Български учени откриха нов метод за изследване на рака на ларинкса

Наука 12.12.2022 16:50 Снимка: ДНЕС+

Български учени откриха нов метод за изследване на рака на ларинкса

Българските учени са открили биомаркери, показващи полето на канцеризация при тумор на ларинкса, от което дали ще има разсейки. Резултатите са публикувани в Scientific Reports, едно от най-престижните научни списания в света. Това съобщиха от УМБАЛ "Царица Йоанна – ИСУЛ" и добавиха, че това откритие дава надежди при лечението на заболяването.

Екипът, работил по проблема, е воден от доц. д-р Тодор Попов, хирург в УНГ-клиниката на УМБАЛ "Царица Йоанна – ИСУЛ". Получените резултати са следствие от проект към Фонд "Научни изследвания" на Медицински университет-София. Той е разработен съвместно с Центъра по молекулярна медицина, в който участват експерти от различни специалности, включително експертите по генетика Гергана Станчева, Силва Кюркчан, Вероника Петрова, Стиляна Панова и др. Пет години денонощен труд е коствало на младия екип, докато стигне до откритието, посочиха от болницата.

Невидимо поле показва дали ракът на ланринкса ще се завърне

Полето на канцеризация е онази невидима част от лигавицата, в която се ражда ракът, отбелязват учените. При операция целта на хирурзите е да изрежат "до здраво" тумора на пациента и по този начин да му дадат шанс за максимална преживяемост. Понякога обаче, въпреки усилията на лекарите, ракът се завръща след няколко години и тогава може да е фатален. Причината е невидимо поле, обикновено с големина 4-7 см, с променени дъщерни клетки, което се нарича "поле на канцеризация", предаде БТА.

"Това иначе е нормална лигавица. Ако я подложим на хистологичен анализ, той ще покаже, че всичко е нормално. В клетките в нея обаче вече са започнали да се натрупват фатални мутации. Понякога е достатъчно да бъде добавена само още една, за да превърне тази тъкан в огнище на рака. Тези мутации са на микрониво и остават невидими за изследванията, с които разполагаме в момента. Това, което открихме, са микро РНК молекули, които ни позволяват да ограничим това поле на канцеризация", обяснява доц. д-р Тодор Попов, който в УМБАЛ "Царица Йоанна – ИСУЛ" работи с пациенти със злокачествени заболявания в областта на главата и шията (карциноми на ларинкса, фаринкса, устната кухина).

Два екипа в света в момента работят по тази нова за медицинската наука материя. Освен нашите специалисти и италиански учени се занимават с проблематиката, но те са се съсредоточили върху рака на фаринкса.

Българските експерти са направили още едно важно откритие. Те са успели да изолират микро РНК, които са прогностичен белег за преживяемостта при напреднал карцином на ларинкса. При едни и същи характеристики на тумора, еднакъв стадий, абсолютно идентично лечение, тези молекули буквално разделят пациентите на две групи. При болните, които имат високи нива на тези молекули, преживяемостта спада на 40 процента, докато тези, с ниски нива, оцеляват около 80%. Това дава възможност за първата група да се търсят специфични, таргетни терапии, които да променят негативната тенденция.

Дотук проектът е на хартия. Макар и изключително впечатляващи, данните са все още теоретични, отбелязват българските специалисти. Следващата голяма цел на учените е да вкарат научното си откритие в практиката, като успеят да визуализират полето на канцеризация по време на операцията. "Това би ни дало възможност да променим парадигмата и да търсим нови резекционни линии за тумора (границите, в които трябва да бъде изрязан)", посочва доц. д-р Тодор Попов.

За карцинома на ларинкса

Карциномът на ларинкса е едно от най-често срещаните злокачествени заболявания на горните дихателни пътища. Засяга около 2% от населението. Боледуват преимуществено мъжете (10 пъти по-често от жените), а най-зесегнатата възрастова група е 60-65 г. Основните фактори за развитие на заболяването са тютюнопушенето и употребата на алкохол (над 80% от пациентите са хора, които са пушили поне 10-20 години), показват наблюденията на лекарите.

CHF CHF 1 2.02049