Спомен отпреди 80 години: Открит е железният мост във Варна
Варна<+> 28.05.2019 12:35
На 28 май 1939 г., след двугодишен строеж, тържествено е открит първият железен мост с подвижна конструкция, свързващ Варна с днешния квартал „Аспарухово“.
При откриването слово произнася главният директор на Българските държавни железници инженер Б. Колчев, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са министри и политически дейци, припомнят от Военноморския музей в морската столица.
Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Започнат още през май 1937 г., железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.
Подвижната част, т. нар. клапа, се повдига само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.
Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски кораб „Павел Постишев“ се блъсва в него и го поврежда. Мостът съществува и днес, но вече без повдигащата се средна секция, и все още осъществява връзката по суша между град Варна и островната зона. /dariknews.bg
При откриването слово произнася главният директор на Българските държавни железници инженер Б. Колчев, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са министри и политически дейци, припомнят от Военноморския музей в морската столица.
Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Започнат още през май 1937 г., железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.
Подвижната част, т. нар. клапа, се повдига само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.
Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски кораб „Павел Постишев“ се блъсва в него и го поврежда. Мостът съществува и днес, но вече без повдигащата се средна секция, и все още осъществява връзката по суша между град Варна и островната зона. /dariknews.bg
CHF
|
1 | 2.09943 |
GBP
|
1 | 2.22077 |
RON
|
10 | 3.84627 |
TRY
|
100 | 4.02621 |
USD
|
1 | 1.69586 |
Последни новини
- 20:54 Жестоко убийство в София: Жена беше пребита до смърт
- 20:06 Хороскоп за петък, 7 ноември 2025 г.
- 19:35 65-годишна жена нападна мъж в дома му в Ботевград, опита се да го удуши и го ограби
- 19:27 Рестарт на делото за смъртта на Марадона
- 19:19 Археолози разкриват едно от най-значимите духовни средища по Южното Черноморие
- 19:12 Нова Зеландия планира да изпрати в космоса свои сателити
- 19:04 Сам Смит: Направих си липосукция на 13 години, защото бях брутално тормозен заради теглото си
- 18:56 Хванаха рецидивист да се представя с чужд паспорт на летището в София