Още снимки:
test

Чавдар Парашкевов: Най-много дължа на моята първа учителка Анна Ковачева

29.06.2011 14.33

- Какво означава за артист от Вашия ранг да се връща в България и в родния град?
- Няма по-голяма тръпка от завръщането в родината. Винаги се вълнувам, когато се срещам отново с Варна, с приятелите и съучениците. Това са много специални моменти за мен.

- С концерта, който ще изнесете заедно с Боян Бъчваров в рамките на 85 ММФ „Варненско лято” (30 юни, 20.00 ч., ТМПЦ, Основна сцена) се завръщате по някакъв начин и към времето в Музикалното училище.
- Да, двамата сме завършили Музикалното училище „Добри Христов”, макар и в различни години. Познаваме се отдавна, но за пръв път ще свирим заедно. Много харесвам Боян като изпълнител - той е прекрасен пианист.

- Програмата на концерта, който ще изнесете, включва творби от различни композитори, но с отличаваща ги ярка емоционалност. Това ли търсехте?
- Да, емоционалността е съществен елемент от произведенията на Де Файя, Албенис, Сарасате, Паганини и останалите композитори, които ще представим. Искаме в този концерт да предложим на фестивалната публика във Варна красиви и виртуозни творби, каквито обича публиката навсякъде по света. Всъщност основната част от програмата присъства и в компактдиска, който пред време направих заедно с моята състудентка от Хюстън Наташа Кисленко. С нея се срещнахме години след като завършихме образованието си, тя пожела да види България и заедно направихме хубаво турне из страната, а тази есен ни предстои запис на още един компактдиск.

- Има ли в концерта произведение, което по някакъв начин е по-важно за Вас?
- Да. Това е Соната за цигулка и пиано в сол минор, опус 4 от Леонид Николаев. Създадена през 1902 г., неизпълнявана никога, сонатата така и щеше да си остане в забвение, ако Наташа не я беше открила преди време. Бяхме очаровани от красотата и силата на това произведение, на което направихме световна премиера и което ще представим и пред публиката във Варна. Да не пропусна и „Ръченица” от Панчо Владигеров. За мен е принцип във всеки мой концерт да свиря поне едно българско произведение. Това е начин не само да запозная слушателите по света с непознатата за тях българска музика, но и да идентифицирам себе си като българин.

- А как стана така, че вашият компактдиск „Moto Perpetuo” с творби от Владигеров, Големинов, Христосков летя на совалката „Атлантис” през 2009 г.?
- На един мой концерт в Хюстън се запознах с астронавта Майк Масимино, подарих му този диск и той толкова го хареса, че го взе със себе си на „Атлантис”. Знаете, че астронавтите имат право на много малко лични вещи, така че за мен бе голяма чест да присъствам като специален гост на старта на совалката, както и на всички, свързани с полета публични събития - получих и специална грамота. Сега преподавам цигулка на сина на Майк и продължаваме да бъдем близки приятели.

- Имате ли си друг „космически връх”?
- Да свиря така, че моята интерпретация да бъде призната за най-добрата.

- Какви уроци ви завещаха Вашите учители от Варна, Хюстън и Далас и дали ги преподавате сега и на Вашите студенти в Хюстън?
- От всеки преподавател съм научил много – така се получават натрупванията. Но най-много дължа на моята първа учителка Анна Ковачева от Музикалното училище. Тя ме изгради като личност и музикант и аз винаги се допитвам до нея, когато се връщам в България. И сега свирих пред нея. Ценя мнението й повече от всичко. Тя е изключителен педагог, който се отнася към всеки от учениците си според неговата индивидуалност. Такъв се опитвам и аз да бъда сега с моите възпитаници. Г-жа Ковачева ме научи и на най-важното – как да развия своята емоционалност така, че тя да се превърне в характерен белег на моя стил. На нея дължа и обучението си при Петър Христосков, написал най-трудните български произведения за цигулка – една истинска школа за виртуози.

- Концертирате в Европа, САЩ, Турция, преподавате, свирите и в оркестъра на една от най-големите опери в САЩ - Huston Grand Opera и Huston Ballet. Какви неща впечатляват един „глобален” българин?
- Операта навсякъде е най-високото и скъпо изкуство. В САЩ тя е на изключителна почит и въпреки високите цени на билетите - над 200 долара – оперните зали са пълни, генералните репетиции също се продават. За разлика от България, във всички американски училища всеки ученик изучава музика и свири на някакъв инструмент и това е единственият начин да се култивира познание и вкус към класическата музика, да се създава бъдещата оперна публика. Щастлив съм, че работя с всички големи диригенти на нашето време, както и със звезди като Рене Флеминг, Денис Грейвс, Брин Терфел и др. Мога дълго да разказвам... В Турция например ме изуми изключителното внимание към солиста – турската публика е най-тихата в света. По едно време дори се зачудих дали не съм останал сам в залата, още повече, че тяхната традиция изисква концертите да се провеждат при затъмнена зала.

- Какъв бихте искали да видите родния си град Варна като европейска столица на културата през 2019 година?
- С по-чисти улици, с нова и голяма концертна зала, с повече млада публика, с повече публика въобще.
-Ще разберем дали сте познали през 2019 година. Благодаря за интервюто.

Разговаря Виолета Тончева /ТМПЦ-Варна

Днес+

Коментирай статията

01.07.2011 19:25
гост
Виолета Тончена като стар журналист да беше сложила отгоре една визитна картичка на младежа. При ситуацията, в която се намира българската култура последните години, сигурно на пръсти се броят (за голямо съжаление) тези, които са чували името му. И е чудесно, разбира се, че Днес+ публикува това интервю.

Последни от Интервю
13:03
Александър Ненков: Опира до морал - ходене до магазин не изисква каране в насрещното
22 ноември 2018 г.
16:11
Явор Нотев: За адвокатските си услуги получавам хонорари
11 ноември 2018 г.
09:10
Шкумбата: За пръв път като срещнах Любо Ганев, разбиваше през нощта вратата на къщата си с чук
09 ноември 2018 г.
19:20
Родителите на недоносени бебета трябва да вярват в децата си
04 ноември 2018 г.
12:28
Веселин Атанасов: В системата „Зелена карта“ се наблюдават огромни злоупотреби
09:33
Възможни ли са фалшиви новини, ако няма фалшива политика?
28 октомври 2018 г.
18:55
С милиони долари изкушавали Сергей Антонов и офицери от ДС, за да свидетелстват за „българска следа”
04 октомври 2018 г.
08:41
Застрахователите искат участие при изготвяне на новия договор в здравеопазването
24 септември 2018 г.
10:48
Смартфоните не означават цифрова грамотност
16 септември 2018 г.
11:27
Проф. Иво Петров: Най-новите методи подобряват прогнозата при инсулт на 90%
07 септември 2018 г.
11:11
Шофьорът на автобуса не помни нищо от катастрофата в Своге. Казва, че завил наляво, а не надясно
26 август 2018 г.
16:27
Александър Сано: Шофирането не е ала-бала, а е отговорност
28 юли 2018 г.
09:06
Проф. Николай Овчаров: С правилна политика общините могат да печелят от туризъм
16 юли 2018 г.
09:43
Огнян Златев: Нужно е решение за миграцията и за бюджета на ЕС преди европейските избори
13 юли 2018 г.
16:36
Д-р Елица Димова: Розетата не трябва да се използва като политически символ
05 юли 2018 г.
14:28
Проф. Георги Чобанов: Пътят на розата е българската отсечка от Модерния път на коприната
29 юни 2018 г.
10:06
Осман Октай: Призивът на ислямските терористи „Аллах акбар” вече е превзел кемалистка Турция
24 юни 2018 г.
08:56
Александър Кашъмов: GDPR не следва да бъде механизъм за репресия върху медиите
10 юни 2018 г.
09:18
Проф. Мария Славова: Бъдещето на дигиталната икономика е в образоването на учителите
24 май 2018 г.
08:58
Красимир Вълчев: Грешка е, че подвеждаща задача е в банката с въпроси за зрелостния изпит
08:54
Марин Марковски: Съдът беше тенденциозен по делото Йончева-Борисов
19 май 2018 г.
10:22
Йоханес Хан: Западните Балкани имат европейска перспектива
05 май 2018 г.
13:10
Членството в Еврозоната ще оскъпи живота с 2-3 стотинки
03 май 2018 г.
09:24
Таско Ерменков: Държавата трябва да бъде водеща при изграждането на АЕЦ „Белене“
01 май 2018 г.
15:13
Доц. Атанас Шопов: Априлското въстание ни направи политически субект на европейската карта

Най-четени от Интервю

Избор на редактора