Любопитно 10.12.2020 09:28 Снимка: ДНЕС+
Теснолинейката пристигна в Добринище празнично украсена
Преди 75 години за първи път теснолинейката от Септември достига Добринище, като така се открива и последният най-живописен участък от трасето - от Банско и Добринище. Тези последни 6 километра от 125-километровото трасе са изградени за две години, като активно доброволно участие взима цялото население на Добринище.
До днес курортния град в подножието на Пирин е крайна гара по маршрута, а датата 9 декември 1945 г. се приема за рожден ден на малката железница.
По случай юбилея, по идея на Гражданско сдружение "За теснолинейката" и с помощта на служители на БДЖ от гара Септември, беше украсен влак "Родопи", който днес преминава по маршрута в празнична премяна.
Изграждането на Трансродопската теснолинейка започва преди 100 години, а първият влак потегля на 1 август 1926 г. - от Септември до Велинград. Поетапно в следващите две десетилетия са изградени останалите участъци, за да достигне линията до пиринския край.
През изминалите 75 години, от 9 декември 1945 г. до днешния ден, теснолинейката е изиграла ключова роля за развитието на чепинския, разложкия и гоцеделчевския край. През миналия ХХ век оттук преминават всички товари и стоки за бита и изградените индустриални мощности в градовете Велинград, Якоруда, Разлог и Банско, а Добринище се явява основна гара за прехвърляне на всички товари за и от гр. Гоце Делчев и селата в околността. На практика, макар да не достига Гоце Делчев, както било по план, теснолинейката допринася за развитието и на този български край.
Днес линията Септември-Добринище се определя като чудо на инженерната мисъл и архитектурен шедьовър, а в началото на 2020 г. читателска класация на престижното британско издание "Гардиън" я постави на първо място сред 10-те най-атрактивни железопътни маршрути в Европа.
Преодоляната денивелация от над 1000 м само за половината от цялото разстояние, изградените 35 тунела, изкуствените развития на трасето в няколко етажа край най-високата гара на Балканите - Аврамово и много други особености са причина днес Родопската теснолинейката да се изучава в редица реномирани университети по света като пример за гениални инженерни решения.
Инж. Стоян Митов проектира линията през 1920 г. По идея на Гражданско сдружение "За теснолинейката", за 100-годишнината от приемането на закона за построяване на жп линията, на 13.12.2020 г. в негова памет ще бъде открита нова спирка "Стоян Митов" на живописно място между сп. Света Петка и гара Аврамово.
През последните години туристическият интерес към уникалното железопътно съоръжение нараства непрекъснато, затова и през настоящата година БДЖ е инвестирала над 4 млн. лв. в сключването на договор за модернизация на част от локомотивите и реновира два вагона в бюфети. За организирането на специални атракционни пътувания се поддържат в движение парен локомотив и два ретровагона, като това е само малка част от плановете за развитие на теснолинейката.
Още по темата
![]() |
1 | 2.10146 |
![]() |
1 | 2.25664 |
![]() |
10 | 3.85059 |
![]() |
100 | 4.15961 |
![]() |
1 | 1.67308 |
Последни новини
- 21:16 Хороскоп за сряда, 16 юли 2025 г.
- 19:37 Петер Сиярто: Страните от ЕС не успяха да приемат нов пакет санкции срещу Русия
- 19:28 Украинският парламент одобри удължаване на военното положение и на мобилизацията с още три месеца
- 19:22 Лавров: Тръмп е подложен на огромен натиск от страна на ЕС и НАТО да изпълнява исканията на Зеленски
- 19:14 Фицо поставя условие за подкрепа на новите санкции срещу Русия
- 19:06 ООН: Най-малко 875 палестинци са убити близо до пунктове за помощи в Газа
- 18:58 Росен Йорданов: Трябва да обединим усилия и да направим България по-привлекателна за живеене
- 18:51 DW: Ще доведат ли системите "Пейтриът" до обрат в Украйна?