В Google пишеш "некадърна грешка" - излиза G. W. Bush

България 12.09.2013 09:18

Първите три гугъл бомби вече гръмнаха и в България. Две от тях са свързани с правителството.

При първата през 2009 г. топрезултатът на гугъл за думата “провал” бе сайтът на Министерския съвет. През 2011 г. топрезултатът при търсене на думата “Гоце” бе сайтът на тогавашния президент Георги Първанов. Сега отново на прицел е сайтът на кабинета, но при търсене на думата “оставка”.

Как става манипулирането на гугъл?

Специалистите по оптимизация за търсачки използват два основни метода, за да класират сайта на по-предна позиция в търсещите машини.

Единият е така нареченият “онсайт SEO”, или вътрешна оптимизация. При него се извършват подобрения в самия сайт с цел по-добро индексиране. Най-честите методи са добре структурирано и описано съдържание, правилно поставени заглавия и подзаглавия, карта на сайта и вътрешна мрежа от линкове, препращаща към друга част на уебстраницата. За по-големите сайтове има и инструменти за по-добро индексиране, предлагани от Google Webmaster Tools и Google Analitycs, в които сайтът се добавя в базата данни на търсачката, а по този начин се гарантира цялостното му обхождане при търсене. Друга техника е чрез метатагове, целящи да направят описанието в сайта разбираемо за търсачките. Поради масовото използване на този метод за спам повечето търсачки практически не отчитат метатаговете при търсене.

Съществува и оптимизация извън сайта, за който се прилага. Тя се нарича “офсайт SEO”. При нея се добавят линкове към страницата в други сайтове и се поставя дума, с която да се асоциира заложеният линк. Това увеличава доверието в сайта и го индексира на по-висока позиция. Същият ефект се постига и чрез поставяне на реклами в други сайтове. Този вид оптимизация е основното средство за постигане на гугъл бомба.

“Този термин възниква в края на 90-те с появата на първия такъв случай. В него при търсене на фразата “По-зло от самия Сатана” топрезултатът на гугъл е официалната страница на технологичния гигант “Майкрософт”. Оттогава насам гугъл бомбите са използвани често с цел да се покаже несъгласието на група хора с определена политика или човек.

Една от най-популярните и продължителни бомби е свързана с Джордж Буш. В продължение на 3 г. при търсене на фразата “некадърна грешка” топрезултатът на гугъл е биографията на Джордж Буш, качена в сайта на Белия дом. Тази продължителност е постигната чрез непрекъснато поставяне на линкове към биографията му, отбелязани с ключовата дума. Нещо повече, в резултат на кампанията биографията бе топ резултат и при търсене на думите “некадърник” и “грешка”.

Ефектът от бомбата е премахнат от самия софтуерен гигант гугъл, който специално заради такива случаи променя алгоритъма на търсенето си.

Френският президент Никола Саркози също бе обект на гугъл бомба по време на мандата си. При търсене на фразата “задникът на интернет” на френски език първият резултат бе сайтът на Саркози.

Преди него цялата френска история стана жертва на гугъл бомба. При търсене на “френски военни победи” и натискане на бутона “чувствам се късметлия” се появяваше страница, изглеждаща като гугъл, и надпис “Може би имахте предвид “френски военни загуби”. Бомбата бе толкова широко обсъждана, че при търсене на фразата излизаха сайтове, обясняващи за шегата. Едва на трета страница от резултатите имаше материал за френска военна победа, и то от Френската революция, където те воюват със себе си.
Биографията на Тони Блеър бе топрезултат при търсенето на думата “лъжец”. Това се случи през 2005 г., но от екипа му реагираха бързо и спряха бомбата след месец.
Много от политиците стават жертва на онлайн манипулацията по време на предизборна кампания. Кандидатът за президент на САЩ през 2004 г. Джон Кери бе атакуван по нетрадиционен начин. Блогъри платиха на гугъл за реклама на официалната му страница, която да се показва при търсене на думата “вафли”.

Друга нестандартна кампания бе тази срещу Мит Ромни. При търсене на снимки с фразата “напълно сгрешил” първите 17 страници с резултати са изцяло с негови изображения. Тази бомба все още продължава.

Безспорно най-популярната гугъл бомба е тази за Чък Норис. След излизането на серия вицове за него в интернет пространството се появи и закачлива шега в гугъл. При търсене на Чък Норис и натискане на бутона “Чувствам се късметлия” гугъл отвежда в страница, изглеждаща досущ като самата търсачка, в която има надпис “Гугъл няма да търси Чък Норис, защото знае, че не ти намираш него, а той теб. Горещо ви съветваме да бягате, преди да ви е намерил, и да опитате по-безопасно търсене”.

Друг изпатил си от гугъл бомба е бившият италиански премиер Силвио Берлускони.

Той бе топрезултат при търсене на думата “клоун”.

Музикантите от “Крийд” пък бяха окачествени като “най-лошата група в света”. Самите те бяха горди от факта, че някой им е обърнал толкова сериозно внимание и е отделил от времето си, за да създаде гугъл бомба.

Статията в уикипедия за аборт пък бе топрезултат при търсене на думата “убийство”. Атаката е направена от група протестиращи срещу абортите.

ПУСКАТ ВИРУСИ ЧРЕЗ ГУГЪЛ
Гугъл също не е защитен от атаки. Най-често търсачката е средство за разпространяване на зловреден софтуер.

Специалисти по оптимизация правят сайта по-видим в търсачките и поставят в него вирус. Най-често това е антивирусна програма, която кара процесора да работи на 100 процента. Програмата предлага да бъде купена и да изчисти компютъра от многобройните вируси, които на практика липсват. Този софтуер е много труден за спиране, защото не може да бъде изтрит или деинсталиран. За премахването му обикновено се налага инсталиране на друга програма, създадена с цел изчистване на компютъра от зловредния софтуер. Такива сайтове няма как да бъдат наказани, тъй като не нарушават правата на гугъл.

КОМПАНИИ СМЪКВАТ РЕЙТИНГА НА КОНКУРЕНТИТЕ СИ
Разновидност на гугъл бомбите е много популярнa сред конкурентни компании. Гугъл боулинг е техника, при която се цели смъкване на индексирането на даден сайт. Тя се роди, след като гугъл започна да наказва сайтове, създали страница с доста подстраници, на всяка от които има разположена реклама на един и същи сайт. Те бяха популярни под името “ферми" и се създаваха изцяло с цел реклама за по-висок индекс. В момента обаче подобно нещо би коствало смъкване на ранга на сайта. Именно този метод ползват компаниите, като създават такъв сайт и слагат реклама на своя конкурент. Те не само го смъкват назад в резултатите, но и на практика е невъзможно да се докаже, че това е атака и сайтът да върне старите си позиции.

Съществува и друг метод, при който даден сайт тотално изчезва от търсачките. При него обаче се използва хакване. Хакерът влиза в системата и вместо да затвори сайта, пуска “агент", който блокира достъпа на търсещите машини до страницата. По този начин жертвата може да не разбере за случилото се с месеци, докато при стандартно хакване това не е възможно.

Третият вариант за тотално изчезване на сайт от търсачките е с наказание от самия гугъл или друга търсачка. Това се случва при текстове, насаждащи омраза, дискриминация или подтикващи към насилие. Забраняват се също сайтове, обясняващи подробно как да се създаде бомба в домашни условия.

Най-честата причина за блок от търсачка е заради кражба на текст от друг сайт. В този случай жертвата на плагиатство докладва на гугъл, че негов текст е бил копиран в друг сайт и търсачката спира да го индексира за следващите 2 г. При повторен случай наказанието е двойно.

ДИМИТЪР МАРТИНОВ /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.09493
GBP GBP 1 2.35656
RON RON 10 3.93029
TRY TRY 100 5.34333
USD USD 1 1.88187