Динозавърът с най-дългата шия

Наука 16.03.2023 18:50 Снимка: ДНЕС+

Динозавърът с най-дългата шия

Динозавър, който е бродил из Източна Азия преди повече от 160 милиона години, е кандидат за животното с най-дългата шия, съществувало някога, писа електронното издание на британския в. "Гардиън" и БТА.

Нов анализ на вкаменелости показва, че динозавърът, известен като Mamenchisaurus sinocanadorum, е имал шия с дължина от 15 метра.

Вкаменелостите са открити през 1987 г. в скали на 162 милиона години в Синцзян-уйгурски автономен регион в северозападната част на Китай, но цялостната дължина на шията на динозавъра е установена наскоро от учените.

Динозавърът е бил един от огромните тревопасни завроподи, който е пораснал до 50 метра - от муцуната до опашката. Тежал е повече от 70 тона. Въпреки че от екземпляра са останали само шепа кости, изследователите успяват да установят дължината на врата му, сравнявайки останките на подобни екземпляри.

"Mamenchisaurus sinocanadorum може да е завроподът с най-дълга шия, откриван досега, но има възможност и да е имало по-големи и с по-дълги вратове, обикалящи около късния юрски период териториите на съвременен Китай", каза Андрю Мур, палеонтолог от университета "Стоуни Брук" в Ню Йорк.

Дългата шия е била една от основните характеристики на тялото на тези животни. Това им е позволило да пасат на огромни площи, докато стоят на едно място - можели са да консумират тонове храна, без да изразходват много енергия. Наличието на дълъг врат може също да е помагало на животните да се охлаждат.

"Един от най-забележителните факти за огромните завроподи е, че костите им са били леки", каза д-р Мур. Подобна конструкция е била от решаващо значение за огромните шии на най-големите динозаври.

Подробности от проучването са публикувани в "Джърнъл ъв систематик палеонтолъджи".