
Любопитно 19.05.2025 13:21 Снимка: ДНЕС+
На прага на лятото: Заведенията се готвят да вдигнат цените
На прага на летния сезон заведенията се готвят да вдигат цените и предупреждават за фалити в ресторантьорския бранш.
„Още когато стана ясно, че има варианти ДДС-то да се промени от 9 на 20%, предупредихме, че имаме опасения, че това нещо ще доведе до поскъпване на нашата услуга. Това в един момент ще мине прага на допустимост на предлагането. Имаме увеличаване на доставните цени на всичките продукти. Имаме увеличаване на себестойността съответно на продукта, който продаваме. и в един момент на края на всичкото това нещо, ние слагаме едно ДДС, което е с 11% разлика. Вече няколко месеца голяма част от колегите продължават да работят на старите цени. Тоест идва клиентът, плаща 9% върху една шопска салата, а ние плащаме 20% ДДС. Разликата дефакто идва при нас”, обясни в ефира на NOVA NEWS Емил Коларов от Сдруженията на заведенията в България.
Според проф. Румен Драганов, директор на Института за анализи и прогнози в туризма, страната ни очаква силен летен сезон.
И миналата година видяхме, че надхвърлихме 2019 г. с близо 600 000 повече чуждестранни посетители влезли в страната. Голяма част от местата за настаняване са запазени. По принцип в България нямаме фалит. Имаме неплатежоспособност, която след това се разсрочва, разсрочва, разсрочва и се стига до несъстоятелност, ако кредиторите се откажат от това да управляват съответната фирма, поясни той.
„Ще ви върна назад в годините. Когато бях председател на Комитета по туризъм, а преди това директор на една от най-големите туроператорски фирми. Въведохме с Народното събрание намаляване на ДДС за туроператорите. Каква беше причината? Ние издържахме българските представителства в чужбина. Това ни струваше 6 милиона долара. Аз казах: „Махнете ДДС-то от нас, за да можем ние да плащаме издръжката на тези представителства”. След време станах хотелиер, видях, че туроператорите въобще не разбраха защо намаляваме данъка на туроператорите и започнаха да харчат парите за какво ли не. А трябваше парите да се харчат за реклама. Влязох в хотелския бизнес и преместихме ДДС-то към хотелите. Защото във всеки договор на хотел с чуждестранен туроператор има едни ситни букви долу и пише 3%, 3,5%, 2,8%... От оборота отива за реклама. И тогава казах на Народното събрание по същия начин, ДДС-то го намаляваме за хотелиерите, тъй като те участват в този процес”, каза още Драганов.
![]() |
1 | 2.09247 |
![]() |
1 | 2.26029 |
![]() |
10 | 3.85803 |
![]() |
100 | 4.03449 |
![]() |
1 | 1.66908 |
Последни новини
- 19:33 Народният театър открива сезона с мистична премиера на „Последният час на Мерилин Монро“
- 19:24 Мотив за престъпление: Разследват версията, че Кърк е убит заради трансджендър
- 19:15 Китай и САЩ преговарят за мита, руски петрол и продажбата на ТикТок
- 19:05 Пушилин: Руската армия обгражда ВСУ в Красноармейско-Дмитровската агломерация
- 18:54 Meteo Balkans: Дъждовен старт на седмецата, слънчеви дни и захлаждане за уикенда
- 18:44 На ход е хибрид между тротинетка и автомобил (ВИДЕО)
- 18:33 Алла Пугачова не се страхува от смъртта, но не иска нейни песни на погребението си
- 18:23 Новият френски премиер Себастиан Льокорню се отказва от премахването на два официални почивни дни