Астрономи изчислиха колко е енергията, изработена от ядрото на Млечния път

Наука 04.07.2020 18:33 Снимка: ДНЕС+

Астрономи изчислиха колко е енергията, изработена от ядрото на Млечния път

Американски астрофизици изчислиха за пръв път колко светлина и топлина генерира ядрото на Млечния път и откриха в неговата периферия енергия с неизвестна природа, предава ТАСС, цитирана от БТА.

Агенцията цитира разработка на авиационния университет Ембри-Ридъл в град Дайтона. Екипът на доц.Матю Хафнър получили данните за своя анализ от 20-годишните изследвания та телескопа "Уисконсин Ейч Алфа мапър". Той е бил построен в Чили в средата на 90-те години за наблюдение на светенето на йонизираните атоми на водорода. Те са били открити в междугалактическото пространство над и под диска на нашата галактика още в края на 70-те години.

Използвайки снимките от телескопа, учените са могли да измерят колко силно е йонизирана междузвездната материя в различните региони на ядрото на Млечния път. Те съумели да определят и източниците на тази йонизация. От една страна тези измервания показали, че в близост до Sgr A главни източници на енергия се оказали младите звезди. Това съответства на сегашните представи за външния облик на галактиката ни.

Но от друга страна учените установили, че нещата не стоят така в покрайнините на ядрото на Млечния път. Атомите на водорода и на другите елементи се йонизирали от неизвестен източник на енергия ,чиято природа не е ясна и досега на астрофизиците. Спектърът на изработеното от тях излъчване много приличал на светенето, породено от особен клас обекти - Liner галактиките./БТА