Електромобилите - бъдещето за автомобилостроенето и в България
Наука 05.08.2010 20:11
Тест-драйв на електромобили, разработени от български фирми, се проведе в Албена. Атрактивната проява бе в рамките на проект “Аутоклъстер”.
Електромобилите все повече навлизат в живота ни. В България има електромобилен клъстер, със седалище в София. В търсене на развитие по темата се оказва, че трябва първо да се развие инфраструктурата – къде ще се зареждат електромобилите. Това е едно от условията, за да могат да станат част от битието ни, каза доц. Николай Маджаров от Техническия университет във Варна.
Трябва да се регламентират и техническите пунктове, където ще се извършват прегледите. Затова трябва да се направи анализ на възможностите за развитие на инфраструктурата в България. Има идея слънчевата енергия да се използва за зареждане на електромобилите. Това може да става от компактни централи, разположени по пътищата, или пък самият електромобил да бъде изцяло покрит със соларни клетки, каза още доц. Николай Маджаров.
“Белчев мотърс” –Стара Загора е българска фирма, която е разработила собствен модел електромобил. Конструкцията е изключително олекотена. Според изчисленията на фирмата, разходът на разстояние от 100 км. е 1 евро., а стойността на машината, когато започне масово производство, ще бъде около 5 000 евро или 10 000 лв. Оказва се, че е скъпо да се извади сертификат. Най-близкото място за сертифициране е Турция, а исканата за документа сума е 35 000 евро. Максималната скорост, която може да се развие, е около 60 - 70 км./ч. Подходящи са за придвижване основно в града, поясни доц. Маджаров. При разработените от български фирми електромобили с едно зареждане може да се измине без проблем разстояние от 80 км. и тук отново се връщаме на темата за инфраструктурата и осигуряването на пунктовете за зареждане, добави той.
Според доц. Райчо Иларионов, зам.-ректор на Техническия университет – Варна, и в България ще навлязат масово електромобилите, защото това се случва по цял свят. Затова трябва да се работи по създаването на свързаната с тях инфраструктура в страната ни. Трудно е в България да се произвеждат зелени автомобили, но ще се стараем да бъдем в крак със събитията. Едно е да направиш прототип, а съвсем друго – да започнеш производство.
Трудността изпъква на фона на големите фирми, които са с традиции в автомобилостроенето и също са се насочили към производството на електромобили, заяви доц. Райчо Иларионов. Положителното за България е, че има сериозни традиции в производството на електорокари и мотокари от близкото минало. Сега в страната ни се произвеждат и части за голфкари. Проблемът възниква с необходимостта от големи инвестиции, за да сме в крак и да започнем производство на електромобили. Няколко са недостатъците на зелените коли. Те не могат да изминават дълги разстояния. Друг проблем, по който се работи, е подобряване на бързината, с която се зарежда акумулаторът.
“Белчев Моторс” от Стара Загора, която се занимава с автосервизна дейност и търговия, представи на тест драйва прототип на едноместен електромобил, подходящ за разносна търговия. Идеята за производството му възникна преди години. "Еколог съм и държах на независим енергийно транспорт, който да не замърсява природата", каза управителят на “Белчев Моторс” ООД Цветомил Белчев. С едно зареждане в продължение на 8 часа изминава около 70 км. Развива скорост до 70 км./ч., но заради класа, в който искаме да го сертифицираме, официално максималната скорост ще бъде 45 км./ч., поясни Белчев. Той каза, че интересът към електромобилите сред българите е много голям, но все още има дълъг път, който трябва да се извърви, за да се стигне до масово производство.
“Капрони” АД - Казанлък също представи прототипен образец на електромобил. Той е изграден на база на конструкцията на ФИАТ 126 Р. "Фирмата няма амбиция да произвежда електромобили, но има възможност да предостави части за окомплетоване – двигатели и електроника", казаха от “Капрони” АД. България е сред страните в Европа с най-голям опит при производството на електрокари, а те са много близки като конструкция до електромобилите. В този смисъл имаме скрито ноу-хау, с което можем да бъдем полезни в световен мащаб, коментираха от фирмата. /БГНЕС
Електромобилите все повече навлизат в живота ни. В България има електромобилен клъстер, със седалище в София. В търсене на развитие по темата се оказва, че трябва първо да се развие инфраструктурата – къде ще се зареждат електромобилите. Това е едно от условията, за да могат да станат част от битието ни, каза доц. Николай Маджаров от Техническия университет във Варна.
Трябва да се регламентират и техническите пунктове, където ще се извършват прегледите. Затова трябва да се направи анализ на възможностите за развитие на инфраструктурата в България. Има идея слънчевата енергия да се използва за зареждане на електромобилите. Това може да става от компактни централи, разположени по пътищата, или пък самият електромобил да бъде изцяло покрит със соларни клетки, каза още доц. Николай Маджаров.
“Белчев мотърс” –Стара Загора е българска фирма, която е разработила собствен модел електромобил. Конструкцията е изключително олекотена. Според изчисленията на фирмата, разходът на разстояние от 100 км. е 1 евро., а стойността на машината, когато започне масово производство, ще бъде около 5 000 евро или 10 000 лв. Оказва се, че е скъпо да се извади сертификат. Най-близкото място за сертифициране е Турция, а исканата за документа сума е 35 000 евро. Максималната скорост, която може да се развие, е около 60 - 70 км./ч. Подходящи са за придвижване основно в града, поясни доц. Маджаров. При разработените от български фирми електромобили с едно зареждане може да се измине без проблем разстояние от 80 км. и тук отново се връщаме на темата за инфраструктурата и осигуряването на пунктовете за зареждане, добави той.
Според доц. Райчо Иларионов, зам.-ректор на Техническия университет – Варна, и в България ще навлязат масово електромобилите, защото това се случва по цял свят. Затова трябва да се работи по създаването на свързаната с тях инфраструктура в страната ни. Трудно е в България да се произвеждат зелени автомобили, но ще се стараем да бъдем в крак със събитията. Едно е да направиш прототип, а съвсем друго – да започнеш производство.
Трудността изпъква на фона на големите фирми, които са с традиции в автомобилостроенето и също са се насочили към производството на електромобили, заяви доц. Райчо Иларионов. Положителното за България е, че има сериозни традиции в производството на електорокари и мотокари от близкото минало. Сега в страната ни се произвеждат и части за голфкари. Проблемът възниква с необходимостта от големи инвестиции, за да сме в крак и да започнем производство на електромобили. Няколко са недостатъците на зелените коли. Те не могат да изминават дълги разстояния. Друг проблем, по който се работи, е подобряване на бързината, с която се зарежда акумулаторът.
“Белчев Моторс” от Стара Загора, която се занимава с автосервизна дейност и търговия, представи на тест драйва прототип на едноместен електромобил, подходящ за разносна търговия. Идеята за производството му възникна преди години. "Еколог съм и държах на независим енергийно транспорт, който да не замърсява природата", каза управителят на “Белчев Моторс” ООД Цветомил Белчев. С едно зареждане в продължение на 8 часа изминава около 70 км. Развива скорост до 70 км./ч., но заради класа, в който искаме да го сертифицираме, официално максималната скорост ще бъде 45 км./ч., поясни Белчев. Той каза, че интересът към електромобилите сред българите е много голям, но все още има дълъг път, който трябва да се извърви, за да се стигне до масово производство.
“Капрони” АД - Казанлък също представи прототипен образец на електромобил. Той е изграден на база на конструкцията на ФИАТ 126 Р. "Фирмата няма амбиция да произвежда електромобили, но има възможност да предостави части за окомплетоване – двигатели и електроника", казаха от “Капрони” АД. България е сред страните в Европа с най-голям опит при производството на електрокари, а те са много близки като конструкция до електромобилите. В този смисъл имаме скрито ноу-хау, с което можем да бъдем полезни в световен мащаб, коментираха от фирмата. /БГНЕС
![]() |
1 | 2.07669 |
![]() |
1 | 2.26842 |
![]() |
10 | 3.86322 |
![]() |
100 | 4.09174 |
![]() |
1 | 1.67337 |
Последни новини
- 23:21 Хороскоп за събота, 16 август 2025 г.
- 23:14 Срещата между Путин и Тръмп ще се проведе във формат "три на три" с участието на министри
- 23:12 Тръмп посрещна лично и в добро настроение Путин
- 19:34 ОАЕ скочиха срещу "подстрекателските изявления и действия" на Нетаняху за "Велик Израел"
- 19:26 АПИ: На 21 и 22 август през нощта ще се ограничи движението в тунел „Люлин“ на АМ „Струма“
- 19:19 Русия обяви, че е поела контрол над Александроград в Донецка област
- 19:11 Иво Христов: Срещата в Аляска е подарък за Тръмп и авариен изход за Путин
- 19:03 Трето дело за 2025 г. и десетки милиони долари дългове за Харви Уайнстийн