МОН предвижда над 63 милиона лева за национални програми
България 27.03.2018 12:18
Над 63 милиона лева са предвидените средства от страна на просветното министерство за национални програми през настоящата година. Това съобщи пред "Хоризонт“ заместник-министърът на образованието Таня Михайлова. Освен досегашните 10, по които работата ще продължи, са разработени проекти по три нови програми:
"Средствата, които се отделят за програмата "С грижа за всеки ученик“, са 2 милиона лева, за "Заедно за всяко дете“ - 450 000 лева и за оптимизирането на вътрешната структура на персонала в институциите от системата на предучилищното и училищното образование са отделени 28 милиона лева. "С грижа за всеки ученик“ е и нова програма, и не до толкова нова програма, защото тя съществуваше до 2017 година, като основната цел на програмата е да се работи по направление компенсиране на дефицити в началния етап на основното образование и прогимназиалния етап на основното образование. Що се отнася до това какви разчети сме направили – в общи линии за началния етап – 750 училища и 3000 ученици да се включат, а в прогимназиалния - 750 училища и 4000 ученици. За нас е изключително важно образованието да бъде качествено и всеки наистина да има равен достъп до него. Основен акцент в програмата е и работата с ученици, които срещат затруднение по български език, когато този език не се говори в семейството, така че тази програма наистина е насочена към индивидуален подход към всеки ученик".
Как изглеждат тези програми през призмата на една от неправителствените организации, които работят в това поле? Центърът за приобщаващо образование е неправителствена организация, която работи за утвърждаване на приобщаващата училищна среда като стандарт за качество в образованието. От Центъра вярват, че всяко дете трябва да бъде приобщено и ценено.
Колкото повече се работи в училище, толкова по-добре. Училището има нужда от подкрепа отвсякъде. Това каза в интервю за предаването "Хоризонт до обед" Ива Бонева, изпълнителен директор на Центъра за приобщаващо образование:
"За нас това, което правим и това което липсва, но ние не можем да направим достатъчно за всички, е подкрепа на училищния екип, управленска подкрепа за средата в самото училище, за да стане приобщаваща. Това е процес, който може да се извърши само отвътре, но трябва да има външна подкрепа. Управленските модели, които започват с една самооценка на всички в училище – деца, учители, родители".
За своята 10-годишнина Центърът за приобщаващо образование кани отново един британски фотограф, снимал пред 2009 година деца и техните мечти в България за изложба, която до 10 април всеки посетител на Античен комплекс Сердика може да види свободно.
Британският фотограф Пол Клиф, който е работил по проекти с Центъра за приобщаващо образование, разказа:
"Общината в Манчестър ме помоли да направя фотографии на деца, които живеят в района. За мен няма дете, което принадлежи само към Англия или към България, или дете от ромски произход. Децата са си деца навсякъде. Идеята беше да се даде глас на децата и да се помогне на възрастните да осъзнаят и да се сетят каква е красотата на това да си дете". /bnr.bg
"Средствата, които се отделят за програмата "С грижа за всеки ученик“, са 2 милиона лева, за "Заедно за всяко дете“ - 450 000 лева и за оптимизирането на вътрешната структура на персонала в институциите от системата на предучилищното и училищното образование са отделени 28 милиона лева. "С грижа за всеки ученик“ е и нова програма, и не до толкова нова програма, защото тя съществуваше до 2017 година, като основната цел на програмата е да се работи по направление компенсиране на дефицити в началния етап на основното образование и прогимназиалния етап на основното образование. Що се отнася до това какви разчети сме направили – в общи линии за началния етап – 750 училища и 3000 ученици да се включат, а в прогимназиалния - 750 училища и 4000 ученици. За нас е изключително важно образованието да бъде качествено и всеки наистина да има равен достъп до него. Основен акцент в програмата е и работата с ученици, които срещат затруднение по български език, когато този език не се говори в семейството, така че тази програма наистина е насочена към индивидуален подход към всеки ученик".
Как изглеждат тези програми през призмата на една от неправителствените организации, които работят в това поле? Центърът за приобщаващо образование е неправителствена организация, която работи за утвърждаване на приобщаващата училищна среда като стандарт за качество в образованието. От Центъра вярват, че всяко дете трябва да бъде приобщено и ценено.
Колкото повече се работи в училище, толкова по-добре. Училището има нужда от подкрепа отвсякъде. Това каза в интервю за предаването "Хоризонт до обед" Ива Бонева, изпълнителен директор на Центъра за приобщаващо образование:
"За нас това, което правим и това което липсва, но ние не можем да направим достатъчно за всички, е подкрепа на училищния екип, управленска подкрепа за средата в самото училище, за да стане приобщаваща. Това е процес, който може да се извърши само отвътре, но трябва да има външна подкрепа. Управленските модели, които започват с една самооценка на всички в училище – деца, учители, родители".
За своята 10-годишнина Центърът за приобщаващо образование кани отново един британски фотограф, снимал пред 2009 година деца и техните мечти в България за изложба, която до 10 април всеки посетител на Античен комплекс Сердика може да види свободно.
Британският фотограф Пол Клиф, който е работил по проекти с Центъра за приобщаващо образование, разказа:
"Общината в Манчестър ме помоли да направя фотографии на деца, които живеят в района. За мен няма дете, което принадлежи само към Англия или към България, или дете от ромски произход. Децата са си деца навсякъде. Идеята беше да се даде глас на децата и да се помогне на възрастните да осъзнаят и да се сетят каква е красотата на това да си дете". /bnr.bg
CHF | 1 | 2.04051 |
GBP | 1 | 2.31588 |
RON | 10 | 3.92982 |
TRY | 100 | 5.55694 |
USD | 1 | 1.82976 |
Последни новини
- 09:58 Как се стигна до освобождаването на Асанж и какво общо има свободата на словото
- 09:50 Аматьорска драма: Ивелин Михайлов се извини на Николай Марков и депутатите от "Величие"
- 09:39 Как се управлява без абсолютно мнозинство: Няколко примера от Европа
- 09:29 Вселенската патриаршия е премахната от подписалите декларацията за мир в Украйна
- 09:20 Алла Пугачова е много зле, пращат я в Беларус за специално лечение
- 09:12 Втори случай за седмицата: Млад мъж се удави след скок от моста в Бургас
- 09:03 Джорджа Мелони за Европейския съюз: "Бюрократичен гигант"
- 08:59 Бури и опасност от градушки в 11 области на Западна България