Влошаването на слуха може да е признак за деменция

Наука 27.07.2021 12:20 Снимка: ДНЕС+

Влошаването на слуха може да е признак за деменция

Учени от университета в Оксфорд откриха връзка между влошаването на слуха и развитието на деменция, пише в изследване, публикувано в списание „Alzheimer's & Dementia“.

В проучването са участвали над 80 000 човека на възраст над 60 години.

Според получените данни, хората, които имат проблеми със слуха в шумна среда, са по-силно предразположени към развитие на деменция в по-напредвала възраст.

Авторът на проучването - епидемиологът Томас Литълджоунс, смята, че това откритие ще даде възможност лекарите да предупреждават самите пациенти и техните близки за появата на заболяването, още преди да е почнало да прогресира.

За нуждите на изследването е използвана информация от британската биобанка – изследователска база данни, създадена за установяването на връзки между генетиката, фактора околна среда и здравословното състояние на населението на Великобритания.

Учените са проучили риска от развитие на деменция за групи от над 82 000 жени и мъже на възраст над 60 години, като е тествана способността им да различат фрагменти от речта в шумна среда.

Резултатите показали, че 1 285 човека са развили деменция около 11 години след проучването.

„При участниците с лош слух рискът от развитие на деменция беше почти два пъти по-висок, отколкото при хора с добър слух“, поясни Литълджоунс.

Отбелязва се, че това не е първото проучване, в което е открита връзка между влошаването на слуха и деменцията, но според учените, то е едно от първите, изучаващи риска от развитието на деменция и слуховите способности при човека./БГНЕС