Японски учени разкриват още една от тайните на стареенето

Наука 09.01.2024 17:31 Снимка: ДНЕС+

Японски учени разкриват още една от тайните на стареенето

Стареенето е неизбежен процес, но с помощта на науката и новите открития можем поне до известна степен да го забавим. За целта е важно да има достатъчно познания както какво го предизвиква, така и какво може да предпази клетките в организма от дегенеративните процеси.

Наскоро японски учени достигнаха до ново важно откритие. Те идентифицираха специфичен протеин, който играе важна роля в субклетъчните структури и има протективно действие срещу стареене и различни заболявания, които са свързани с него. И се смята, че това може да промени изцяло начина на лечение на този тип болести.

Въпросният протеин учените от Университета в Осака наричат HKDC1. Той спомага за изчистването на уредените органели - части от клетките, които изпълняват важни задачи и са от ключово значение за нейното функциониране. Такива са например митохондриите и лизозомите. Те съответно помагат за производството на енергия в клетките и ги поддържат в най-добрата им форма.

Снимка 648395

Източник: iStock

Вредата върху тези органели може да бъде причинена от различни заболявания, които се диагностицират с напредване на възрастта - като деменция, болест на Алцхаймер, амиотрофична латерална склероза и други. А функцията на протеина HKDC1 е да ги предпазва от всички тези дегенеративнии промени, които настъпват в тях.

Този ефект е на лице, защото протеинът ефективно предотвратява клетъчното стареене - процес, при който клетките спират да се делят. Това може да попречи на развитието на онкологични заболявания например, но пък води и до влошаване на функционирането на клетките.

И когато се противодейства на стареенето на клетките, това забавя стареенето на организма като цяло. Процесът на клетъчно делене се свързва с развитието на редица невродегенеративни и сърдечно-съдови заболявания, както и със състояния като фиброза и други.

Снимка 648396

Източник: iStock

Така въпросният протеин може да се каже, че предпазва от развитието на всички тези заболявания чрез влиянието си върху процеса на клетъчно стареене. В изследването се споменава конкретно и че HKDC1 може да има протективна функция срещу развитието на рак на черния дроб и белите дробове. Затова учените са обнадеждени, че откритието им може да доведе до създаването на нов тип медикаментозни терапии за различни заболявания, свързани с напредването на възрастта, пише Euronews.

А ето и на какво точно се дължи ефектът на открития протеин. Митохондриите създават енергия за клетките. Когато те сa повредени, трябва да бъдат отстранени, за дa може клетката да продължи да съществува и функционира и за да не се повяват невродегенеративни заболявания. Това премахване се случва чрез процесия, наречен митофагия, който зависи от други два протеина.

Сега учените са открили, че въпросният HKDC1 си взаимодейства с друг протеин, наречен TFEB, и това взаимодействие е ключово за навременното и ефективно елиминиранe на увредените митохондрии. Освен това протеинът допринася за възстановяването на лизизомната функция, както и за връзката между лизозомите и митохондриите, което прави клетката здрава и правилно функционираща. И така процесите, свързани със стареенето, се забавят./lifestyle.bg