Учени от Харвард създадоха коктейл на младостта, който обръща стареенето само за седмица

Любопитно 12.08.2023 10:04 Снимка: ДНЕС+

Приложенията им варират от подобряване на зрението до ефективно лечение на многобройни заболявания, свързани с възрастта

През Античността древните елини вярвали, че олимпийските богове поддържали безсмъртната си същност благодарение на магическа храна, която можело едновременно да се пие и да се яде. Според гръцкия поет Омир тя се наричала амброзия. Тя извирала в далечните и непознати западни земи и всяка сутрин била донасяна до планината Олимп от бели гълъбици. Там двамата виночерпци на боговете - Хеба, богинята на младостта, и троянският принц Ганимед, който бил най-красивият мъж на света, я поднасяли на олимпийците, за да пируват с нея.

Древните автори описват напитката като подобна на пчелния мед, но 8 пъти по-сладка от него и ухаела на море от милиони пролетни цветя. Попадне ли в тялото на някой, тя превръщала кръвта му в едно по-висше вещество от райска живителна сила и го дарявала с безсмъртие и вечна младост. Тя също така притежава способностите да лекува всяка болест, рана или недъг.

Митът за божествената храна, която дарявала вечен живот, вдъхновявал поколения наред, които се опитвали да открият нейните съставки през вековете.

В наши дни учени от Медицинското училище към Харвардския университет сензационно обявиха, че са разработили химически коктейл, който може да обърне стареенето и да подмлади човешките клетки. Откритието има потенциала

да подобри лечението на заболяванията, свързани с възрастта,

да усъвършенства регенеративната медицина и в крайна сметка да доведе до подмладяване на цялото тяло.

Изследването на експертите представя първия химически метод, който връща клетките в по-младото им състояние. Преди това този ефект е можело да се постигне единствено чрез агресивна и много скъпа генна терапия.

Трудът е публикуван в списание Aging и е озаглавен “Химически индуцирано препрограмиране за обръщане на клетъчното стареене”. Основава се на вече проведени изследвания на гени за борба със стареенето, за които е присъдена Нобелова награда. В изследванията се казва, че експресията на специфични гени, известни като фактори на Яманака, може да трансформира възрастни клетки в индуцирани плурипотентни стволови клетки (ИПСК).

Генната експресия е процесът, при който информацията, пренасяна от един ген, се трансформира във функционален продукт - белтък или нова РНК верига. ИПСК се произвеждат в лабораторни условия, те представляват нормални клетки, проектирани да се държат като ембрионални.

В своето проучване харвардските изследователи са прегледали милиони комбинации от молекули, които биха могли да обърнат клетъчното стареене и да подмладят човешките клетки. Идентифицирали са шест химически коктейла, които възстановяват стареещите клетки до по-младото им състояние за по-малко от седмица.

Експертите твърдят, че са тествали терапията върху клетки на мишки и хора в продължение на 96 часа, като резултатите са показали, че и шестте комбинации водят до намаляване на стареенето.

“Ефектът от това четиридневно лечение е сравним с общата промяна, наблюдавана след една година регенеративно лечение”, пишат изследователите.

Промените във възрастта на клетките са доказани с помощта на специални съединения, наречени транскриптомни часовници, които използват данните от генната експресия, за да установят биологичната възраст.

Екипът от Харвард вече е показал възможността за обръщане на клетъчното стареене,

без да се предизвиква рак

Това е направено чрез вмъкване на специфични фактори на Яманака в клетките с помощта на вирусен вектор - генетично модифициран бацил за пренасяне на фрагмент от ДНК. Използва се при някои видове ваксинация.

Проучванията върху различни тъкани и органи като зрителния нерв, мозъка, бъбреците и мускулите на гризачите са дали окуражаващи резултати, включително подобряване на зрението и удължаване на живота им. Освен това в последните доклади е записано подобрено зрение при маймуни, които са били подложени на подмладителната терапия.

Тези открития имат дълбоко отражение, защото проправят пътя към регенеративната медицина и потенциално подмладяване на цялото тяло. Като създава химическа алтернатива на генната терапия за обръщане на възрастта, това изследване може потенциално да промени лечението на стареенето, нараняванията и свързаните с възрастта заболявания.

Подходът също така предполага възможност за по-ниски разходи и по-кратки срокове за разработване. След като през април 2023 г. бяха постигнати успешни резултати при лечение на слепотата при маймуни, в момента се правят планове за прилагането на химичното клетъчно подмладяване върху хора в клинични условия.

“Доскоро най-доброто, което можехме да направим, беше да забавим стареенето. Новите открития показват, че вече можем да го обърнем. Досега този процес изискваше генна терапия, което ограничаваше широкото му използване”, казва д-р Дейвид Синклер, ръководител на изследването.

“Това ново откритие има потенциал за обръщане на процесите на стареене с едно хапче, като приложенията му варират

от подобряване на зрението до ефективно лечение на многобройни заболявания, свързани с възрастта”, твърди докторът.

Въпреки това някои учени се съмняват в успеха на харвардския екип. Според тях изследователите е трябвало да покажат, че намаляването на стареенето на клетките води до намаляване на свързаните с възрастта здравословни проблеми при мишките.

“Тези коктейли, които са описани в харвардското изследване, могат да имат полезни терапевтични свойства. Но в този документ няма преки данни, които да доказват това”, обяснява биогеронтологът Мат Киберлейн.

“Би трябвало да са валидирали поне една от смесите върху животно и да са показали подобрения в свързаните с възрастта здравни показатели или продължителност на живота, преди да изказват тези твърдения за въздействие върху биологичното стареене”, добавя той.

Според декана на факултета по биохимия към Университета в Айова проф. д-р Чарлз Бренър в коктейлите на харвардските учени има три химически съединения, които го притесняват.

Първото от тях е CHIR99021, което блокира производството на гликоген. А той е важен, защото отговаря за съхраняването на енергия и се активира по време на сън. Заради него не изпитваме глад, когато спим.

Второто и третото проблемно съединение са транилципроминът - вид антидепресант, и валпроевата киселина, която се използва за лечение на биполярно разстройство.

Според д-р Бренър както поотделно, така и в комбинация тези вещества влияят тежко на организма и особено на черния дроб. “Те не са безопасни за човека”, предупреждава специалистът.