"Зловещият" Мимас - спътникът на Сатурн, крие океан под повърхността

Наука 08.02.2024 10:16 Снимка: ДНЕС+

"Зловещият" Мимас - спътникът на Сатурн, крие океан под повърхността

Сатурновата луна Мимас, оприличавана на Звездата на смъртта от "Междузвездни войни", има океан, скрит под ледената и осеяна с кратери повърхност, съобщиха Ройтерс и АФП.

Астрономи установиха по данни от апарата "Касини" за въртенето и орбитата на Мимас, че под ледената обвивка, която е с дебелина 20 - 30 км, има океан с течна вода. Този океан изглежда се е образувал неотдавна по космически стандарти - преди по-малко от 25 милиона години, а най-вероятно преди 5 до 15 милиона години.

Това откритие прави Мимас интересно място за изследване на условия, които могат да доведат до възникване на живот.

"На пръв поглед това е най-невероятното място в Слънчевата система за съществуване на течна вода", казва астрономът Валери Леней, ръководител на изследването, статия за което е публикувана в сп. "Нейчър". "Изглежда стара и неактивна, с много кратери. Нищо не издава съществуването на океан".

Мимас стана най-малкият от петте естествени спътници в Слънчевата система, за които са открити доказателства за съществуване на океан под повърхността. Останалите са Енцелад и Титан от системата на Сатурн и юпитеровите луни Европа и Ганимед.

Има също предположения за съществуване на океани на няколко други луни, сред които е юпитеровата Калисто.

"Касини" изследва 13 години Сатурн и спътниците му до 2017 г. Тогава наблюденията на повърхността не даваха информация за скрит океан.

Мимас е седмата по големина луна на Сатурн. Планетата има повече от 100 естествени спътници. Най-големият от тях - Титан, задминава по големина планетата Меркурий, а най-малките са колкото жилищен блок. Мимас е със среден диаметър 400 км. Най-емблематичната му характеристика е огромният кратер Хершел, заради който оприличават Мимас на "Звездата на смъртта".

TRY TRY 100 5.61962