Пчелната отрова, ракът на гърдата и може ли да действа като лекарство срещу заболяването

Наука 13.09.2020 09:36 Снимка: ДНЕС+

Ракът на гърдата е най-разпространеното и едно от най-смъртоносните онкологични заболявания в световен мащаб. Диагностициран в ранен стадий, той е напълно лечим, а усилията на лекари и изследователи в търсенето на алтернативни и щадящи терапии не спират.

Така се стига и до откритието на австралийски учени от Harry Perkins Institute of Medical Research. Те установяват, че пчелната отрова е способна да унищожава агресивни клетки на два вида труднолечим рак на гърдата в лабораторни условия. Този ефект се дължи на специално съединение в нея, наречено метилин. А екстрактът от медоносни пчели е най-ефикасен.

Една доза от отровата убива раковите клетки в рамките на един час с минимално увреждане на другите клетки. Но токсичността за организма се увеличава с увеличаване на дозата.

Мелитинът се среща естествено в отровата на пчелите, но може да се произвежда и синтетично. Той е ефективен за спиране или забавяне на растежа и деленето на раковите клетки.

Този резултат идва на фона на предишни изследвания, които установяват, че пчелната отрова е ефикасна и срещу други видове меланома.

Учените определят откритието като вълнуващо, защото хиляди химични съединения борят ракови клетки в лабораторни условия, но много малко от тях могат реално да се използват при лечение на хора. Все пак, необходими са още допълнителни тестове, за да започне тази терапия да се прилага на практика, пише BBC./lifestyle.bg