Спомен отпреди 80 години: Открит е железният мост във Варна
Варна<+> 28.05.2019 12:35
На 28 май 1939 г., след двугодишен строеж, тържествено е открит първият железен мост с подвижна конструкция, свързващ Варна с днешния квартал „Аспарухово“.
При откриването слово произнася главният директор на Българските държавни железници инженер Б. Колчев, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са министри и политически дейци, припомнят от Военноморския музей в морската столица.
Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Започнат още през май 1937 г., железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.
Подвижната част, т. нар. клапа, се повдига само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.
Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски кораб „Павел Постишев“ се блъсва в него и го поврежда. Мостът съществува и днес, но вече без повдигащата се средна секция, и все още осъществява връзката по суша между град Варна и островната зона. /dariknews.bg
При откриването слово произнася главният директор на Българските държавни железници инженер Б. Колчев, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са министри и политически дейци, припомнят от Военноморския музей в морската столица.
Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Започнат още през май 1937 г., железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.
Подвижната част, т. нар. клапа, се повдига само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.
Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски кораб „Павел Постишев“ се блъсва в него и го поврежда. Мостът съществува и днес, но вече без повдигащата се средна секция, и все още осъществява връзката по суша между град Варна и островната зона. /dariknews.bg
![]() |
1 | 2.09493 |
![]() |
1 | 2.25951 |
![]() |
10 | 3.86306 |
![]() |
100 | 4.01142 |
![]() |
1 | 1.6565 |
Последни новини
- 21:11 Хороскоп за четвъртък, 18 септември 2025 г.
- 21:09 Лавров: Киев се опитва да саботира политическите усилия на САЩ за решаване на конфликта в Украйна
- 21:05 Чарлз III разговаря с Тръмп в двореца "Уиндзор", историческата официална визита започна
- 21:01 Теменужка Петкова: Асен Василев да не забравя, че през 2025-а плащаме негови стари сметки!
- 19:34 Турция въвежда задължителни психотестове преди сключване на брак
- 19:27 Хърватия вече има първата плаваща аптека
- 19:21 Лебедев: Руските сили нанесоха удар по завод, произвеждащ системи за насочване на ракети за ВСУ
- 19:13 Фридрих Мерц пред Бундестага: Путин изпитва търпимостта ни