Човешките ембриони са уязвими на коронавируса в ранните стадии на развитие

Наука 23.01.2021 09:43 Снимка: ДНЕС+

Човешките ембриони са уязвими на коронавируса в ранните стадии на развитие

Американски и британски биолози откриха, че ранните ембрионални клетки са изключително уязвими на коронавирусни атаки, ако частици от вируса успеят да влязат в утробата на бременна жена, съобщи ТАСС, цитирана от БТА.

Резултатите от техните наблюдения са публикувани в статия в електронната библиотека bioRxiv.

В края на февруари миналата година китайски биолози откриха признаци, че коронавирусът SARS-COV-2, който причини пандемията от Ковид-19, може да зарази плацентните клетки на бременни жени. Това накара учените да подозират, че причинителят на болестта може да се разпространи вътрематочно и да проникне в развиващото се тяло на детето през плацентата.

От друга страна, последващи наблюдения показаха, че такива случаи са редки. Освен това учените все още не са успели да регистрират видимите последици от проникването на коронавирусна инфекция във феталната тъкан. Тази несигурност породи много спорове дали SARS-CoV-2 е опасен за неродените деца.

Американски и британски молекулярни биолози под ръководството на Маурисио Монтано от института "Гладстоун" в Сан Франциско (США) потърси отговор на този въпрос, експериментирайки с дефектни ембриони и аналози на частици на SARS-CoV-2.

Те установиха, че на повърхността на ембрионалните клетки има рецептори ACE2 и TMPRSS, които са съществено важни за разпространението на коронавируса, както и че фрагменти от обвивката на SARS-CoV-2 могат да проникват в тях. Частиците от коронавируса не само лесно прониквали в ембрионалните клетки, но и предизвиквали масовата им смърт, въпреки че не можели да се размножават.

Тези резултати показват, че ембрионите са особено уязвими на коронавирусна инфекция в първите си стадии на развитие, когато още нямат защитна гликопротеинова обвивка, а плацентата не се е оформила.

Затова учените предлагат да бъдат въведени допълнителни мерки за сигурност в репродуктивните клиники./БТА