2019-а: годината на пътни проекти за 3,75 милиарда лева

България 26.10.2018 15:28

Сред тях са магистрали и скоростни шосета
През 2019 г. година в България ще започне работата по нови проекти за почти 3,75 млрд. лв. Процедурите по някои от тях вече са задвижени.

В края на август Агенция “Пътна инфраструктура” стартира обществените поръчки за изпълнител на участък от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. В посока Гърция трафикът ще минава еднопосочно по сегашния път. Към София ще е изцяло по ново трасе. Общата дължина на двете отсечки е 23,6 км. Ще бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези.

Индикативната стойност на поръчките е 875,3 млн. лв. Парите идват от ЕС и от националния бюджет.

Поръчките са две,

за да може да се

работи едновременно

по двете трасета и проектът да завърши в срока на оперативната програма - до 2023 г.

Индикативната стойност на участъка от Гърция към София, който е дълъг 13,2 км, е 444 796 305 лв. Габаритът на пътя е с две ленти за движение с ширина 3,5 м, водещи ивици по 0,25 м и два банкета с ширина 1,5 м. При надлъжен наклон над 4% ще бъде направена и трета лента за товарните автомобили. Достъпът до трасето ще бъде осигурен през 3 пътни въезла. Ще има и връзка за трафика от посока Кулата до селата Брежани и Полето, както и включване в магистралата в посока София.

Пътен възел “Мечкул” ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Мечкул и Брежани и ще включва и колите в посока столицата.

От Кулата до селата Стара Кресна, Ощава, както и включване към София ще става през възел “Стара Кресна”. Тук ще има и три тунела - “Симитли” с дължина 211 м, “Ракитна”, който ще е 1135 м, и “Стара Кресна” - 1052 м. Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и др. Ще бъдат изградени 10 виадукта с обща дължина 3,5 км, както и 3 броя надлези и подлези.

Другият участък - от София към Гърция, който ще е по сегашния път, но с еднопосочно движение, е с дължина 10,4 км. Той ще струва 430,5 млн. лв. Тук е включен и обходният път на Кресна, който е 5,5 км. Там ще бъде изградена и площадка за отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От площадката ще има и връзка с град Кресна.

Тук ще има четири тунела - 171-метровият “Тисата”, “Света Неделя”, който ще е 1,3 км, “Кресна 1” - 358 м, и “Кресна 2” - 230 м. Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и др. В участъка ще има 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези. Чрез пътен възел “Кресна” ще се осигурява достъпът в посока Кулата, София.

И на двата лота ще има

интелигентни системи

- станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и други.

Срокът за изпълнение на всяка от обществените поръчки е 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Кандидатите за първия участък могаг да подават оферти до 17,30 ч. на 22 ноември, а за втория - до 29 ноември.

В заключителен етап е търгът за тунел “Железница”. Обществената поръчка е в 3 обособени позиции - за тунела, който ще е около 2 км и ще бъде най-дългият досега изграждан у нас, и за пътя преди и след съоръжението. Тя беше разделена на три части, за да може да се работи едновременно и проектът да завърши в срока на оперативната програма.

Подписан е договорът за проектиране и строителство на 1,4 км от трасето след тунел “Железница” на магистрала “Струма” в посока Крупник. Изпълнител на отсечката е “ПСТ груп”. Стойността на договора е 22 130 756,88 лв. Той включва проектиране и строителство на автомагистрален участък с дължина 1,4 км, селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др. Срокът за изпълнение е 120 дни за изготвяне на проекта и 480 дни за изпълнение на строително-монтажните работи.

Предстои подписването и на договора с ДЗЗД “Железница - север”, в което са “ГБС Инфраструктурно строителство”, “Главболгарстрой” и “Главболгарстрой интернешънъл”. Дружеството е избрано за изпълнител на трасето преди тунел “Железница”. Тази отсечка е с дължина 720 м и включва обслужващ тунелен път при северния портал на бъдещия тунел и мостово съоръжение с обща дължина 620 метра.

Решението за избор на изпълнител за изграждането на тунел “Железница” бе обжалвано, предстои скоро да стане ясно кога и как ще продължат действията по търга.

Пътната агенция

работи по старта на

търговете за 137 км

от магистрала “Хемус”

До края на годината ще бъде обявена поръчка за строителство на три участъка с обща дължина 52 км за 494 млн. лв. Първият е Боаза - Дерманци, вторият е Дерманци - Каленик, а третият е от Каленик до пресичането с пътя Плевен - Ловеч. До края на годината или в началото на следващата ще стартират търгове за инженеринг на още три участъка от магистралата - 85 км за 700 млн. лв. Намират се между пресичането с Плевен - Ловеч и кръстовището с Русе - Велико Търново.

В момента със средства от бюджета се изграждат близо 26 км от магистралата, които са от двете страни. Това са участъците между Ябланица и Боаза и Белокопитово - Буховци в посока Търговище.

“Организацията на работата за отсечката до Боаза е много добра и към средата на октомври изпълнението е над 45%. Ако всичко върви както досега, е възможно работата да завърши в началото на есента на следващата година”, казаха от АПИ.

Изграждането на 16-километровата отсечка между Буховци и Белокопитово започна през август. Там ще има 7 виадукта, едно мостово съоръжение и 10 селскостопански подлеза. В момента се извършват строително-монтажни работи на близо 1,5 км. Правят се и задължителните изсичане на храсти и дървета, разчистване на площите и др.

От края на август до средата на октомври временно беше преустановена работата в тази отсечка поради искане от ловно - рибарско сдружение да бъде осигурено спокойствие в брачния период на благородния елен. От средата на тази седмица строителството на обекта е възобновено.

Преди дни АПИ

стартира и търга за

изграждане на една от

най-сложните отсечки

по направлението

Видин - Ботевград

- 33-километра между Мездра и Ботевград. Пътят ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока. Трасето ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен, а настоящият ще бъде основно ремонтиран. По нов терен бъдещият скоростен път ще е в участъците, обхождащи селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена. На обхода на с. Люти дол ще бъдат построени два тунела с дължини 490 м и 340 м. Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над жп линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще се осъществяват чрез кръгови кръстовища. Предвидено е построяването на селскостопански надлези, площадки за отдих и т. н.

Предвид сложността на проекта индикативната му стойност е близо 302 млн. лв. За първи път ще се приложи нова схема на плащане. Тя предвижда цялата стойност на договора да се плати на изпълнителя, след като работата бъде завършена. Целта е бъдещите изпълнители да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок.

Срокът на изпълнение е 1096 дни. Кандидатите могат да подават оферти за единия участък до 3 декември, а за другия до 10 декември 2018 г.

Приоритетен проект е

и магистралата от Русе

до Велико Търново

с дължина 133 км. Тя ще започва от Русе при моста на река Дунав и ще стига до Дебелец, където трафикът ще се разделя в посока прохода Шипка и Прохода на Републиката. Търгът е блокиран заради жалби на ОВОС пред ВАС. Делото е в края на октомври. В зависимост от решението на съда АПИ има готовност до края на тази година или в началото на следващата да стартира търгове за 75 км от магистралата на стойност 548 млн. лв. Това са участъците Русе-Бяла и обходът на Бяла.

Логично е изграждането на магистралата да върви успоредно с това на “Хемус”, за да се облекчи трафикът от двата моста на Дунав и да се повиши пътната безопасност.

В момента се провежда тръжната процедура за разширяване на Софийския околовръстен път между пътните възли “Цариградско шосе” и “Младост”.

Отсечката ще бъде с две платна с по 3 ленти за движение в посока, 2 локални платна и тротоари. Пресичането с по-големите пътни артерии ще се осъществява чрез четири пътни възела - “Стар Лозенски път”, “Патриарх Герман”, “Самоковско шосе” и “Младост”. Ще бъдат изградени 3 пешеходни надлеза и мостове над реките Искър и Кална. Предвидена е реконструкция на водопроводи, канализация и газоразпределителна мрежа, както и изместване на инженерни съоръжения, телекомуникации и др. Индикативната стойност е 123 млн. лв., парите идват от бюджета.

Срокът за изпълнение е 910 календарни дни. С реализацията на проекта ще се улесни движението на транзитния трафик и връзката между магистралите “Струма” и “Тракия”.

373 км републикански пътища се рехабилитират по “Региони в растеж”
Инвестицията е за над 296 млн. лв.

До момента по Оперативна програма “Региони в растеж” са стартирали 22 лота, по които се рехабилитират 373 км републикански пътища, а инвестицията е за над 296 млн. лв., обясниха от пътната агенция.

“Тази година завършва ремонтът на ключови пътни артерии в Северна България, който започнахме през миналата”, казаха експертите.

Ремонтирани са 30 км от пътя Старо Оряхово - Гроздьово - Провадия, който е важна транспортна връзка в Североизточна България, 15 км от пътя Варна - Добрич, 10 км от Кубрат - Тутракан.

До края на строителния сезон трябва да завърши рехабилитацията на още 15 км от пътя Добрич - Кардам, 20 км от Разград - Търговище, 12 км от Плевен - Ловеч и др. Ремонтират се и 42 км от прохода Петрохан на територията на Софийска област, 30 км от пътя Стара Загора - Раднево, 50 км от пътя Чирпан - Симеоновград и 32 км от пътя Момчилград - Крумовград и др.

Това са участъци, които не са ремонтирани около 30-40 години. Плановете са работата по тези пътища, както и по редица други, да продължи и през следващата година. /24chasa.bg
CHF CHF 1 2.04563
GBP GBP 1 2.31259
RON RON 10 3.92982
TRY TRY 100 5.55708
USD USD 1 1.82583