Учени поставят под въпрос "странни" данни в изпитанието на COVID-19 ваксината на Русия

Наука 10.09.2020 16:08 Снимка: ДНЕС+

Група учени поставиха под съмнение надеждността на данните, публикувани от руските епидемиолози за ранни клинични изпитания на тяхната ваксина срещу новия коронавирус "Спутник V", като един от тях заяви пред CNBC, че Русия трябва да обясни и изясни резултатите си.

В отворено писмо до редактора на медицинското списание The Lancet, в което руският изследователски институт по епидемиология и микробиология "Гамалея" публикува резултатите от ранните етапи от изпитанията на ваксината си срещу коронавирус миналия петък, група учени изтъкнаха, че данните са непълни и показвали някои " неправдоподобни модели".

Те казаха, че резултатите показвали, че за групи участници са докладвани идентични нива на антитела в различни точки от проучването. До момента има 27 подписали писмото - предимно учени от Европа, но също включително и няколко от САЩ и Азия.

"Има няколко модела данни, които се появяват многократно за докладваните експерименти", се казва в отвореното писмо и се допълва: "На основата на прости вероятностни оценки фактът, че се наблюдават толкова много точки от данни, запазени сред различните експерименти, е малко вероятен."

Учените също така са били обезпокоени от липсата на оригинални числови данни, представени в The Lancet, заявявайки, че "не могат да се направят окончателни заключения относно надеждността на представените данни, особено по отношение на регистрираните очевидни дублирания".

"Макар и потенциално да представлява голям интерес, изследването, описано в статията, публикувана от Lancet, представя няколко различни точки на безпокойство", посочва Енрико Бучи, професор в Университета Темпъл в САЩ. Бучи е и един от оригиналните автори и подписали отвореното писмо до редактора на The Lancet.

Обяснявайки своите и на подписалите свои колеги опасения, Бучи каза пред CNBC, че "като група учени смятаме, че публикуваните данни далеч не са пълни".

"В този момент имам нужда от обяснение и се нуждаем от разяснения, списъкът с подписалите се имаме нужда и искаме разяснение ... Въпросът тук е, че има липсващи данни и странни модели данни. Не можем да стигнем до заключение относно тази ваксина, без да имаме пълен достъп до данните", коментира Бучи.

Институтът "Гамалея" не е коментирал по темата, след като от CNBC са се свързали с тях. По-рано обаче той отхвърли критиката срещу ваксината си, като Денис Логунов, заместник-директор на института, излезе с изявление, в което заяви, че "публикуваните резултати са автентични и точни и са разгледани от петима рецензенти в The Lancet".

Казвайки, че е необичайно да не бъдат представени пълните данни от клинични изпитания, Бучи направи сравнението с публикуването на резултатите от ранните етапи на клиничните изпитания на ваксината на фармацевтичната компания AstraZeneca и Оксфордския университет. В този случай, каза той, авторите на изследването предоставиха 128 страници допълнителен материал за проверка от специалисти. "Ако сравните двете (проучвания)... можете да видите, че нещо липсва в руското изследване."

Бучи каза, че липсата на пълни данни е "плод на бързането да се публикуват важни неща", добавяйки, че "по целия свят се оказва ненужен натиск върху учените и върху клиницистите да предадат това, което правят преди. те са готови. "

Давайки още един пример за необясними резултати, Bucci каза, че част от изследването изглежда показва различни имунни клетки, произвеждащи идентични отговори при група индивиди. "Има два различни вида имунни клетки, CD4 и CD8, а девет от девет са точно или много сходни стойности за CD4 и CD8 клетки. Това са напълно несвързани клетки, как е възможно да имате девет души, които имат абсолютно еднакъв брой CD4 и CD8? "

Bucci каза, че The Lancet сега е помолил авторите на руското проучване да отговорят на опасенията, повдигнати от подписалите го страни. CNBC се свърза със списанието за допълнителни коментари и очаква отговор.

Ваксината "Sputnik V" получи регулаторно одобрение от Москва през август, което я направи първата в света, която получи зелена светлина въпреки опасенията на здравните служители, че ваксината все още не е преминала през мащабни изпитвания фаза III или е имала резултатите са рецензирани. Русия отхвърли критиките към своята ваксина, като заяви, че е безопасна и ефективна. В края на август Логунов от Гамалея заяви, че по-нататъшно изпитание на ваксината ще включва 40 000 участници./news.bg