Миризмите се свеждат до 10 групи
Наука 29.09.2013 09:12
Миризмите, които човешкото обоняние различава, могат да бъдат “сортирани” в 10 категории, твърдят американски учени. Проф. Джейсън Кастро от колежа “Бейтс” и проф. Чакра Ченубхотла от университета в Питсбърг, са използвали компютризирана техника, за да сведат множеството различни миризми до техните основни същности.
Двамата са изпробвали 144 различни аромата и са открили, че те могат да бъдат групирани в 10 категории:
1. Благоуханно
2. Дървесно-смолисто
3. Плодово (нецитрусово)
4. Химикал
5. Ментово/остро ментово
6. Сладко
7. Пуканки
8. Лимон
9. Пикантно-лютиво
10. Гниещо-зловонно
Констатациите на учените са спорни - някои от тези миризми имат хиляди разновидности и мутации. Но Кастро обяснява така своя подход: “Тези 10 основни групи отразяват същностни черти на света, който ни заобикаля - опасност, храна и пр. Ако познаваш тези основни категории, тогава можеш да мислиш и как да имитираш или да създаваш съответните миризми. Все още не сме стигнали дотам да предсказваме каква ще бъде една миризма , изхождайки от химическия състав, но се надяваме да успеем и в това.”
Научният му екип смята, че тази теория трябва да бъде изпитана и при по-сложни аромати като парфюмите и всекидневните миризми. Всъщност всяка естествена миризма е сложна смес от 10-те различни категории, твърдят учените.
Друг експерт в науката за миризмите и ароматите - Тим Джекъб от университета в Кардиф, Великобритания, се връща към по-стара теория за миризмите от 50-те години на Джон Ъмур, който още тогава ги е разделил на 7 категории въз основа на формата и обема на съставните им молекули.
Впоследствие неговата теория бе отхвърлена от колеги с аргумента, че не е подкрепена с достатъчно доказателства, но послужи като основа за плодотворни разсъждения по въпроса.
И ето че сега екипът на Кастро се връща към същата методология. Въпросът е съществен, защото ще открие път за “дисекция” на различните аромати и способността на човека да ги усеща, имитира и да ги комбинира по изкуствен начин. Въпросът е колкото химико-физичен, толкова и медицинско-физиологичен. Но той има и силен комерсиален аспект, защото разкрива нови насоки в развитието на могъщата козметична индустрия, в която парфюмите и дезодорантите заемат ключово място. /24chasa.bg
Двамата са изпробвали 144 различни аромата и са открили, че те могат да бъдат групирани в 10 категории:
1. Благоуханно
2. Дървесно-смолисто
3. Плодово (нецитрусово)
4. Химикал
5. Ментово/остро ментово
6. Сладко
7. Пуканки
8. Лимон
9. Пикантно-лютиво
10. Гниещо-зловонно
Констатациите на учените са спорни - някои от тези миризми имат хиляди разновидности и мутации. Но Кастро обяснява така своя подход: “Тези 10 основни групи отразяват същностни черти на света, който ни заобикаля - опасност, храна и пр. Ако познаваш тези основни категории, тогава можеш да мислиш и как да имитираш или да създаваш съответните миризми. Все още не сме стигнали дотам да предсказваме каква ще бъде една миризма , изхождайки от химическия състав, но се надяваме да успеем и в това.”
Научният му екип смята, че тази теория трябва да бъде изпитана и при по-сложни аромати като парфюмите и всекидневните миризми. Всъщност всяка естествена миризма е сложна смес от 10-те различни категории, твърдят учените.
Друг експерт в науката за миризмите и ароматите - Тим Джекъб от университета в Кардиф, Великобритания, се връща към по-стара теория за миризмите от 50-те години на Джон Ъмур, който още тогава ги е разделил на 7 категории въз основа на формата и обема на съставните им молекули.
Впоследствие неговата теория бе отхвърлена от колеги с аргумента, че не е подкрепена с достатъчно доказателства, но послужи като основа за плодотворни разсъждения по въпроса.
И ето че сега екипът на Кастро се връща към същата методология. Въпросът е съществен, защото ще открие път за “дисекция” на различните аромати и способността на човека да ги усеща, имитира и да ги комбинира по изкуствен начин. Въпросът е колкото химико-физичен, толкова и медицинско-физиологичен. Но той има и силен комерсиален аспект, защото разкрива нови насоки в развитието на могъщата козметична индустрия, в която парфюмите и дезодорантите заемат ключово място. /24chasa.bg
![]() |
1 | 2.09314 |
![]() |
1 | 2.24705 |
![]() |
10 | 3.85484 |
![]() |
100 | 4.15759 |
![]() |
1 | 1.69116 |
Последни новини
- 10:07 Япония обнови температурния си рекорд за цялата история на измерванията
- 09:59 Митрофанова: Отказът на София да купува руски газ създаде рискове за българската икономика
- 09:51 Увеличават се жертвите на глада в Газа
- 09:44 След кражба на проводници: Започна ремонт на контактната жп мрежа между Казичене и Столник
- 09:36 Тръмп: Ще увеличим значително митата за Индия заради покупките на руски петрол
- 09:28 Зеленски от фронта в Харковска област: За Русия се бият наемници от Азия и Африка
- 09:25 Омбудсманът Велислава Делчева: Над 173 000 души у нас нямат достъп до питейна вода
- 09:21 Паника и евакуация заради пожар на релсите в Ню Йорк, 9 души са били хоспитализирани (ВИДЕО)