Героят Нико докосна голямата мечта след 15 години и 239 старта

Спорт 07.07.2025 18:09 Снимка: ДНЕС+

Героят Нико докосна голямата мечта след 15 години и 239 старта

Героят от неделното състезание на "Силвърстоун" е Нико Хулкенберг

В дъждовния неделен следобед в Лондон, отборът на "Макларън" спечели двойна победа на "Силвърстоун", а фактът, че първи финалната линия премина Ландо Норис направи празненствата за всички британски фенове пълни.

Последният домашен триумф на "Макларън" бе през 2008-а, когато Люис Хамилтън спечели първата си от общо девет победи на "Силвърстоун".

Последният пък двоен триумф за този легендарен отбор бе преди 25 години, когато отново британец в лицето на Дейвид Култрард прекоси финала първи, а зад него бе съотборникът му Мика Хакинен.

Но на фона на тази британска радост, тема №1 след хаотичното дъждовно състезание продължава да е Нико Хулкенберг - ветеранът, който след 15 сезона в този спорт най-сетне стъпи на подиума.

Пилотът, който след по-малко от месец ще навърши 38 години, се нуждаеше от невероятните 239 състезания, за да успее да се качи на подиума на Формула 1. Стори го с болида на "Заубер".

Снимка: Getty images

Разбира се, целият хаос на пистата, многото отпадания и грешки подпомогнаха Хюлкенберг, но дозата шанс едва ли има особено значение за немския пилот, който празнуваше с механиците си сякаш е спечелил световната титла.

И всичко това е обяснимо, защото след 238 състезания без подиум, качването в челната тройка, при това на "Силвърстоун" си е голям успех.

Още по-невероятното е, че Нико Хулкенберг стартира вчерашното състезание от предпоследната 19-а позиция. Реално дори шансовете му за точки бяха минимални, а какво да кажем пък за подиум.

Не е случайно, че някои анализатори вероятно водени от емоциите, определят подиума на Хулкенберг като един от най-невероятните в цялата история на този спорт.

До вчера завършилият на последно място в генералното класиране през миналия сезон Хулкенберг бе най-опитният пилот без подиум в цялата 75-годишна на Формула 1.

Нито веднъж в историята пилот не бе направил 238 състезание без класиране сред първите трима. Наистина дълги и болезнени години на чакане, които официално приключиха.

Любопитното е, че Нико Хулкенберг бе притежател на това неприятно постижение вече осма година. Още през 2017-а, когато навъртя 129 състезания без подиум той оглави тази класация, в която с всеки следващ старт увеличаваше рекорда. Трябваше да имат точно 110 състезания от онзи момент, за видим германеца сред първите трима.

Едва ли самият той е вярвал, че ще трябва да чака повече от 15 години на 14 март 2010-а, когато тогава като млад пилот в отбора на "Уилямс", Хулкенберг застана на старта на дебютното си състезание - Гран при на Бахрейн и завърши 14-и.

По-малко от месец по-късно той завърши 10-и в Малайзия и регистрира първата си точка от общо 593 до вчера, но подиумът така и не идваше.

В кариерата си след "Уилямс" Нико премина през "Форс Индия", "Заубер", отново "Форс Индия", "Рено", "Рейдинг Пойнт", "Астън Мартин", Хаас", за да се озове отново в "Заубер" и да сбъдне голямата си мечта.

За тези 15 години той имаше някои пети и шести места, включително и три четвърти позиции, но така и не достигаше до подиума. Имаше и дълги периоди, в които той бе резервен пилот и не получаваше място в някой от болидите, но не се отказа и почти на 38 все още е част от Формула 1.

През 2012-а той остана на по-малко от две секунди зад третия Кими Райконен на легендарната "Спа" в Белгия, а година по-късно бе четвърти и в Южна Корея, този път на огромно изоставане зад третия Ромейн Грожан.

Последното му четвърто място отново бе на "Спа" през 2016-а.

"Усещането е нвероятно. Чаках го доста дълго време, но в нито един момент не съм спрял да вярвам, че мога да го сторя.

Какво състезание. От на практика последната позиция аз достигнах до подиума. Сюреалиситчно е, ако трябва да бъда честен. Не знам как тозно се случи всичко, авно обстоятелствата се наредиха в моя полза", заяви той.

Снимка: Getty images
CHF CHF 1 2.09269
GBP GBP 1 2.26763
RON RON 10 3.86688
TRY TRY 100 4.17071
USD USD 1 1.66213