тази година заложените приходи са над 560 млн. лв. Толтакса ще се събира за пътищата от първи, втори и трети клас.

Най-вероятно първоначално тя ще важи за 8000 км шосета - за магистралите и първокласните пътища. Постепенно ще се разширява, като ще важи в крайна сметка за 11 000 км. Все още не е обявено каква ще е цената за километър изминато разстояние. Има разработени няколко варианта, които предвиждат цена от 12 до 20 ст. на километър.

Засега само Варна и София искат шосета от държавата, имали пари за поддръжка

Засега само Варна и София са поискали държавни пътища да станат общински, съобщи Даниел Панов - шеф на сдружението на общините и кмет на Велико Търново. “Изпратили сме информацията от проведената среща при премиера до всички общини. След като имаме общини, които искат да им се прехвърлят републикански пътища и имат възможност от собствените си бюджети да ги поддържат, тогава ще дадем информация”, уточни той.

В началото на тази година премиерът Бойко Борисов се срещна с представители на сдружението по повод исканията за отпадане на винетките за ползване на северната тангента в София. Тогава бе решено, че за тази отсечка няма да се иска плащане за преминаване.

След срещата премиерът Бойко Борисов заяви, че ако някоя община иска да няма винетки за дадена отсечка, трябва да поеме поддръжката за собствена сметка.

“Смятам, че предложеното от премиера Борисов е едно много справедливо решение на проблема. Ние имаме финансовата възможност да се справим, ако някои от пътищата бъдат извадени от републиканската пътна мрежа и станат общински.

Ще бъде обсъдено на предстоящата сесия на общинския съвет в рамките на общия устройствен план тези отсечки да станат общински и ние да поемем поддръжката им. Вярвам, че решението ще е в полза на варненци”, коментира тогава кметът на Варна Иван Портних.

Той иска общински да станат шосетата до Златни пясъци, Аксаково, където е летището, и до Тополи, където е гробищният парк.

Очаква се Пловдив да поиска общински да стане пътят до Асеновград. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.08311
GBP GBP 1 2.34357
RON RON 10 3.92989
TRY TRY 100 5.36882
USD USD 1 1.84809