Гигантска космическа структура влиза в противоречие с постулатите на физиката

Наука 15.01.2024 17:25 Снимка: ДНЕС+

Гигантска космическа структура влиза в противоречие с постулатите на физиката

На около девет милиарда светлинни години от Земята се намира обект, който противоречи на съвременните схващания във физиката. Структурата се нарича "Големият пръстен" и се простира в диаметър от 1,3 милиарда светлинни години. За да сравним мащабите: най-голямата галактика, която сме открили до момента е с диаметър от "едва" 16 милиона светлинни години.

Обектът е толкова огромен, че заема над 1% от цялата Вселена, която наблюдаваме в наши дни. Съществуването му би следвало да е невъзможно, защото противоречи на физичните закони, пише в. "Гардиън".

Алексия Лопес, астроном от Университета на Централен Ланкашър в Англия, откри по-рано още по-голяма космическа мегаструктура, наречена "Гигантската дъга". Ученият е и зад най-новите изследвания на "Големия пръстен". "Настоящите космологични теории не ни дават основание да смятаме, че е възможно съществуването на структури от такъв мащаб", каза Лопес пред The Guardian. Противно на очакванията, обаче, се оказва, че те не само се срещат, а се срещат и доста често.Например, т.нар. "Велика стена Херкулес-Корона Бореалис" представлява галактичен суперкуп, за който се смята, че е с диаметър 10 милиарда светлинни години.

Защо тези мегаструктури са толкова значими?

Те се противопоставят на това, което е известно като космологичен принцип. Той твърди, че вселената в голям мащаб трябва да бъде хомогенна. Представете си да гледате огромен, неподвижен океан от разстояние: във всички посоки има само вода. От тук следва, че не трябва да съществуват обекти, по-големи от 1,2 милиарда светлинни години, защото, наред с някои други причини, Вселената просто не е достатъчно стара, за да е било възможно те да се образуват.

Само по себе си това откритие няма да е достатъчно, за да преобърне нашето разбиране за космологията, както я познаваме, но Лопес вярва, че астрономите не могат да игнорират завинаги последиците от тези мегаструктури.

"Тези странности продължават да се замитат под килима, но колкото повече откриваме, ще трябва да се изправим лице в лице с факта, че може би нашият стандартен модел се нуждае от преосмисляне", казва Лопес