Учени установиха как замърсяването на въздуха води до рак

Наука 13.09.2022 10:04 Снимка: ДНЕС+

Учени установиха как замърсяването на въздуха води до рак

Изследователи твърдят, че са разгадали как замърсяването на въздуха води до рак, в откритие, което напълно трансформира нашето разбиране за това как възникват туморите, пише Би Би Си, цитирани от "Дневник".

Екип от Института "Франсис Крик" в Лондон показа, че вместо да причинява увреждане, замърсяването на въздуха събужда стари увредени клетки.

Един от водещите световни експерти, проф. Чарлс Суонтън, настоя, че пробивът бележи "нова епоха".

А сега може да е възможно да се разработят лекарства, които спират образуването на рак.

Откритията биха могли да обяснят как стотици вещества, причиняващи рак, действат върху тялото.

Класическият възглед за рака започва със здрава клетка. Тя придобива все повече и повече мутации в генетичния си код, или ДНК, докато достигне повратна точка. След това се превръща в рак и расте неконтролируемо.

Ала има проблеми с тази идея: ракови мутации са откривани в привидно здрави тъкани, а много вещества, за които е известно, че причиняват рак - включително замърсяването на въздуха - изглежда не увреждат ДНК на хората.

Изследователите, които също така работят в University College в Лондон, представиха доказателства за различна идея. Увреждането вече е налице в ДНК на нашата клетка, получено, докато растем и остаряваме, но нещо трябва да дръпне спусъка, което всъщност я прави ракова.

Откритието е дошло от проучване защо непушачи получават рак на белия дроб. Преобладаващата част от раковите заболявания на белите дробове са причинени от тютюнопушене, но все пак един от 10 случая в Обединеното кралство се дължи на замърсяването на въздуха.

Учените от Института "Франсис Крик" са се фокусирали върху форма на замърсяване, наречена прахови частици 2.5 (известни като PM2.5), които са много по-малки от диаметъра на човешки косъм.

Чрез поредица от подробни експерименти с хора и животни те показаха:

• Места с по-високи нива на замърсяване на въздуха са имали повече случаи на рак на белитедробове, които не са причинени от тютюнопушене;
  • Вдишването на PM2.5 води до освобождаване на химическо вещество - интерлевкин-1-бета - в белите дробове;
  • Това причинява възпаление и активира клетките в белите дробове, за да помогне за възстановяването на всякакво увреждане;
  • Но около една на всеки 600 000 клетки в белите дробове на 50-годишен човек вече съдържа потенциално ракови мутации;
  • Те са придобити с напредването на възрастта, но изглеждат напълно здрави, докато не се активират от химическото вещество и не станат ракови.

Най-важното е, че изследователите са успели да спрат образуването на рак при мишки, изложени на мръсен въздух, използвайки лекарство, което блокира тревожния сигнал.

Резултатите са двоен пробив както за разбирането на въздействието на замърсяването на въздуха, така и за основните принципи за това как се разболяваме от рак.

Д-р Емилия Лим, един от изследователите, уточнява, че хора, които никога не са пушили, но са развили рак на белия дроб, често нямали представа защо.

"Да им дадем някакви упътвания за това как това може да работи е наистина, наистина важно", подчертава тя и допълва: "Това е изключително важно - 99% от хората по света живеят на места, където замърсяването на въздуха надвишава насоките на СЗО, тъй че то действително засяга всички нас."

Преосмисляне на рака

Но резултатите също така са показали, че мутациите сами по себе си невинаги са достатъчни, за да причинят рак. Може да му е необходима допълнителен елемент.

Проф. Суонтън изтъква, че това е най-вълнуващото откритие, до което е достигала неговата лаборатория, тъй като то "всъщност преосмисля нашето разбиране за това как започват туморите". Той увери, че това ще доведе до "нова епоха" на молекулярна превенция на рака.

Идеята да вземете хапче против рак, ако живеете в силно замърсен район, не е напълно фантастична.

Лекари вече са изпробвали интерлевкин-1-бета лекарство при сърдечно-съдови заболявания и напълно случайно са открили, че намаляват риска от рак на белия дроб.

Любопитно е, че идеята, че мутиралата ДНК не е достатъчна и ракът се нуждае от друг стимул, за да расте, е предложена за първи път от учения Исак Беренблум през 1947 г. "Философски погледнато, това е завладяващо. Тези невероятни биолози са свършили тази работа преди 75 години и тя до голяма степен е пренебрегната", коментира д-р Лим.

Мишел Мичъл, главен изпълнителен директор на британската независима организация за изследване на рака Cancer Research UK, подчерта, че "пушенето остава най-голямата причина за рак на белия дроб". Ала тя добави: "Науката, която отнема години усърдна работа, променя нашето мислене за това как се развива ракът. Сега имаме много по-добро разбиране за движещите сили зад рака на белия дроб."