По какво си приличат хората и октоподите

Наука 09.12.2022 11:53 Снимка: ДНЕС+

По какво си приличат хората и октоподите

Че октоподите са умни същества със сложна интелигентност, за учените не е тайна. Ново тяхно откритие обаче доказва по какво ние, хората, си приличаме с тях, октоподите.

Оказва се, че октоподите имат гени за интелигентност, каквито имат и хората. Това може да бъде обяснение и за забележителната интелигентност на животните. Всъщност учените откриват така наречените транспозони - гени, които съставляват 45 % от човешкия геном, при два вида октоподи - Octopus vulgaris и Octopus bimaculoides.

Въпросните транспозони, оказва се, са елементи, активни във вертикалния дял на октоподите. Тома е мозъчна секция при октоподите, която е особено съществена за процеса на учене и е функционално аналогична на човешкия хипокампус.

В проучването си учените откриват значителна активност в области на мозъка на октоподите, свързани с поведенческата пластичност и по-точно - как организмите променят поведението си в отговор на различни стимули.

Снимка 598320

Въпреки че октоподите нямат връзка с гръбначните животни, те все пак демонстрират поведенческа и невронна пластичност, подобна на тази на гръбначните.

"Тези животни, подобно на бозайниците, имат способността да се адаптират непрекъснато и да решават проблеми", споделят учените. А това тяхно наблюдение е ценно и дори може да бъде считано за доказателство, което подсказва за приликата между октоподите и хората. А именно - тя може да е на генетично ниво.

Това също така дава надежди за бъдещи изследвания на интелигентността и как тя се развива и варира между индивидите в рамките на един вид